Hur gör ni?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har funderat lite på det här med omkostnadsersättningen som är "barnets pengar"
I denna summan ligger ju både för uppehälle och den dagliga driften sas på barnet, likaså inberäknas ju kläder, leksaker mm i denna summa.

Gör ni någon fördelning på något sätt tex ... 500 kr/månad avsätts till kläder/skor, 1000 kr till tex "driften" alltså mat/hygien och husrum, 250 kr sparande till semester ... och liknande
Eller går allt in in hushållskassan och man betalar allt eftersom från "sin egen" lön?

Är lite nyfiken på ni gör
 
Vi gör som så att de pengarna går in på mitt konto, sen disponerar jag det ihop med hushållskassan.

Räknar som så att det blir +/- 0 då det vissa månader blir mer utgifter och vissa månader mindre.

Som nu inför vintern då det ska inhandlas nya overaller, regnkläder och vinterstövlar, blir det ju en större utgift som inte är alla månader.

Kanske tänker jag fel? Jag vet inte, men detta funkar för oss. Vi har ju bara en placering ännu, kanske annorlunda om man har fler?

Tar också gärna emot tips hur andra gör, bra att kunna bolla fram och tillbaka.
 
Samma här. Allt går in i samma kassa. Det blir ju oftast +/-0 i slutändan.
Sommaren går ju inte åt mycket kläder, men sen kommer hösten/vintern och inget passar från förra året. Nya overaller, stövlar, kängor, galonisar , skridskor, skidor etc för de växer ju di små...

Nä för oss hade man fått avsätta bokföringstid av alla olika konton.. och den tiden har man ju oceaner av :rollhappy: :rollhappy: :rollhappy:
 
Vi har inte haft våra barn så länge ännu, omkostnadsersättningen går in i vår hushållskassa och från den tar jag till alla inköp som vi behöver göra. Det känns just nu som ett ständigt minus för det är så mycket som behövs hela tiden. Jag menar inte enbart personliga saker utan också saker som vi inte har men behöver och som underlättar att man har som familjehem, saker som kommer barnen tillgodo på rak hand.
Nu har vi förvisso gjort lite dagsutflykter också och även någon liten resa då det självfallet springer iväg en del pengar.
Men som någon mer säger, nu till höst/vinter ska det inhandlas vinterkläder vilket gör allt lite dyrare. Samma blir den dagen våra barn har sina respektive födelsedagar, jul och presenter till sina bioanhöriga vid deras födelsedagar m.m.
Men jag förstår tanken om att speca upp omk.ers. i kolumner, det skulle vara intressant att verkligen SE vart varje krona hamnar, om inte annat för att se om omk.ers. verkligen räcker till.
Hur gör ni alla? Sparar ni undan en viss slant på något sparkonto till era lånebarn? Vi har i alla år sparat undan till våra biobarn, för rättvisans skull så känns det som att man bör göra det även för ens små juveler, men det tråkiga i det hela blir ju om den dagen kommer då barnen ska flytta hem till bio igen och man inte vet var den sparade slanten tar vägen då. Vad jag menar är att kanske det är vettigare att man använder sig v slanten när man har den tid man har med sina juveler. Har jag fel? Är jag ute och cylar nu kanske?
 
Mina Goa Barn sa:
Hur gör ni alla? Sparar ni undan en viss slant på något sparkonto till era lånebarn? Vi har i alla år sparat undan till våra biobarn, för rättvisans skull så känns det som att man bör göra det även för ens små juveler, men det tråkiga i det hela blir ju om den dagen kommer då barnen ska flytta hem till bio igen och man inte vet var den sparade slanten tar vägen då. Vad jag menar är att kanske det är vettigare att man använder sig v slanten när man har den tid man har med sina juveler. Har jag fel? Är jag ute och cylar nu kanske?

Det där har jag oxå funderat på. Kanske går det att låsa kontot i det läget så att man bara med hjälp av överförmyndare ta ut pengarna. Eller tom låsa kontot tills den dagen lånebarnet blir mydig. Kanske en god idé att prata med banken, eller att spara i ditt eget namn.
 
OBS! barnens biosar har alltid tillgång till barnens konton!!!

Jag kollade med vår bank och de sa att det enda raka för att skydda pengarna att hamna hos biosarna var att öppna konton i vårt namn och lägga undan där.
Anledningen till att jag kollade var att våra smås fondkonton blev länsade av biosarna vid placeringen ( dagen efter kammarrättens dom). :cry: Att vi fick veta det berodde på att skatten på fonderna kom till vår adress när det var dags för deklaration.
Det var ett par tusen på kontot så skatten blev ett par hundralappar, som sedan skatteverket faktiskt!!! :claphappy: efterskänkte efter ett samtal.

Så kontrollera NOGA om biosarna har tillgång eftersom de fortfarande är vårdnadshavare
( även vid LVU) .
 
Bellixedda sa:
OBS! barnens biosar har alltid tillgång till barnens konton!!!

Jag kollade med vår bank och de sa att det enda raka för att skydda pengarna att hamna hos biosarna var att öppna konton i vårt namn och lägga undan där.
Anledningen till att jag kollade var att våra smås fondkonton blev länsade av biosarna vid placeringen ( dagen efter kammarrättens dom). :cry: Att vi fick veta det berodde på att skatten på fonderna kom till vår adress när det var dags för deklaration.
Det var ett par tusen på kontot så skatten blev ett par hundralappar, som sedan skatteverket faktiskt!!! :claphappy: efterskänkte efter ett samtal.

Så kontrollera NOGA om biosarna har tillgång eftersom de fortfarande är vårdnadshavare
( även vid LVU) .

Fast man kan ha överförmyndarspärr och datumlåst konto, alltså först när barnet är 18 får det tillgång till pengarna. När barnet blir myndigt försvinner oxå den kontroll/tillgång som bioföräldrar har till kontot.

Så sammanfattningsvis kan man skapa ett överförmyndspärrat konto, bioföräldrar har då endast tillgång till pengarna om överförmyndaren säger ja. Men är kontot låst till myndighetsdagen så kan de ändå inte göra ngt.

MGB, intressant att faktiskt se vad pengarna går till. I vår familj tror jag att pengarna räcker väl, barnen har en hel del begagnade kläder (obs! fina ärvda saker, de ser inte ut som trashankar och lider inte det minsta, precis samma för biobarnet...). Jag/vi har valt att köpa lite bättre mat, kvalitetsråvaror, närproducerat och ekologiskt samt inga halvfabrikat. Det kostar ju lite mer, men vi anser att våra barn har haft en dålig start och behöver all hjälp de kan få. Jag menar nu inte att trampa ngn på tårna, detta är ett val vi har gjort och tycker att alla får välja själva.

Jag får in pengarna på mitt konto och sköter allt precis som i vilken familj som helst. Den som behöver ngt får det. Växer man fort får man mer en period. Får man mycket kläder(användbara saker) från bio så köps det mindre här. Jag tycker oxå att det är viktigt att vi lär våra barn måttlighet. Den dag barnen flyttar hemifrån så kommer antagligen inte pengarna bara rulla in. Vi är oxå noga med att inte alltid vara rättvisa. Låter kanske konstigt men jag menar som så att en dag får bebisen lite leksaker för det behövs. En annan gång får biobarnet nya underkläder för att det behövdes. Nästa gång får stora barnet nya fotbollsskor. I längden blir det ju mer eller mindre rättvist. Barnen lär sig att det är behovsstyrt.
 
Vi sparar i mitt namn på ett extrakonto.Våra biosar vet om att Fosterb. har var sitt konto i mitt namn.+att vi skrivit ett papper som ligger i kassafacket om det händer oss något.Nu har den ena fått minutenkort men vill det sig illa och mamma får reda på koden så tar hon vad som fins.""mitt konto kan hon inte röra.En som flyttade hem "han tänkte inte på detta kontot" 2 år senare när han fylde 18 skickade jag pengarna till en bilskola så han kunde gå och ta körkort.Han blev superglad hade jag skickat hem dom så Pyts väck.
En annan flyttade och kom hälsade på ,hon väntade barn,fick sina pengar kunde köpa barnvagn "beg" +kläder till lillen som det blev.
Spara men skicka inte med dom om barnen åker hem för tidigt.Håll kontakten och skicka till dom som 18 årsprecent.För då bestämmer dom själva.Eller kolla om det går köpa till födelsedagar från er.
 
Vi har fått ett samtycke att kunna spara pengar på låst konto. Då tar jag för givet att det är vi som är förmyndare på det kontot och inte biosarna.

Vi har ännu inte kommit igång med detta, men jag har öppnat ett i Avanza som min pappa sätter inte pengar på. Biobarnen har egna, men skruttens står i mitt namn.
 
Av annat erfaret fam.hem. fick jag tips om att kräva god man för barnets ek. räkenskaper. Bio (om man har otur), kan komma åt besparingar annars tyvärr.
Vi önskade oss god man till ett annat uppdrag som var aktuellt för ca 1 år sen efter att ha gått Pride-utb. men det konstiga i det hela var att när vi sen kom ut i verkligheten så var det inget som det aktuella soc. någonsin hade hört talas om. Jag påtalade då för det soc. att det faktiskt var något som vi fick lära oss på Pride-utb. våra kursledare var välkända kollegor till det soc.
Det stack det soc. för mycket i ögonen när vi påtalade det. Vi påtalade det för att vi var "gröna", inte för att vara besserwisser. (det blev inget av med det uppdraget för vår del).
Vid vår nuvarande placering har vi faktiskt inte vågat yrka på nästan något överhuvudtaget, allraminst vad det gäller god man m.m.
Vi får ta en dag i sänder just nu och sparar av omk.ers. in på mitt sparkonto tillsvidare så får vi se vad som sker framöver.
 
Som jag kan se det så låter de flesta pengarna gå in i ordinarie "hushållskassa". Det är jättebra att veta, sen kan man ju om man vill då spara på ett tryggt sätt. Tex på ett konto i sitt egna namn eller annat låst konto.

Där dyker min nästa fråga upp:
Om kontot är låst då kan man inte ta ut pengarna själv för barnets räkning heller???
Turnit: Har du någon koll på det?

Wawwa: Vilken bra idé att hålla i sparpengarna när barnen flyttar och ge som 18-års present.

Är det någon som för bok eller har gjort det??
 
Adal sa:
Som jag kan se det så låter de flesta pengarna gå in i ordinarie "hushållskassa". Det är jättebra att veta, sen kan man ju om man vill då spara på ett tryggt sätt. Tex på ett konto i sitt egna namn eller annat låst konto.

Där dyker min nästa fråga upp:
Om kontot är låst då kan man inte ta ut pengarna själv för barnets räkning heller???
Turnit: Har du någon koll på det?

Wawwa: Vilken bra idé att hålla i sparpengarna när barnen flyttar och ge som 18-års present.

Är det någon som för bok eller har gjort det??

Om kontot är låst kan ingen, inte ens överförmyndaren ta ut pengarna. Man kan avsluta kontot men då måste man betala en summa till banken.
 
Låst konto får inte ni heller ta ut på.
God man måste godkänna att ni vill ta ut.Inte alltid dom gör.
Jag skriver upp vad vi tagit ut så barnen kan se det
Vad för bok menar du
 
jo alltså om någon har fört upp som i en kassabok.

jag är lite nyfiken på hur mycket som beräknas till varje post i barnets kostnader sas.. men om ingen gjort så .. ja då är det kanske inte så viktigt att eg veta vad som är vad - huvudsaken är att pengarna går till barnets uppehälle och leverne
 
Omk.ers. ska också räcka till för barnets slitage på hus och inredning är vad vi har fått i info. Alla människor lägger ribban på olika höjder för när dem tycker det är dags för renovering eller inte.
Det är svårt att ha en mätstock på sådant.
Omk.ers. ska alltså även räcka för sådant faktiskt.
 
Mina Goa Barn sa:
Omk.ers. ska också räcka till för barnets slitage på hus och inredning är vad vi har fått i info. Alla människor lägger ribban på olika höjder för när dem tycker det är dags för renovering eller inte.
Det är svårt att ha en mätstock på sådant.
Omk.ers. ska alltså även räcka för sådant faktiskt.

Men "den stora frågan" kvarstår ju då - hur mycket av omk.ers. ska då avsättas varje månad för just slitaget :? Ska man räkna på vad tapeter och färg till ett rum kostar och sen slå ut det på x antal år för att få fram en summa... :? Denna fundering är inte bara riktad till dig MGB

MGB: Hur gör ni med detta?
Någon annan som har någon tanke?
 
Njae, det blir nog lite svårt om man ska räkna så precist men om du ser på Konsumentverkets hemsida för hushållskostnader så kan man få en fingervisning om vad månadskostnaderna är exkl boende.

Vet inte om man får länka men gör ett försök:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... oryID=1593

Det innebär som exempel att för en 11-årig grabb som äter lunch i skolan är månadskostnaden ca 3.000 exkl hyra, sparande mm mm.

Så här gör vi:
-Barnbidraget sätts in på eget konto i mitt namn att ha för framtida utgifter som större inköp och körkort etc till barnet.
-Omkostnadsersättningen sätter jag på ett annat konto för att täcka upp om det fattas vissa månader när större inköp görs och för semesterresor mm. Här tänker jag slitage mm mm.
-Arvodet används i den dagliga ruljansen.
Det är bara att lägga in en automatisk överföring på beloppen mellan kontona så sköts det ju själv.

Sparar också alla kvitton för gjorda inköp månadsvis i en egen pärm. Har även gjort ett excelark (typ kassabok) på datorn där jag sammanställer månadsvis. Låter krasst men jag vill inte få kastat på mig att vi gör detta för pengar och då blir detta mitt sätt att ha koll och även kunna visa om någon ifrågasätter inkl barnen själva när de blir äldre.

Så gör jag och det funkar för oss.
 
Lillan:
Det var lite så här jag funderade. Du har ju en bra uppdelning och en övergripande koll på vad som går till vad iom din "kassabok" Smart drag detta med att sätta alla kvitton separat.

Ska kolla lite mer på länken. Tack!
 
Adal sa:
Har funderat lite på det här med omkostnadsersättningen som är "barnets pengar"
I denna summan ligger ju både för uppehälle och den dagliga driften sas på barnet, likaså inberäknas ju kläder, leksaker mm i denna summa.

Gör ni någon fördelning på något sätt tex ... 500 kr/månad avsätts till kläder/skor, 1000 kr till tex "driften" alltså mat/hygien och husrum, 250 kr sparande till semester ... och liknande
Eller går allt in in hushållskassan och man betalar allt eftersom från "sin egen" lön?

Är lite nyfiken på ni gör

HEj!
Pengarna går in på ett konto som vi inte rör mer än när det är någon speciell utgift så som cykel, semester osv. barnbidraget går in på lönekontot och i övrigt så räknar jag in vårt barn i vår ekonomi. Men nu har vi ju marginal över varje månad på våra egna pengar så det är väl egentligen hugget som stucket var pengarna sitter eller går in. Barnet får sin beskärda del oavsett vilket konto vi tar på. Våra biosar är ju tonåringar och har egen inkomst eller studiebidrag. Men egentligen har jag tänkt att jag ska skriva upp vad barnet faktiskt kostar varje månad. Hade vart intressant då barnet sliter kläder fort. Men jag har ju öga för klipp i reaställen också. Passar på att köpa ett par jeans i nästa stl eller badbyxor till nästa sommar på rean. har alltid gjort så det är inget nytt för just detta barnet. Varför betala mer än man behöver? Lägger heller pengarna på en semester eller något annat trevligt som man gör ihop. Evenmang, bio osv...
 
Nej du har ju en poäng där... hellre något roligt med familjen än att lägga pengarna på onödigt dyra kläder. Att vara förutsende vid rean är kanske många och det går ju bra när det gäller kläder. Jag tycker att det är svårare med vinterkängor. Mina barns fötter växer så ojämt att den stl man gissade på inte alls stämmer :littlesad 8)

Tack för att du delade med dig :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp