Hjälp kvarskatt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Jag behöver hjälp. Vi har arbetat i nästan ett år som familjehem.Vi har fått 60 000 i kvarskatt, vilket måste bero på ersättningen från organisation. Hur gör man visst är väl omkostnadsersättningen avdragsgill.....förutom de första 5000 kr. Sedan drar inte org eller vanliga arbetsgivare statlig inkomstskatt....det får man ombesörja själv. Tänk på det alla ni. Om man tjänar mer än 32 000/mån så får man betala statlig skatt.

men hur gör vi avdraget????
 
har du lagt in hela omkostnadsersättningen som avdrag. skatteverket drar av 5000 på det sedan så det ska vi ju inte göra själva.

Var det under ruta 6 (har jag för mig)
 
Jotack! det har vi allt märkt......kvarskatten slutade på 30 000 förra året trots alla avdrag.
Om man har en bra inkomst på sitt vanliga jobb straffar det sig ganska duktigt... :bounce:
 
En av mina kommuner drar extra skatt, 1000 kr/månad och från i år betalar jag dessutom in ytterligare 3000 kr extra/månad till mitt skattekonto för att gardera mig från restskatt.
 
Japp det som står under 05 dras av under 06.

Jag fick bara 500 kr i restskatt i år, mycket konstigt eftersom jag fått bra mycket mer alla andra år. Men det är bara att se glad ut att vi inte blev så fattiga denna gången :D
 
Det blir lätt så om man tjänar bra på sitt "ordinarie" jobb och sedan har placeringar utöver det.
Om man då har två, som vi hade innan, med ganska höga arvoden, ja, då blir det inte ALLS roligt när deklarationen kommer! :evil:
 
Jag har en liten fråga, varför får man ingen spec på vad man får i månaden och
även årsarvodet? Det fick jag se först i deklarationen konstigt tycker jag. / Lilla ja
 
Lilla Ja sa:
Jag har en liten fråga, varför får man ingen spec på vad man får i månaden och
även årsarvodet? Det fick jag se först i deklarationen konstigt tycker jag. / Lilla ja

Typ lönebesked menar du? Och kontrolluppgift? Båda ska du få från uppdragskommunen alt organisationen/företaget etc.
Om det inte var detta du menade så ber jag om ursäkt för att jag är trög idag :D Började dagen så bra, hade glömt att ställa om klocka i sovrummet. Tur var så har barnen lov och skulle "bara" till dagis och fritids.

Sara
 
En av mina kommuner har bara sina specar på nätet så man behöver en länkadress och inloggningsuppgifter etc. Tyvärr byter man ut vissa av dessa uppgifter med jämna mellenrum (troligen av säkerhetsskäl) men det gör det krångligt att kolla sina specar. Tacka vet jag lönebesked på papper.
 
Jag har tyckt att det är konstigt men tänkte att jag måste ju få
underlag för deklarationen men icke. Att man kan få på nätet vet jag
efter som jag jobbar inom omsorgen och har min lön så, men om
det är så för uppdragskommun så är det underligt att de inte informerar.
Jag ska ju inte behöva be om en sådan sak tycker jag det är ju alla företags
skyldighet har jag fått för mig eller.... :roll: / Lilla ja
 
Hej Adal!

ja jag undrar hur det kan bli så mkt kvarskatt?
Ska man inte ha högre inkomst än 31000 för att slippa?
eller vadå?

tack!
C
 
man måste tänka på att arvodet skattas och läggs ihop med din ordinarie inkomst.

Säg att du har 20 000 i lön, då betalar du ju en viss skatt efter tabell. Låt oss för enkelhetens skull säga 5000 kr.

Sen har du arvodet på tex 5000 kr där har du skatt på ex 1250 kr. Men tyvärr är det inte så enkelt som att bara plussa ihop dessa summorna.

För att slippa restskatt bör du slå ihop 20000 + 5000 och på denna summa beräkna din skatt eftersom den blir högre än om du tar varje för sig. För att göra det extra krångligt så när du tjänar över beloppet där du betalar statlig skatt så måste du räkna in detta oxå.

Hänger du med ... skatter är inte alltid så lätt. 8)

mammac sa:
Hej Adal!

ja jag undrar hur det kan bli så mkt kvarskatt?
Ska man inte ha högre inkomst än 31000 för att slippa?
eller vadå?

tack!
C
 
Tack Adal!

jo jag är med på det men var går gränsen i mån/inkomst 25.000 28.000 32.000 eller var....
kanske man ska försöka lägga sig under den högre skatten.
Om man bara är fam/jour hem, ej arbetar, eller vad?

frågvis C

Tack och Glad Påsk!
 
morron mammac!
Eftersom jag inte är helt 100 på vilken månadslön som gäller så googlade jag och hittade följande på DN.se och på Swedbank
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/de-nya-reglerna-2009-1.473901 om du vill läsa mer

Brytpunkt för statlig skatt
Gränsen för när man ska betala statlig skatt på 20 procent höjs från 28.408 kronor till 31.690 kronor i månaden.
För det man tjänar över 44.910 kronor gäller 25 procent i statlig skatt.

Här är info från Swedank
http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,2804,00.html

STATLIG SKATT: Tjänar du över den nedre brytpunkten (som motsvarar en bruttolön på 384 600 kronor, år 2010) ska du betala 20 procent av din inkomst över denna gräns i skatt. Du betalar ytterligare 5 procent i statlig skatt om du har en bruttolön över 545 200 kronor (2010).

/Adal
 
TACK Adal för ditt engagemang :claphappy:

Jätte bra info du hittade, nu är vi med! :idea:

Hoppas det ordnar sig för Trygga Rekan...

Passar på att önska er alla en riktigt GLAD PÅSK!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp