Vi har själva "hittat" en tonåring som vill bo hos

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För att göra en lång historia kort; vi har lärt känna en tonåring, 18 år snart, boendes på ett behandl.hem från vilket han rymmer pga. hemlängtan. Kan /får ej bo hemma hos biomamma pga. missbruk. Vi vill erbjuda honom ett hem & han vill bo hos oss. Hur går man till väga genom soc. osv. Vi är inte utredda än, väntar.... Kan han få bo här under vår utredning el. är det hopplöst ? Han bor inte i samma kommun som oss nu. :roll:
 
Hej
Ta kontakt med soc och ta en snack. Jag är säker att soc blir glada att ni vill ställa upp som familjehem då det kostar säkert 1000-3000kr/dygn att ha H på behandlingshemmet. MEN KRÄV en ordentlig redogörelse varför han är på hehandlingshem och inte i ett familjehem. Killen kanske har så mycket i sin ryggsäck att det inte funkar i en vanlig familj.
Han kan säkert bo hos er under utredningstiden. Killen är så stor att det är nog inga problem då han vill bo hos er.
Lycka till!! :D
Karin
 
Hej! Härligt att fler människor vill öppna sitt hem för struliga tonåringar! De är allt för få.

Men... Spontant vill jag bara varna efter att ha haft med struliga tonåringar i många år att göra. Ett de säger men det är inte säker att de gör så speciellt länge! Allt för många oerfarna går på deras spel i många fall. Behöver inte vara så i ert fall men jag skulle vara mycket skeptisk och höra med soc, biologföräldrar och behandlingshemmet innan jag fattade några beslut. Soc har säkert en stark åsikt om vad som är ok för tonåringen.

Mama
 
Sen ska man också tänka på att när de fyller 18 gäller helt andra regler. Så länge de går i gymnasiet får man "pengar" av soss, sen är det en "vanlig" inneboende där ni själv får komma överens om ekonomin. Soss betalar inget till er, han får söka socialbidrag och sen får ni komma överens om hur mycket han ska betala till er för att bo där. Jag hoppas du förstår vad jag menar. Om han inte placeras enligt vuxna i familjehem, men då har han ju en enorm ryggsäck.........
 
OJ... Ärligt talat visste jag inte alls hur det funkade from. 18-årsdagen... Vet bara att han inte klarar av ett helt eget boende pga. "återfall". UNDERBAR ,go kille men som sagt jobbig uppväxt. Han VILL verkligen få ordning på livet, men behöver familjestödet. Berätta gärna mer om vad som gäller för myndiga tonåringar, någon som vet.... :?
 
Hej! Ska tonåringen gå på gymnasium gäller samma regler som om han/hon är under 18 år OM det är placering enl LVU, dvs tvång. Är det en SOL, dvs frivillig av tonåringen, så kan han/hon dra med inte ens två sekunders betänketid utan att ni eller soc kan göra något.

Börja med att ta kontakt med berörd soc och diskutera är mitt förslag. Är ni fortfarande positiva och även soc så är det ju inget som hindrar att ni går vidare. Betänk bara hur länge ni känt tonåringen. Vi är många familjehem som haft tonåringar som inte fått gjort klart innan tonåringen dragit vidare med allt vad det innebär med sorg och frustration. Ni kanske ska börja som kontaktfamilj en eller två helger i månaden för att känna på från båda hållen? En tonåring på HVB-hem har en jättestor ryggsäck av erfarenheter med tyngdpunkt på negativa - mycket negativa. Orkar ni handskas med dem och hur påverkar det er egen familj? Fundera noga och länge! Tonåringen har det bättre utan ett misslyckande till som en avbruten placering hos er skulle innebära om ni är det minsta tveksamma, enligt min mening.

Lycka till!

Mama
 
Vi också!

Vi har också "hittat" en tonåring som vill flytta till oss. Han är inget "Soc fall" från början men eftersom mamma o pappa vägrar att betala så har vi kopplat in soc ändå. Killen vill inte bo hos mamma, strulig ekonomi o kommer inte överens emd mammas nya. Han direkt trakaserar o mobbar honom. Pappa bor i storstad där han inte har något umgänge o trots försök inte kom in i varken familj eller hittade nya vänner. Pappan väljer sin bonusdotter före hans egen son. Han bodde där ett år o fick ingenting, inte ett par skor, inga karlsonger- ingenting!
Sedan flyttade han på eget bevåg till oss...Jag sa att om biolog föräldrarna går med på detta, o det gör de! De var mest glada att bli av med honom.... Så vill jag ha 1173:- (Förskottsbidr) För att han ska kunna bo hos mig. Nej säger bio de får han betala själv av sitt studiestöd...
Så nu har vi kontaktat soc... o vill de inte betala så får han söka soc bidr... Han går dock på IV o har sökt gymnasie till hösten..
 
Tack snälla för alla tips & funderingar om hur det kan vara att ta emot en tonåring med "ryggsäck"....
Har idag fått ett samtal från soc. i tonåringens hemkommun... De ville ha bekräftat att han fick bo hos oss...Samtidigt fick vi veta att de "släpper" honom from. nu ! Han ska alltså klara sig helt på egen hand from. nu.....
HUR kan de göra så ?? Borde de inte åtminstone stötta honom en tid framöver tills han har ett jobb ? Och var skulle han bo om inte vi erbjöd honom ett rum ?? Visst, söka soc.bidrag men det dröjer ju evigheter innan allt är ordnat !! Och jobb, jo det är kanske inte heller så lätt för en tonåring med "problem"....SNÄLLA ni som har erfarenhet av det här, hjälp oss !! VAR börjar vi trassla ???? :? Vill ju absolut inte att det ska falla på att vi inte har råd att försörja honom ur egen ficka. Vad är rimligt för honom att betala för ett rum & mat /månad ? Hur mkt. bör han ha att "leva " för ??
 
Jag kan inget om detta men när det gällt fickpengar har jag gått in på de olika bankerna och tittat på deras rekommendationer. Det finns säkert en kalkyl för vad det ska kosta för vuxna barn att bo hemma. Prova!
(Iaf värt att göra tills ngn med erfarenhet svarar här :roll: )
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp