AF:s stöd för ungdom med ADD, vad finns?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Vår kille har tagit studenten och flyttat till egen lägenhet för att närmare till allt. Vi är bosatta på landet. Han fick sommarjobb inom kommunes kök/restaurang men det visade sig att det inte fungerade tillfredsställande. Han har ADD och klarar inte för stora krav/stress eller fler uppgifter på samma gång. Så nu har AF fått veta och jag undrar- Vad finns för möjligheter att få tex lönebidrag, eller annat som hjälper arbtetsgivare kunna anställa en person som inte, just nu i alla fall, är högfungerande? Det finns inga intellektuelle eller emotionelle funktionshinder. Har klarat vanligt gymanisum med bra betyg. Haft hjälp/stöd av lärare/specialpedagog och mig. Med tiden och mognad kan hans situation se annorlunda ut men det är ju oerhört viktigt att han kommer igång med sysselsättning så inte allt rasar pga isolering och allt negativt det för med sig. Att han får uppleva meningsfullhet och att han duger & gör nytta.

tacksam för råd, vi bor i Eskilstuna, kanske kommuner gör lite annorlunda men visst är väl lagbundet.

Mvh Elisabeth
 
Halloj!
Jag tror visst att ungdomen kan få lönebidrag,helt klart. Jag fick det på grund av en axel och hans svårigheter måste man verkligen ta på allvar eftersom han har hela arbetslivet och verkliga livet kvar så kontakta AF direkt!
Stort lycka till :claphappy:
 
Om det finns en diagnos och läkarintyg på det, så undersök också om han kan bli inskriven genom LSS, för där har han ju möjligheter att beviljas daglig verksamhet plus en massa annat som är anpassat för just honom. Han kan också försöka att ansöka om aktivitetsersättning genom Försäkringskassan och AF o Fk kan hjälpa till med att ta fram lämplig praktikplats eller annat.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp