Vuxenplacering, lite frågor..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan alla!
Vi har funderingar på att ta emot 1-2 vuxenplaceringar och jag har några frågor omkring detta..

Vi har ett extra hus på gården med två "lägenheter" i, d.v.s. att det finns ett litet kök, sovrum och vardagsrum på vardera plan, med gemensam toalett och dusch. Fungerar det att ha en sådan lösning när man tar emot vuxenplaceringar?

Är det krav på att en av oss är hemma hela tiden eller kan man jobba som normalt under tiden de är placerade hos oss?

Någon som har en aning om vad ersättningen är för att ta emot en vuxenplacering? På ett ungefär alltså, jag har förstått att det kan skilja enormt på kommun till kommun men är det 2000:- i månaden eller 20 000:-?? :)

Skulle man kunna låta personerna vara med och hjälpa till med gårdsarbetet om de vill?

Hoppas någon kan hjälpa mig att räta ut några av frågetecknen.. :)

Mvh Mårten
 
Självklart fungerar det att ha vuxna plac. i ett bredvidboende - ni tar ju isf emot plac. som är matchade för att kunna bo så!
I många fall har jag upplevt att det ses som mkt positivt om man har möjlighet att erbjuda sysselsättning "hemma på gården", från soc. sida.
I en del fall ställs krav på att ngn ska vara hemma, i vart fall den första tiden, men inte nödvändigtvis. Jobbar du förstärkt via org är det vanligt att man är hemma och ersätts då naturligtvis för heltid.
Vuxna plac ersätts enligt kommunförbundets rek, ev. förhandlingsbart beroende på "tyngd". Jobbar du för org så får du deras ersättningsnivå - varierar mkt även där såklart, mkt beroende på svårigheter som plac har.
Det är fantastiskt roligt att jobba med vuxna, kan varmt rekommenderas!

Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp