Ökade umgänge

Vi har en pojk LVU placerad på 10 år ,har haft honom placerad här i lite mer än 2 år.
Vi har det väldigt jobbigt i perioder Vi står i kö till BUP adhd och autism ska dom göra utredning i ,han är huper aktiv kan ej sitta stilla, och med det blir han väldigt trött behöver gå och lägga sig vid 19:30 varje dag.
Föräldrarna är skilda och kan inte träffas. (Han kommer till att bo här tills han flyttar hemifrån om vi orkar) Mamman har bevakat umgänge och pappan har vi umgänge på helgen med ,båda har 1,5 tim var 6:e vecka. (Dom är 4 syskon som är med varje gång)
Vi har haft det väldigt upp och ner men jag går inte in på det i denna tråden.
Vi hade ett "vuxen " möte med Sociala förra veckan dom ville först ha umgänge 2 tim varje gång men dom hade backat på detta och det var vi tacksamma mot. Men i dag får jag ett nytt meddelande där det stod att dom hade planerat två umgänge var 5:e vecka...Jag blev arg dom hadde ju sagt att det inte skulle bli någon skillnad det är ju att utöka men då sa barn sekreteraren att hon gick inte in på hur många umgänge det skulle bli på mötetsuck.Nu är jag irriterad vad ska jag göra,bara foga mig eller ..
 
Hej!
Detta är en baksida av uppdraget. Att vi inte får vara med i arbetet vad som är bäst för barnen. Om umgänget ska utökas så behöver du få veta varför för att kunna bearbeta och förhålla dig till den nya situationen. Det är så viktigt att man får vara med i teamet och att det inte bara bestäms över huvudet. Visst är det socialtjänsten som bestämmer men ett beslut ska vara på goda grunder där man vägt fördelarna mot nackdelarna och det ska kommuniceras till alla parter så man kan prata om det och komma fram till en ny strategi för att det ska bli så bra som möjligt för barnet och att du har de verktyg som du behöver.

Jag skulle försöka prata med handläggaren för att få veta anledningen. För barn som ska flyttas hem så ökar man umgänget för att se hur det fungerar, om föräldrarna kan "steppa upp". Ibland gör man även det under resans gång för att se om något förändrats. Förändringar är jobbiga innan man kommer in i det nya. Det är inte gigantisk skillnad att gå från var sjätte till var femte men förstår frustrationen när de sagt att det inte skulle förändras.

Viktigt att fortsätta ha dialogen med handläggaren om hur barnet upplever umgängena. Tyvärr så får placerade barn ofta utstå så mycket mer än andra barn när det gäller umgänge med sina föräldrar :(.

Hälsningar
Anne
 
Tillbaka
Topp