Vilka skyldigheter har vi som Familjehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag undrar lite över hur uppföljningarna går till vid ett LVU omhändertagande?
Vi har det väldigt frostigt mellan biosarna och oss. Skall bios vara med på uppföljningsmötena och har vi skyldighet att närvara. Hur mycket har igentligen biosarna att säga till om. snälla svara, känns som soc kör slut på oss.

Kramar :x
 
Våra skyldigheter ligger i att ta hand om barnet.

Kallar soc till uppföljning så gör de, men troligtvis inte.

Vi har haft vår placering i över ett år, och det har inte varit tal om att vi ska närvara vid ngt möte.

Detta är ngt soc sköter själva.

Vi har haft ett genomförande plans möte, då var bio, socsekr och fam. sekr med.

Du skriver att soc kör slut på er...hur då?? Inboxa mig gärna om du inte vill ta det öppet....

Lycka till
 
Vi har en LVU placering och vi har skyldighet att ta hand om barnet såklart men också att ha möten,träffar där bios är med och släkt.

Så har vi det iallafall.
Känner som du ibland att alla möten med både bios,släkt,2 sekreterare,bup osv bränner ut en men vi har ställt oss nu på bromsen och sagt att vi måste hinna med oss själva som familj också.
Vi tycker däremot att det har gått bra att vi är tillmötesgående vid träffar med bios och vi är visst den första av många familjer som fått dessa bios lugna..peppar peppar;)

Ett tips från mig är att vara med för annars känner sig bios utanför men jag förstår om du har problem som inte går att lösa och tär på er.
Lycka till
 
Våra bägge LVUplaceringar, där sköter soc. uppföljningsmötena med bio i de frågor som gäller bio och sedan har de möten med oss utan bio, inga gemensamma när det gäller planering o.s.v., det skulle bli allt för laddat.
Åtminstone säger min erfarenhet att det lätt blir så för vi har haft den varianten också, stormöten med ALLA inblandade, inkl. soc., bio och bios familj/sambo och det fungerade absolut INTE.
Precis som du skriver så var man helt slut efter, och inför nästa gång hade man en klump i magen som bara växte.

Nej, låt soc. sköta sitt jobb med respektive och om det sedan finns behov av att man samlas allihop så kan man göra det när grundförutsättningarna är avklarade med respektive bio och familjehem.

Risken finnas annars att det blir stridigt mellan bio-famhemmet-soc, och om soc inte är tillräckligt starka och tar på sig sin "ledarroll" så kan det bli väldigt fel.

Umgänget däremot kan ju ske tillsammans med bio + soc men den tiden är ju avsatt för just..umgänge.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp