fickpengar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jag vet inte om jag lagt in tråden på fel ställe så admin får flytta den isånafall :?
åter till frågan, hur mycket får era placeringar för fickpengar, barnbidrag, studiebidrag?
 
Vår jourplacerade 14 åring får 500 kr i månadspeng. Vi betalar allt när vi gör saker tillsammans tex går på bio, grönan osv.
Anledningen till att det är 500 kr är för att det är vad hen hade innan hen flyttade till oss och vad hen kommer att få när det blir hemflytt.
Vår org har specificerat vad omkostnaden ska gå till och då är det 1000 kr i månadspeng från 13 år och uppåt.
 
Vår bio 14-åriing har just fått eget konto med Maestrocard till.
500 kr sätts in den första varje månad.
Hitintills, när halva månaden gått, har han gjort åt en knapp hundralapp.
11-åringen får 70 kr i veckan men där är jag "bank" än så länge.
Han ger mig varje vecka som han vill spara och jag håller det åt honom.

Vi har förstått att de har lite högre än sina kompisar men vi vill ge dom utrymme att spara också.
Nu räcker pengarna till att både använda och spara.
 
När jag har jourisar mellan 13-17 år så får dom "veckopeng" 100 kronor i veckan efter att rummet är städat (annars så blir det aldrig städat ;) Sen betalar vi mobilens påladdning ca 200;- /månad, sen brukar vi följa konsumentverkets rekomendationer om klädpeng som är ca 5-600 i månaden.
Förra jourisen jag hade som var 17 han fick 500:- insatt av sitt studiebidrag av sin mamma resterande 500 som kom till mammansk konto fick han betala av sin mobil o samtal (för abbonemanget stod på mamman) sen fick han 100:- i veckan av oss när rummet var städat och snyggt.
Vissa 13-14 åringar har vi lagt in ytterligare 50 kronor i veckan OM dom varit i skolan, för varje dag dom skolkat så blev det avdrag, så det beror helt på, skolkade dom blev det "bara" 100 i veckan, full tid i skolan så blev det 150:)
Men räknar man ihop, veckopeng, telefonpengar och klädpengar så blir det oftast 12-1400 i månaden :smirk:
 
Men Trixen kan det vara så att ni betalar alla de delarna dvs mobil, veckopeng och klädpeng eller är det alltid föräldrarna som betalar klädpengen? Jag frågar därför att vi har blivit informerade att när det är en jourplacering så ska jourhemmet aldrig stå för klädinköp eftersom föräldrarna har kvar barnbidrag och ev socialbidrag för barnet i 11(?) månader efter att barnet blivit placerat. Är det så att föräldrarna inte vill eller kan betala så har vi fått handla de kläder som behövs och fått lämna in kvitton så att soc har kunnat ersätta oss för de utläggen.
Är det så för er oxå eller tycker era kommuner att omkostnaden ska täcka det?
 
Olika olika:))
När vi jorat betalar vi allt, även om bio har bbidraget kvar. Soc betalar även ett startbirdag för sesong.
100 kr i veckan samt 200 i mobil/mån.
Ibland lite mer som bonus. Till tonåring, annars har vi ju mest bebisar o då blir det ju ingen veckopeng:))
Carina
 
Så olika Björken, vi har nog varit med om det flesta uppäggen, många gånger när det är SOL placeringar så kräver soss att föräldrarna betalar fickpengar och kläder, är det LVU och barnen inte ska träffa sin familj så betalar vi allt, att dom har kvar barnbidrag i 11 månader har jag aldrig hört, är det SOL så brukar dom få behålla barnbidraget, men då få betala en hel del, är det LVU så brukar soss plocka bort det och det går på 2-3 månader.

Så det beror helt på vilka man jobbar med, och många gånger olika även fast det är samma soss.
 
vad är det minsta har/skulle gett till en tonåring (ca 16 åring) som klarar av att sköta sin ekonomi till pengar oavsett spar eller fickpengar, studiebidrag inräknat?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp