Ersättningar...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Har en fundering hur många här som har lägsta ersättningarna??
Ska ta en diskussion nu med soc..vi har inte skrivit på nåt avtal än.
Vår placering är 6 år och väldigt i behov av all slags social träning..
Fick som svar förut att lägsta ersättning var ju baserad på ett barn med extra behov redan och det värkade som att det var väldigt utagerande barn med väldig problematik för höjning..
men nu ska jag sätta hårt mot hårt att vi ska ha höjning annars känns det som om man ger upp...typ 3000:- efter skatt i ersättning....
Nån slags morot känns det ju ändå som man ska ha eller hur.
Tänker jag fel eller...vad tycker ni?
Mvh.Anna
 
Självklart ska du utan tvekan driva dina krav på högre ersättning. Vi har lägsta ersättningen och den täcker inte det som den ska. Vi har försökt att få extra pengar till bios besök då vi har hämtningar och lämningar på många mil varje gång, vi går också på sjukgymnastik mm. Det kan ju räknas upp en oendligt massa saker man gör extra med placerade barn än med sina biologiska. Vi har alltid fått ett nej, vi får inget extra någon gång. Soc svarar bara att lägsta ersättning täcka alla utgifter som man har med "normalt" placerade barn.Men allt är inte normalt och det kommer massor med saker som man inte vet vid placeringens början.

Man ska alltid vara så snäll och hjälpsam, ställa upp så fort biosar eller soc kallar, men till vilken nytta kan man undra. Man är så evinerligt trött på att soc aldrig lyssnar vad vi känner. Vi har tex velat ha handledning för att vi inte vet hur vi ska hantera bla vår lilla fyrårings utbrott och föräldrars beteende när de är hos oss. I snart två års tid har vi tagit upp de här problemen men inte fått någon handledning. Det är alltid vi som ringer till soc, de tar aldrig kontakt med oss om inte vi har sökt dem. De har varit hos oss en gång och hälsat på sedan barnet kom till oss för snart två år sedan.
Det är alltid vi som får ringa till biosar när de är något problem, inte ens det hjälper de oss med. Tar vi upp med soc att umgänget inte fungerar pga tex biomor skriker och ryter åt de andra barnen och hunden i familjen så tycker de att vi ska prata med henne och komma med förslag på olika lösningar, vilket inte alltid är så lätt. Nej, vad jag gnäller och inte blev väl du klokare för det.
Jag hade gärna hjälpt ett barn gratis om jag bara hade stöd och avlastning ibland. Men nu känns det som inga pengar i världen kan kompensera soc och föräldrars sätt att behandla oss på.
Kramar :D
 
Till Ullis;
Va trist att inte få ngt gehör från soc om att ni behöver handledning och hjälp att komma vidare! Ett besök på 2 år - har alldeles för mig att det minst ska vara var 6:e månad...
Jag personligen skulle aldrig ställa upp på att ha umgänge hemma på bekostnad av de andra familjemedlemmarnas väl o ve. Ställ krav på soc att ni ska ha hjälp både med handledning men också för att få ett bra fungerande umgänge - för allas skull!
Till Anna;
Ersättningar är ett svårt ämne att ta upp - både att prata om här men även med socialtjänsten. Vi har bestämt oss för att aldrig acceptera ett lägre arvode, vid plac via soc, än högsta rek via kommunförbundet. Detta helt enkelt därför att det alltid tillkommer extra saker som man som familjehem aldrig får kompensation för. Är det barn/ungdomar med större behov så får soc. - om dom vill använda sig av oss - höja arvodet över kommunförb. rek. En av våra placerade har en socialtjänst som är helt underbara och det är aldrig några problem med något över huvud taget. Den andra placerade är det bara trassel med när det gäller precis allt. Dom är oerhört olika - vi är ju samma familj oavsett vilken socialtjänst updraget kommer från, och våra placerade har likartade situationer. Jag tycker att vi familjehem ska stå på oss och vara stolta över det vi gör - det är ett viktigt arbete - och våra ungar är värda att ha det bra, i våra familjer som orkar ställa upp för andra och bry sig om och ge trygghet.
Lycka till!
 
..när vi tog vår första placeing var vi nöjda över det lilla vi fick...Inte visste vi då (och soc. heller) att jag inte kunde fortsätta mitt deltisarbete 5 timmar/dag...så vi hade det väldigt kärvt ekonomiskt!..men det var/är ju lite fult att ta upp det här med ekonomi...

Jag tycker att du ska stå på dig!! Tror jag skrev ngg innan att det som jag tror gjorde att vi fick det vi begärde vid nyplacering var att jag räknade ut min timlön...vi arbetar faktiskt 24h/dygn, 7dagar i veckan och får ingen sjukersättning eller tjänstepension, semester samt semester ersättning (i alla fall jag). Sen jämförde jag lite föriktigt med soc.tantens timlön...Vi har ju liksom båda valt att arbeta med barn, hon är dock ledig 2 dagar /vecka har 5 veckors semester osv. Detta tog skruv hos den komunen och vi fick det vi ville ha!
Andra komuner sa klart och tydligt ifrån att det är policy att ge det lägsta när man är "ny" inom den kommunen...Vi tackade nej till det uppdraget då.Jag tror att vi är lite för dåliga att överhuvudtaget ställa krav på de komuner vi arbetar åt...
Visst vill vi alla arbeta för kommuner som är rädda om och värdesätter
ens arbete!
Lycka till!!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp