Vilken information har ni fått?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som nyblivet familjehem undrar jag hur mycket och vilken information ni fått om era barn. Tycker det är väldigt lite jag fått reda på. Kanske räknar soc med att barnet ska stå för informationen själv (är i tonåren). Jag känner att jag skulle behöva veta lite mer för att kunna stötta min nykomling på bästa sätt.
 
Har inte tagit emot äldre (tonåringar) än så hur det är där vet jag inte.
Vi har bara tagit emot barn yngre än 9 när de kom.
Där har vi fått veta så mycket soc vetat.
I ett fall fick vi t o m läsa soc journaler för att kunna förstå alla turer runt :angel:
Det är tyvärr inte alltid det hjälper ändå för det är inte ovanligt att det dyker upp nya saker när :angel: har landat och "smekmånaden" är över..........

Om jag var du skulle jag prata med soc.
Skriv ner alla dina frågor (så du inte missar nåt) och konfrontera så får du se hur mycket de vet och kan svara på!
 
Rent generellt verkar det vara så att infon är alldeles för bristfällig.....eller helt missvisande! :littlesad
Tror oftast att soc mörkar en del.....missförstår en del........och plockar fram sånt som inte betyder nåt egentligen.......Och sen så är resten verkligen ett okänt kapitel!
Kräv att få veta det som verkligen finns att veta......för barnet/ungdomens skull....sen får ni fortsätta att nysta tillsammans....
Lycka till! :wink:
 
I lugn och ro fick vi besked om varför vår liten blivit omhändertagen. :razz: Barnet var då 2 år gammal. Vi fick besked om hur biosarna var, vad det kunde uppstå för problem och var barnet befunnit sig sedan spädbarnstiden- Liten blev omhändertagen redan efter några månader och orsaken inte svår att begripa. Infon kom någon månad innan Liten började inskolas i vår familj från ett jourhem, och innan vi tog beslutet att säga JA till detta barn. Bio kunde bli STORA, STORA problem.... VI valde Ja, och sen kom inte mycket mer info. Det vi har saknat är barnets medicinska och fysiska historia, vilket varit och är betydelsefullt för oss att veta. Vi har varit för dåliga på att kräva in sådan info, vi har tagit upp det, men akuta saker som rör biosarna har alltid fått gå före. :x . Nu verkar det som att vi ska kunna få bra info, bytte fam.hemssekreterare i somras, en person som tar tag i saker och ting. :claphappy: . Nu har vi snart kartlagt mycket av Litens röriga första år. Det känns skönt. Jag tror att dålig info från soc kan ha olika orsaker. Att de själv har dålig koll, att de inte tänker på att den infon de har kan vara viktig för oss att få, att de vill mörka, att tiden inte räcker till, eller att man helt enkelt inte vet....
 
Fanns inte så mycket att veta i vårt fall; barnet kunde inte prata och var övergivet. Så soc hade mer attityden att "vi får lära känna det här barnet tillsammans".

En anledning att infon ofta är fel/irrelevant tror jag är att vi och soc har så HELT olika vardagsperspektiv! Visst vill vi alla barnets bästa, liksom, men det intryck man får genom att intervjua nätverk och försöka klarlägga "fakta" skiljer sig förstås oerhört från det man får genom att leva nära. Där får nog vi familjehem och socialsekreterare försöka ha lite tålamod mot varandra.

Vill man vara riktigt jäla positiv - det är ju jul :angel - kan man ju se det som att barnet/ungdomen får en ny chans tack vare att familjehemmet inte har haft möjlighet att skapa sig så mycket fördomar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp