Vill så gärna bli familjehem....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu är vi inne på andra försöket att bli familjehem, gav upp första gången för 2 år sedan pga. att vi aldrig fick till någon tid för utredning. (Inte pga oss, utan den organisationen som hade sökt NYA familjehem..)
Denna gång kontaktade vi vår hemkommun då de hade annonserat efter nya hem till tonårstjejer.
Vi fick till ett första möte med en familjehemssekreterare, allting var sååå positivt och vi bad om en snar tid för intervjuerna. Det kunde ordnas till veckan därpå, enligt soc. Hon var verkligen angelägen som det verkade, men sen mailade hon helt kort att vi fick vänta ytterligare en vecka då de hade ont om tider. Okej, det var väl inga problem egentligen. Men den veckan har redan gått och mer därtill.... Inte ett ljud har vi hört. Man tycker väl att det inte skulle vara så svårt att iallafall BOKA en tid även om den blir längre fram ??? I annat fall undrar man varför de alls annonserar och sedan verkar jätteangelägna ???

Känner att vi vill/borde vända oss till fler kommuner, men även organisationer.
Men jag HITTAR inga org !!! Kan ni erfarna familjehem tipsa om några ? Vi bor i Sthlms trakten.
 
Hej ...
Ja du det är så himla tråkigt när det inte händer något. Vi är i ungefär samma sits. Har haft flera kontakter med olika kommuner, men inget händer. De har visserligen varit hemma hos oss och gjort de första intervjuerna, men ingen djupintervju. Sen ber dom oss vänta för det finns inga matchande uppdrag. Vi vill vända oss mot små barn - därav kanske problemet. Men ni som vill vända er mot äldre barn borde inte få några problem tycker man. Så många tonåringar som söker hem...
Jag har 2 olika sidor du kanske har kollat dom redan.

Detta är olika kommuner i sthlm som "gått samman"
http://www.jourhemspoolen.se/sidor/nymeny.html

Sen har du Sposit http://www.sposit.se/Familjehemsguiden.htm

Lycka till!
 
TACK !! :claphappy: Jag hade inte hittat de organisationerna utan era tips ....
Verkar absolut som om det kanske kan vara enklare ( om nu något är enkelt :wink: ) att
kontakta en org.
Har funderingar kring JOURHEM också.... MÅSTE man ta emot "alla", eller försöker man anpassa åtminstone lite där också ??
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp