Vi vill bli familjehem i södra småland!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi är ett par som jättegärna vill bli familjehem. Vi bor i södra småland i ett stort hus på landet, har hästar, katter, hundar. Jag har själv Aspergers syndrom, men har lärt mig att hantera vardagen på ett bra sätt så allt flyter på. Vi har inga biologiska barn och planerar inte heller att skaffa, vi vill hellre vara familjehem.

Vi har båda gedigen kunskap och har jobbat i många år med barn, ungdomar, vuxna med NPF. Vi har båda två även utbildning inom området. Jag är hemma på heltid, har aktivitetsersättning men jobbar extra då och då inom särskolan.

Vi vill gärna bli familjehem åt ett barn/ungdom med aspergers syndrom eller autism men vill ha mera information om vad det kommer innebära. Då vi inte alls har förtroende för vår hemkommun vill vi inte vända oss dit. Vad finns det för privata alternativ? Vilka kommuner kan tänkas vilja ha vår hjälp? Vilka kan ni rekomendera och hur tar vi kontakt och med vem? Vi finns i Tingsryd.

Kan vi tänkas vara intressanta som familjehem tro? Känner mig osäker då jag ju har aktivitetsersättning på heltid och kanske inte anses ha den kapaciteten? Jag själv känner att jag utan tvekan har det dock! Vi har OK ekonomi, finns inte i något belastningsregister. Vi har två rum på 20kvm vardera som står tomma och väntar på någon.
 
Hej!
Det finns ju inget som säger att ni måste vända er till er hemkommun. Du kan kontakta flera kommuner i er närhet och kolla av med dom vad de behöver. Där får du ju all info som du i grundskedet behöver. Känns det rätt med någon av dom så gå vidare.

Lycka till!
/Adal .. ( som inte jobbar får vår hemkommun)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp