arvode på faktura?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Nej det kan man inte, dvs är inte lagligt iallafall.
Så det får du utbetalt som privatperson som utför ett uppdrag.
Sök i tidigar trådar i frågan:)
Mvh Carina
 
Joho, jag har en vän som jobar som familjehem åt Attendo, dom fakturerar, ska höra lite mer om dom fakturerar åt Attendo eler den kommunen som dom har ängeln ifrån......
 
Hej!
Nu kommer jag dragandes med SKL´s rekommendationer igen :D

I SKL´s rekommendationer 08:81, kap 4 står följande:

4. Former för utbetalning av ersättningarna
Inkomster från uppdraget som familjehem är per definition inte inkomster från yrkesmässig verksamhet (3 kap. 2 § SoF) och ska beskattas som inkomster av tjänst.

Det är således inte möjligt att utbetala ersättningen som en vårddygnsavgift till familjehemmets eventuella näringsverksamhet. Socialnämnden kan därför inte acceptera ett familjehems hänvisning till att de innehar F-skattsedel och därför anser sig har rätt att få utbetalning till sin näringsverksamhet. Ett avtal om att familjehemmet själv ska betala skatt och sociala avgifter kan inte godtas skattemässigt.

Nämnden bör informera familjehemmet om att nämnden ska göra avdrag för preliminärskatt och betala sociala avgifter. Kontrolluppgift ska lämnas över utbetalda arvoden och omkostnadsersättningar. Familjehemmet ska uppmanas att inlämna en A-skattsedel.

Det är möjligt för dem att ha såväl A-skattsedel som F-skattsedel.


Hälsningar
Anne
 
Kan det vara skillnad när dom jobbar åt en organisatin?
Kan det vara därför dom kan fakturera?
Står det något om att man inte kan fakturera organisationen?
Hm.....
 
Jag vet flera som fakturerar men de "jobbar" alla åt privata org.
Vi har oxå fått frågan från våran org om vi vill fakturera eller få det utbetalt som lön så det måste ju ändå vara ganska vanligt.
 
Vi hadde oxå en organiston som tyckte vi borde fakturera dom när vi försökte förhandla om arvode och omk.
Problemet blir ju då ett jobb till med bokföring ,samla kvitton mm.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp