barnbidrag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
1+2+2=MINA GOA BARN sa:
Jag har inte sagt att man på något vis ska arbeta så mycket att det ska ta över skolarbetet.
Det är väl upp till var och en om man vill, kan och har lust att skaffa ett litet jobb för att tjäna några kronor extra?
Precis som med studiebidraget? Jag har inte gett några pekpinnar. Det är inte meningen att någon ska känna sig träffad, det är inte menat personligt mot någon.
Men om frågan nu kommer upp angående ett sånt här ämne så måste man väl ändå få kunna svara utifrån sina egna upplevelser och erfarenheter?

absolut, självklart!

jag bara undrar hur du menar med vårdslös och om du inte tror att ett jobb kan gå ut över studierna?
 
På den tiden jag var i den åldern att jag jobbade lite extra gjorde jag det på lördagar. Jag fick ju lov att välja bort något annat, mina sovmornar till exempel på lördagen.
Våra ungdomar som jobbar extra idag, dottern tex, gör också det på helgerna, det blir inte varje helg, men ibland kan det bli både en lördag och en söndag.
Hon hinner med skolan också, men hon får välja bort något annat då. Kanske sen utekväll med polarna för att hon ska upp tidigt på morgonen.
Hon lär sig ta ansvar för sitt eget liv. Det är inte skadligt anser vi och hon.
Sonen kör extra bud ibland, men då krävs förstås körkort vilket han skaffade sig så fort han kunde. Det körkortet kunde han skaffa sig så fort för att han hade jobbat extra + att hans pappa körde mycket övningskörning med honom under en längre tid.
Sonens första jobb var som städare på byggen, det var verkligen inget glamoröst jobb, men han ville gärna ha dem pengarna.
Vårdslöshet: När man tex lånar ut ett kreditkort till sina barn då dem får gå och shoppa en dag.
Jag vet att det förekommer bland våra ungdomars bekanta och i våra ögon anser vi det är vårdslöst.
Vi tycker självklart att våra ungdomar också ska ha kläder så att dem smälter in i mängden och att dem då känner sig hemma osv.
Men jag vet att många föräldrar har problem med att ge sina ungdomar så mycket pengar till nöjjen och kläder att det tär på deras egen ekonomi och att ungdomen får mer att leva av än vad föräldrarna har till sig själva. Därför att "mängden" samhället kräver den standarden. För att några stycken har råd med att ge så mycket till sina barn.
Det är väl en vacker tanke, att man vill ge mycket till sina barn. Det vill jag med! Min 8 åriga son har i julklappslista önskat sig typ allt mellan sida 1 till sista sidan i ALLA leksakstidningar som har dimpit ner. Det köper ju inte jag, jag väljer selektivt.
Ett par nära vänner till oss har 2 grabbar. Mamman är enda barnet och var väldigt bortskämd och är väl fortfarande även som vuxen. Hennes mamma var också enda barnet. Det finns alltså många runt om min väninnas 2 söner som vill ge mycket till grabbarna.
Idag har dem så mycket saker att det är svårt att hitta på något nytt att köpa till dem.
Den äldsta hade sen förut Playstation 2 och fick senare Playstation 3, men ska nu i julklapp få X-Box senaste version med en massa tillbehör.
Kanske lär sig dem här grabbarna att uppskatta pengars värde i varje fall, vad vet jag? Men JAG skulle INTE göra så! Frågan var ju fri, och jag svarade utifrån mina erfarenheter.
Jag skulle däremot aldrig någonsin göra sånt val som mina föräldrar gjorde, jag minns tydligt hur jag i högstadiet skulle ha simning på gymnastiken. Men jag ägde ingen baddräkt så jag fick låna en ur badhusets lånebaddräkter. Det var inte kul kan jag säga!
Mina föräldrars motivering till det var att dem inte hade råd att köpa en baddräkt till mig för jag skulle inte använda den så mycket.
Jag anser att det var fel av dem, dem valde att röka, JAG skulle ALDRIG göra så mot vare sig mina biobarn eller lånebarn. (jag skulle aldrig röka överhuvudtaget för den delen heller).
Vi unnar oss också ibland att gå ut och äta, men när vi ska äta ute vill vi att det ska vara värt pengarna. Annars kan vi lika gärna äta vår mat hemma, vi är matlagningsintresserade i vår familj och lägger ner omsorg på maten. Vi tycker att ska vi äta ute och betala dyra pengar ska den smaka bättre än maten vi lagar till själva.
Vad det gäller fika, det är jättemysigt! Men rätt så dyrt, men det har blivit en kultur att gå och ta en fika både bland vuxna och unga.
MÅNGA lägger ner mycket tid på att fika. Det tar ibland överhanden att gå och ta en fika på lördagarna, våra ungdomar har ingen lust att tillbringa sin tid att sitta och fika, dem jobbar hellre och tjänar en slant. grabben som spelar hockey på rätt så hög nivå lägger ju ner en hel del tid på det.
Han har alltså gått ut gymnasiet, inte med allra högsta betyget, men för honom godtagbara, + jobbat extra + spelat hockey på hög nivå och tagit körkort. Han är INTE sådan att han har världens läshuvud, han har fått kämpa.
Jag menar att det går om man vill! Det handlar om prioritering av vad man vill, måste och kan lägga tid och pengar på!
 
ok, jag förstår.

Men jag förstår inte varför det är vårdslöst att använda mer pengar om man HAR mer pengar (ang att barnen lånar kreditkortet).

jag har alltså bara hängt upp mig lite på att det skulle vara vårdslöst att spendera pengar om man anser sig ha råd
:roll:
 
Men du får väl spendera hur mycket eller lite du vill. Jag lägger mig liksom inte i det och jag lovar! Inget jag kommer göra heller. Tycker nog att jag har förklarat rätt så tydligt.
Är man ute efter riktigt tuggiga diskussioner kan man ju alltid gå ut på FL, det är därför jag har valt det här forumet, jag tycker diskussionerna här har förts mycket mer seriöst.
Ha en god jul nu!
 
1+2+2=MINA GOA BARN sa:
Men du får väl spendera hur mycket eller lite du vill. Jag lägger mig liksom inte i det och jag lovar! Inget jag kommer göra heller. Tycker nog att jag har förklarat rätt så tydligt.
Är man ute efter riktigt tuggiga diskussioner kan man ju alltid gå ut på FL, det är därför jag har valt det här forumet, jag tycker diskussionerna här har förts mycket mer seriöst.
Ha en god jul nu!

oj, det var inte menat så. Jag bara förstod inte. Och jag gillar att förstå :D

Men jag erkänner, jag gillar att diskutera och lära mig om hur andra tänker och gör. FL håller jag mig däför borta ifrån.
 
1+2+2=MINA GOA BARN sa:
Håller med du där. Håller mig också från FL, förutom alla MEGAGODA bak o matrecept!

jasså, finns det sådanna :P

nej, det räcker inte för att locka dit mig-folk är ju helt galna där :wink:

vi kanske skulle utöka med en mat och baktråd här!
 
Håller med dig, FL kan ta syre ur en. Jag upptäckte det på tidigt stadium som tur var. Har liksom viktigare saker för mig än att lägga min tid på sån "dritt".
Vad vill du ha för recept? Vi får väl fråga Anne kanske, så det är ok för henne! :P
 
Jag håller med om mycket som ni redan skrivit. Problemet som jag ser det med att föräldrar betalar mycket åt sina barn är att det kommer (borde) inte alltid vara så. När den unge vuxne är på egen fot så ser ekonomin oftast inte så väldigt bra ut i början. Det är svårt att ha råd med all härlig vardagslyx som man vant sig vid. När man är vuxen behöver man oxå känna att ansvaret vilar på MIG. Vill jag köpa nya kläder varje vecka kommer pengarna antagligen inte räcka till mat osv... Stegvis ska ansvaret övergå på våra barn. Ingen förväntar sig att en 12.åring ska kunna betala räkningar, men det är väldigt bra om 19-åringen har provat på och helst skött sina egna ekonomiska åtaganden (mobil, egna resor,kläder, hygienprodukter osv) innan den flyttar hemifrån...
 
Sparris sa:
Jag håller med om mycket som ni redan skrivit. Problemet som jag ser det med att föräldrar betalar mycket åt sina barn är att det kommer (borde) inte alltid vara så. När den unge vuxne är på egen fot så ser ekonomin oftast inte så väldigt bra ut i början. Det är svårt att ha råd med all härlig vardagslyx som man vant sig vid. När man är vuxen behöver man oxå känna att ansvaret vilar på MIG. Vill jag köpa nya kläder varje vecka kommer pengarna antagligen inte räcka till mat osv... Stegvis ska ansvaret övergå på våra barn. Ingen förväntar sig att en 12.åring ska kunna betala räkningar, men det är väldigt bra om 19-åringen har provat på och helst skött sina egna ekonomiska åtaganden (mobil, egna resor,kläder, hygienprodukter osv) innan den flyttar hemifrån...

vi pratar mycket ekonomi med våra barn. De vet vad pengarna MÅSTE räcka till och vad vi ibland har råd med osv. De förstår detta redan tidigt, att man har de pengar man har och man kan köpa det man har råd till. Ekonomin går oftast lite upp och ned genom hela livet och ibland har man mer och ibland mindre pengar. Jag tycker att det viktigaste är att förstå att man inte kan leva över sina tillgångar och det kan man lära sig och förstå även med vardagslyx :wink:

jag förstår hur ni menar menar att det skulle kunna bli men det har nog snarare med okunskap än ekonomin i sig att göra. Så så länge barnen får lära sig hur man sköter en ekonomi så spelar det ingen roll hur den ser ut.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp