Barnbidraget.....?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...hmmmm.....Vi har i våra tidigare placeringar aldrig tillhandahållit barnbidrag för de placerade barnen, förrän nu i septembermånad :D tyckte vi och ökade på sparandet för vår nuvarande placering!!!

Döm min förvånging när jag igår erhöll min lönespec.. och ser att de dragit bort summan motsvarande barnbidraget från MIN lön.... :x inte omkostnadsersättningen....vilket hade varit mer troligt anser jag....

så jag kollade genom vårt avtal med kommunen och där står det ingenting om barnbidag, inte att det skall ingå i omkostnaden eller att det ska utbetalas till oss separat....
Givetvis har soc.sek.semester till tisdag nästa vecka.. (bra ifs. då kan jag kolla med Er ).men jag undrar hur ser det generellt ut när det kommer till barnbidraget....

Får Ni familjehem behålla den eller????
Med vänliga hälsningar MB
 
Hej.
Barnbidraget kan aldrig räknas som ett arvode, däremot är det en omkostnads ersättnig. Enligt en av våra placeringskommuner (har 3 stycken) så får dom inte behålla barnbidraget. Om inte ni får det så går det till vårdnadshavaren. Då skall denna stå för vissa kostnader, tex vissa ytterkläder mm. Vet att detta förekommer i vissa familjehem.
Men att du skulle få ett avdrag på arvodet är ju tokigt. Det är ju på skattade pengar, och barnbidraget är ju skattefritt, eller hur?
Må väl.
 
Vid våra placeringar från kommunen har barnbidraget gått till oss och sedan får vi ett avdrag från omkostnadsersättningen. Vid plac från org så har det inte gjorts ngt avdrag från omk.ers. fastän vi fått barnbidraget. Verkar vara - även där - väldigt olika!
 
Jag har barn placerat genom kommun och får barnbidraget via kommunen dom första månaderna sen via fk då drog dom bort den summan på omkostnads delen. Nu är vi vårdnadshavare för barnet och då har jag även rätt till fler barnstillägget.
 
Barnbidraget brukas avräknas på omkostnadsbidraget men var glad :D om dom tar det på arvodet, du tjänar på det då det blir mindre att betala skatt för.
 
..tack! tack! tack!...

...för att Ni alla tog ER tid att svara!!! :D

...barnbidraget betalades ut via försäkringskassan nu den 20:de september.....och vi står inte (tror) jag som vårdnadshavande, fast barnet står skrivet hos oss......

men 1000 tack för snabba svar!..
.....jag får ta en diskution när semestern slutar...blev mest irriterad på att vår soc.tant inte tog upp ngn diskution med oss om detta....
Barnet är ju placerat i vår familj sedan i junimånad och då fick vi inget extra utan höll oss till vårt avtal...Tycket det är fegt av henne av bra dra det...Allt annat ska ju ventileras och diskuteras, och fattas beslut om.......
Kram på Er och trevlig stundnde helg!!!!

...usch! sån surkärring jag blir förvandlad till 8)
 
"hiahia"s inlägg ang flerbarnstillägget jag följdfrågor................ :?

Flerbarnstillägget har man inte rätt till förrän man har gjort en vårdnadsöverflyttning alltså? Spelar det någon roll att våra barns bidrag kommer i mitt namn medan de placerade barnens kommer i makens?

Har inte tänkt på detta innan......................... :oops:
 
Du måste stå som vårdnadshavare för att få flerbarnstillägget - därför får vi inte det hur många famhems-barn vi än har. Vid en vårdnasöverflyttning blir du ju vårdnadshavare och DÅ har man rätt till tillägget.

Sen har jag ju svårt att se vad skillnaden är... Barn kostar. Många barn kostar mer... :roll:
 
bella sa:
våran försäkringskassa måste i så fall göra något galet för vi får fler barnstillägg för det placerade barnet.
Oj då då kan du bli återbetalnings skyldig på dom pengarna om det är så att du själv har ansökt om det.
jag fick ett brev från Fk för ett par år sedan där dom krävde tillbaka flerbarns tillägget. Jag hade inte en aning om att jag hade fått det för jag hade ej ansökt om det . Utan det var något fk själva ställt till med. Då jag Själv ej ansökt om det så slapp jag betala tillbaka pengarna. Nu när vi är vårdnadshavare har jag rätt till flerbarns tillägget.
 
I våras hade familjehemmen i vår kommun en träff med försäkringskassan och representanten gjorde klart för oss att även om försäkringskassan gjort fel så var vi återbetalningsskyldiga, MEN vi skulle inte behöva åtalas och dömas för att vi tagit emot ersättningen i god tro. Men pengarna ska de ha tillbaks.
Mat-tilda
 
I mitt fall var det så att jag tog kontakt mrd fk när vårt barn vart hos oss ett par månader. Då förklarade dom att flerbarnstillägg ej betalas ut för placerat barn.(vilket jag tycker är sjukt) Nå väl med 3 biobarn så fick jag ju ett kvarts flerbarns tillägg. allt frid och fröjd med det.... då alla inkommande pengar löner barnbidrag kommer in på samma konto så hade jag ej så stor koll på att det 5år senare började komma in ett par hundralappar extra på kontot. (jobbar natt och har olika ob varje månad)
Så för ett år sedan så kom det ett brev från FK. Du har fått ett felaktigt flerbarns tillägg och är återbetalnings skyldig ex antal kr.....
Jag gick i taket och ringde upp fk och förklarade att jag ej ansökt om flerbarns tillägg och att jag redan från första året vetat att jag ej haft rättt till det. så hur skulle jag då kunnat få det..... När dom rotat klart i alla papper ringde dom upp mej och bad om ursäkt för det obehag dom orsakat mej . Dom tog på sig ansvaret och jag slapp betala den summan.
Tydligen hade dom gett mej flerbarns tillägget under flera år utan min vetskap.
 
vilken tur att detta forum finns. jag ringde till min soc sekreterare idag och sa det som alla sagt jag ska inte ha flerbarnstill,så frågan var stämmer det?hon har tagit tag i det,skulle fk strida för återbet ska hon koppla in deras jurister för ett överklagande,hon sa vi strider detta till länsrätten om det behövs detta är gjort i godtro.känns skönt att ha dem på sin sida,men hur mycket måste man ta reda på jag trodde att åtminstonde detta skulle bli rätt eftersom soc gör överflyttningen fk bestämmer vad som ska betalas ut hur ska jag veta att att jag inte ska ha flerbtillägg alla får det normalt som sagt barn kostar och jag har tre bio barn så jag har redan tillägg.
 
Jag anser också att det är mer och mer som läggs på OSS att veta när det eg är soc sak att se till att vi har det rätt och bra.
Om jag ser tillbaka för fem år sedan när vi blev famhem så tyckte jag att jag var påläst...HA..ojoj..nä, vilken novis jag var. Jag har ändå suttit i socialnämnd och VET hur det går till vid LVU och dyl. Ändå har jag fått lära mig (dyrt) under dessa år om hur saker fungerar.

Men man lär så länge man lever och nu vet jag vad vi ska ta till/kräva inför nästa uppdrag.

Skönt att du har ett soc som är beredda att gå till LS för er skull! Måste kännas oerhört skönt!
 
ang. flerbarntillägg.

jag förstår inte riktigt det här med, att man inte ska ha rätt till flerbarnstillägg om man har placerade barn. jag har kollat upp med fk och det har man visst även om du inte är vårdnadshavare.......den som får barnbidrag har även rätt till tillägget har jag fått som svar...............så jag är lite undrande till er fk som begärt återbetalning osv.........eller är det nåt jag missat
 
Re: ang. flerbarntillägg.

sally1972 sa:
jag förstår inte riktigt det här med, att man inte ska ha rätt till flerbarnstillägg om man har placerade barn. jag har kollat upp med fk och det har man visst även om du inte är vårdnadshavare.......den som får barnbidrag har även rätt till tillägget har jag fått som svar...............så jag är lite undrande till er fk som begärt återbetalning osv.........eller är det nåt jag missat
Se till att du får din fråga besvarad på papper.
för det är så att olika personer säger olika saker. Och enligt lag har du ej rätt till flerbarnstillägg på placerat barn. Så för gus skull ha papper på det hela.
 
flerbarnstillägg

Hej Sally!
Vi får inte flerbarnstillägg för våra placeringar. På soc. sa dom att vi skulle kontrollera så att vi inte fick detta ör då måste vi betala tillbaka.
mvh. Fia
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp