Ang ersättningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en liten fundering .

Dessa ersättningar är ju så olika kommun från kommun.
Hur är det om man "jobbar" för en org, vart ligger ersättningen där ?
Lite nyfiken eftersom det finns en org som tar sig an barn/ungdomar som av olika skäl ej fungerat då kommuner placerat om och om igen, till slut ger dom upp och lämnar över till olika organisationer, som tex nåjden.
Sannolikt bör dessa vara mer besvärliga än andra , men samtidigt får man mycket mera hjälp än av en kommun ..

Någon som törs avslöja sina arvoden och omkostnadsdelar ? :)
 
Som en djungel....

Ja, det här med arvoden och omk. är rena rama djungeln tycker jag. Vi har haft uppdrag både från kommun och org och det kan ju skilja en del.

Från kommun har vi haft arvoden från den högsta rek. till 900 kr per dag. Omkostnaden har alltid varit högsta rek. (Rek - enligt kommunförbundets rekommendationer)
Från org så har vi haft från 675 till 900 kr per dag. Omkostnaden varierar mellan 250 till 350 per dag.

Hoppas det går bra för er//lycka till!
 
Tack för ditt svar. : )

Du skriver 675-900:- dag i arvode, syftar du på en jourplacering eller vanlig placering då ?

Arvode skulle alltså då ligga på minst 20000:-/månad vid en placering via org.

Omkostnaden skrev du 250-350 :- dag, det blir alltså minst 7500:- i månaden, räknat på 30 dagar.


Tycker det lät otroligt mycket, så mycket har vi aldrig fått i omkostnad trots att vi låg på den förhöjda delen i omkostnad i sommras när vi hade en jourplac.

Idag har vi en uppväxt placering och får ca 4500:- i omkostnad/månad och arvode på 6500:- minus skatt /månad.
Detta är en placering via kommun.

Vore snällt om du ville ta dig tid att svara igen. : )

// Anna
 
Hej igen!

Via organisation så kräver dom att man ska vara hemma på heltid - så det arvode man får är ju faktiskt egentligen både arvode samt lön för att du finns hemma på heltid. Omkostnaden hos org är ju en hel del högre än högsta rek via kommunförbundet - kanske beror det på att det är/kan vara, placeringar med "svårare" problematik.

Dom summor jag nämner är för "vanliga" placeringar, ej jour el akut. Dock så har vi, via org, kraftigt förstärkt familjehemsvård.

Jour/akut placeringar som vi haft har vi haft 750 per dag samt 250 i omk.

Har du tittat på kommunförbundets rekommendationer? Ofta följer ju socialtjänsterna dessa vid direktplaceringar - men inte alltid som synes.

De placeringar som ligger högst i arvode är ju såklart krävande, men det är fortfarande fantastiska ungar/ungdomar - och det är så mycket bättre att jobba för org - en helt annan uppbackning och stöd, även för barnen. Man behöver ju aldrig vänta på en BUP-tid t.ex. då det finns egna barnpsykologer och terapeuter att tillgå med max 1-2 veckors väntan, men vid behov så fixas det samma dag.

Jag svarar gärna på det jag kan och du kan gärna ställa frågor direkt till mig om du inte vill lägga ut dom på forumet!
 
det varierar ju mellan organisationerna. kansake man hos vissa behöver vara hemma på heltid men absolut inte alla. likaså varierar ersättningen.
 
kraftigt förstärkt familjehemsvård

Hej!

Vi har haft uppdrag från 3 olika organisationer - samtliga arbetar med kraftigt förstärkt familjehemsvård. Dessa 3 ställer krav på att minst en vuxen finns hemma på heltid. Arvodenas variationer ser ni i tidigare inlägg.
 
Re: kraftigt förstärkt familjehemsvård

Fox sa:
Hej!

Vi har haft uppdrag från 3 olika organisationer - samtliga arbetar med kraftigt förstärkt familjehemsvård. Dessa 3 ställer krav på att minst en vuxen finns hemma på heltid. Arvodenas variationer ser ni i tidigare inlägg.

ja, men det gäller ju inte alla org utan just de tre :wink:
jag ville alltså bara förtydliga att det inte krävs en hemmavarande vuxen för att gå genom org (för så tolkade jag ditt inlägg)
 
Hej!
Ni andra som har uppdrag via org. - vad har ni för arvode och omkostnadsers? Undrar såklart utifrån att det ställs olika krav på oss familjehem...
Så ni övriga - vad pendlar era arvoden mellan?
 
Jag vet inte om jag har på tok för lite arvode så här ser min utbetalning ut.
Arvode 4115 - 1243 skatt = 2881 kr
Omkostnadsdelen 5877
= 8758 kr

Vårt barn har vart placerat sen 9månaders ålder och är nu på sitt 11år.
vi har åkt med egen bil till tåg och kört biosarna hem och åter till tåg en resa på ca 3 mil tur&retur. Biosarna har besöksrätt var 14 dag och då äter dom även här.
 
Det är bra att dela med oss ang. ersättningar så vi får moraliskt stöd och hjälp vid framtida förhandlingar, alla tjänar på det då statusen höjs för vad vi gör och att det medvetandegörs att vi gör ETT JOBB.

Placering från kommun sedan ett år, barn i lågskola.
Omkostnadsersättning ca: 170 kr per dag (högsta enl. komunförbundet)
Arvode ca: 825 kr per dag. Så länge jag är hemma heltid, omförhandlas.

Jag var mycket klar vid förhandling och fick igenom allt jag begärde utan större protester.
 
Hej! :D ...klart jag delar med mig!!!!

Jag är hemma på heltid! (Kommunen önkade det)
Varit familjehem med placeringar sedan 2003, men aldrig haft så bra lön som nu....tack vare detta forumet skall tilläggars :wink:

omskostnadsersättning: 4198kr / månad
Arvode (innan skatt) : 8330kr/månad

Vi får inget extra utöver detta, jo,när bilbarnstolen behöver bytas ut betalar kommunen den, men i annat fall pröjsar vi...tex. från spjällsäng till juniorsäng, x-box, osv till "våra"barn. Att vi kör 12 mil tur och retur vid umgänge är ochså ibakat...och semesterresor, tex. till Alanya där vi var i sommras, fick vi betala allt (som för våra biologiska)resa, uppehälle, pass..
 
vå org

vår org gör ingen skillnaden mellan jour, familjehem eller kontaktfamilj placering ,

omskostnadsersättning: ca 6700r / månad
Arvode (innan skatt) : ca 14 500kr/månad
Uteöver det får vi fickpenning, Busskort, milersättning. Jag är inte alltid hemma på heltid .
 
Re: vå org

look2help sa:
vår org gör ingen skillnaden mellan jour, familjehem eller kontaktfamilj placering ,

omskostnadsersättning: ca 6700r / månad
Arvode (innan skatt) : ca 14 500kr/månad
Uteöver det får vi fickpenning, Busskort, milersättning. Jag är inte alltid hemma på heltid .

vilken org är det?
 
Pengar

Vi får högsta rek. arvode - kommunen kräver att en är hemma på heltid, men nu är barnet inskolat på dagis och allt fungerar fint umgänge med biosar osv. Vi kommer att få sänkt arvode snart, då har barnet varit placerat 1,5 år och kommunen räknar med att jag ska kunna återgå till arbete då. Först hade vi ersättning för lönebortfall men det ändrades senare till högsta arvode. Omkostnaden är den lägsta rek. vi har ett "problemfritt" barn. Vi får barnbidrag utbetalat från FK, dessa pengar dras av från omkostnadsdelen. Vi har en bra kommun och än så länge ett gott samarbete. När arvodesdelen sänks kommer den att ligga på 6000:-/mån efterssom vi har mycket kontakt med biosar. Jag är nöjd med avtalet.
 
tillägg

Glömde att vi får extra betalt för umgängesresor, pass, mm. Vi har en bra kommun, har varit i kontakt med flera och de andra var inte så generösa som denna är. Underlättar helt klart samarbetet!
 
regelering i vår arg

Idag fick vi nya lönebesked
omskostnadsersättning: ca 5700r / månad (minskning med 1000sek pga skatteregelering)
Arvode (innan skatt) : ca 16 200kr/månad (ökning med ca 2000sek )
 
Tack till alla som delar med sig info. : )

Måste bara få fråga, hur i sjutton bär man sig åt för att få ett så högt arvode ? : P

Vi har en placering, kille i högstadieåldern med diagnos ADHD, vi ligger på lägsta omkostnad och arvode är ca 6000:- före skatt.

Får inget stöd alls från kommunen, sköter all kontakt med skola och föräldrar.
Kan där tillägga att pojken inte alls är lätt, verkligen en som lever endast i nuet.Vilket leder till konflikter och konflikter hemma.

Skolka från lektioner eller inte göra något alls på lektioner som han väl är på .. osv osv.
Jobbat själva i lite över ett och ett halvt år med att få umgänget att fungera med biosar bl.a
Vilket fortfarande inte fungerar som det ska och kommunen gör inte allt för mycket för att hjälpa.

Kan inte vara själv hemma heller för då har man ett tomt skafferi, hög teleräkning eller nått annat lika "skoj" ..

Nån som har något tips ?
 
Hej!

Våra ersättningar ser ut så här: Ersätter min lön ( fullt ut) 22 100,
arvode 8330 kr och omkostn. 3895 kr. Är kontrakterad av en kommun i söder, ej jour. Semesterersättning mot kvitto 4000 kr/år. Vi är supernöjda. Soc backar oss i det mesta, både ang. umgänge och ekonomiskt. Vi har faktiskt aldrig haft några problem m vårt soc.
(på snart 3 år).
 
vi har 9860 i arvode och 4300 i omkostnad för en 5 åring med adhd att inte få fullt arvode när man speciellt har bokstavsbarn är otroligt dåligt :evil: när vi fick förslag på denna plac ville dom ge 4500 i arvode och eventuellt höja om det behövs, men stopp och belägg sa jag vi gör tvärtom för det är otroligt mycket jobb i början skulle vi anse att detta var en lätt plac kan vi diskutera det sen,skulle dom överhuvud nämna säkning idag skulle jag bli en :evil: .
 
lika här

Hej !

Vi har också en tonårsplacering med ADHD m m, vi har mycket stöd från vår kommun men vi har lägsta arvodet samt lägsta omkostnadsersättningen. Det rör sig om ca 5 700 kr i arvode o drygt 4 000 kr i omkostnad. Inte är det lätt att få ekonomin att fungera när det är som ni skriver - en tonåring som lever i nuet!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp