Bioföräldrars inflytande på barnen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har ett tonårsbarn som är LVU-placerat hos oss sedan 5 år tillbaka. Hela bakgrunden eller alla detaljer som var grunden till omhändertagandet har vi aldrig läst eller hört. Så mycket är säkert att föräldrarna inte är lämpliga på många sätt.
Med anledning av barnets ålder och att det uttryckt att det vill ha mer umgänge så har detta successivt ökat. Vi vet att ungdomen hos föräldrarna får göra saker som är olagliga och som både kan förstöra framtiden för ** själv och andra. Barnet är i ett riskläge på många sätt.
- Åh, vad det är svårt att skriva utan att röja för mycket :littlesad
Nå, trots åldern är barnet ej moget eller reflekterande vilket gör att det inte självmant kan välja det rätta eller säga ifrån till föräldrarna (vilket det förmodligen inte vill heller).
Allt som vi här hemma säger är rätt eller är oroliga för får ingen respons hos barnet, som då tycker att vi pratar skit om föräldrarna (lojalitetskonflikt). Vår oro får heller inget gehör hos soc. Jag tror inga föräldrar skulle tillåta att deras barn vistades i en så sjuk miljö eller låta den få ett så starkt inflytande på sitt barn. Men bara för att det är biologiska föräldrar så accepterar man mycket mer. Jag är absolut för att barnet ska ha tillgång till sina föräldrar men att se att barnet far illa av inflytandet är mycket frustrerande. Kanske kan vi inte göra så mycket mer men det känns i dagsläget inte som om vi gör ett gott arbete.
Även här hemma har föräldrarna kontakt med barnet många gånger per dag. Föräldrarnas inflytande och närvaro känns större än vad vi har. Det känns som om de sitter i mitten av familjen och har koll på var vi är och vad vi gör. Det kanske blir så när barnen blir äldre men det känns som om vi har en inackordering här mer än en familjemedlem.
Frustration!! :x Vad ska vi göra?
 
Oj, vad jobbig situation! Det finns ju ett bibelord som är nåt liknande med "man kan leda en häst till vattenhon men ej tvinga den att dricka" och så är det ju. Alla, även våra skyddslingar, måste någon gång göra egna val även om de inte alltid klarar av det. Vi kan bara försöka skydda dom från elände, visa rätt väg, prata och åter prata om rätt och fel och det har ni ju gjort under många år. Få det att bli glesare mellan de tokiga valen och successivt kanske få en ändring som de ser att de faktiskt tjänar på. Eller iallafall inte straffas för om det är olagliga saker.

Nu har ju tiden gått och ni ser ingen ändring, vad jag förstår. Så nu måste ni ju välja, ska ni stå kvar och se på eländet eller säga upp uppdraget....kanske lite väl drastiskt. Om det är rena olagligheter som förekommer så borde ju soc kunna gå in och stötta er i att minska kontakterna. Att de har så tät kontakt påverkar ju hela er familj och ** negativt. Skulle ni gå med på det om ni fick förfrågan idag? Det är ju lätt att själv acceptera mer när en situation successivt ändras.

Ofta får jag också en känsla av att vi ställer högre krav på oss själva än vad soc gör och i det upplever man då en inre konflikt. Vad står det i ert uppdrag, kan ni fullgöra det? Försök prata med soc och/eller få till en paus så kanske ungdomen får en tid till eftertanke och själv väljer rätt väg att fortsätta på dvs lyssna på er och era normer och värderingar men ändå kan fortsätta ha ett fungerande umgänge med sina biologiska föräldrar.

Lycka till!
 
Hej Lillan!

När bioföräldrar som definitivt inte är vuxna eller ens klarar av sitt eget liv får stort inflytande på barnet står vi handfallna. Dessutom är barnet mycket påverkbart.

Det ploppar upp "dynga" lite då och då och vi vet att barnet är ute på farliga vägar. Tyvärr berättar aldrig barnet själv vad som händer eller kollar vad som är okej vilket gör att det är svårt att vägleda. Barnet kan inte se konsekvenser av handlingar och just nu behöver den det inte för föräldrarna backar upp. Till exempel klarar barnet inte att hålla i sin ekonomi men då sticker föräldrarna in med pengar. Säger vi nej till något så blir det ändå som barnet vill (hur tokigt det än är i förlängningen). Det gäller alla möjliga inköp. Vi kan bara stå här och se på.
Detta är inte det värsta - för det kan jag inte skriva för då röjer jag för mycket, men frågan är om det är så här det ska vara?!
Egentligen kan barnet bo hos föräldrarna för det är ändå de som styr - vem är det egentligen som ska bestämma kring inköp som kommer att användas i vårt hus? Hur långt går våra befogenheter? För det är självklart att får fosterbarnet en egen dator (fast det inte behövs och är ett oklokt inköp) så faller de regler och tankar vi har om vad våra barn ska ha hos oss och våra regler. Prata om att känna sig överkörd! :x
 
Låter inte bra alls, ni kan ju inte ha olika normer och regler inom samma hus för olika personer. Det blir ju ohållbart, skapar orättvisor mm mm. Om de andra barnen/ungdomarna får en dator eller pengar av mormor/farmor och inte kan handskas med den/det på rätt sätt, skulle de få använda den/det då?

Jag fattar inte, barnet/ungdomen är LVU:ad och ni blir som en dörrmatta som bara trampas förbi. :?
Lollipop sa:
Egentligen kan barnet bo hos föräldrarna för det är ändå de som styr - vem är det egentligen som ska bestämma kring inköp som kommer att användas i vårt hus? Hur långt går våra befogenheter? För det är självklart att får fosterbarnet en egen dator (fast det inte behövs och är ett oklokt inköp) så faller de regler och tankar vi har om vad våra barn ska ha hos oss och våra regler. Prata om att känna sig överkörd! :x
Det går ju inte att ha det så. Jag vet inte vilka befogenheter ni/vi har men här har vare sig dator eller mobil kunna nyttjas om det inte fungerat att använda dom på ett sunt sätt. Vi har helt sonika plockat bort prylarna oavsett vem som betalat för dom och även haft soc som backat upp de besluten också. Förtroendet måste byggas först -sen kan förmånerna nyttjas. Inte lätt men det är dithän vi strävat och försökt vara rättvisa så att de ska löna sig att vara ärlig och även berätta själv om tokiga saker som gjorts även om det blivit jobbigt.

Om man vänder på det: Vilka befogenheter har föräldrarna när barnet är LVU:at?
Det måste någon annan svara på-för jag vet verkligen inte...kan bara hoppas att det löser sig för er!

Kram
 
Spontant känner jag att "gåvor" och presenter kan inte JAG styra över.
Men jag kan bestämma OM och HUR dom används i mitt hus!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp