Hur har det funkat med dagis?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan!
Har nu börjat jobba efter lite mer än ett år hemma med pyret som är 2 och ett halvt år gammal..
Inskolningen gick hur bra som helst och allt kändes jättebra!! Men sen har det inte funkat alls :littlesad
H.n vaknar varje morgon kl. 4.30 varje morgon jätteledsen för att kolla om h.n ska vara på dagis eller inte. Somnar visserligen om efter en stunds kramar och byte till våran säng.. Men sen börjar det om igen en stund innan det är dags att åka! Lämningen är förfärlig och det gör så ont i hjärtat att lämna pyret helt hysteriskt ledsen. Och sen är h.n ledsen till och från hela dagen tills vi hämtar. Fröknarna säger att det finns ett knä till pyret hela dagen och att de tror att det går över snart, men just nu känner jag mej väldigt tveksam. Detta är tredje veckan på dagis nu.
Jag jobbar vaken natt så jag ska/bör sova innan jag ska gå på men jag kan verkligen inte slappna av. I helgen har vi inte ens kunnat gå på toa utan att lill fått panik och undrar var vi tagit vägen någonstans. Jag vet att det är olika för olika barn men hur lång tid har det tagit för era placerade barn
innan det har funkat på dagis? Och kan det vara så att våran lill inte är mogen för dagis än tro?
Var bara tvungen att skriva av mig lite, fast jag egentligen ska sova nu..
Kramar Josse
 
Jag är hemma med barnen så jag har ingen egen erfarenhet av förskola. Men det här känns ju inte bra. Liten är helt enkelt inte redo för en till separation som det ju blir. Ni måste prata med er familjehemssek och försöka att någon av er vuxna är hemma med :angel: tills vidare
 
Hejsan!
Jag jobbar som dbv och har mött detta problem som du beskriver, både då det gällde min egna dotter som vägrade vara på dagis sen även hos dagbarn som jag har inskolat. Har du lite tid på dagis? Alltså är det bara några få dagar i veckan eller?? Ett barn jag hade var vi tvungna att ge mer tid en period så h'n fick vara hos mig varje dag...idag är han snart 2 år och en jätte trygg kille. Min dotter hatade dagis och blev inte trygg förrän hon fick börja hos dagmamma. Så det kan vara olika från barn till barn.


mvh: Fia
 
Hejsan!
I dag hade det gått lite bättre, så det kanske går åt rätt håll trots allt.. Pratade med soc. igår som sa att vi skulle ha lite is i magen och ge det ett par veckor till! Blir det inte bättre så ska vi träffas och diskutera hur vi ska gå vidare. Lill är på dagis 4 dagar i veckan så h.n har endast en dag ledigt.. Angående dagmamma, så tyvärr finns det inga där vi bor.. Annars tror jag också det hade varit ett bättre alternativ på nåt sätt! Tack för era tankar/råd och funderingar.
Kramar Josse
 
Jag vet inte om det hjälper men kanske inskolningen var för kort? Om för bio barn fungerar med 1+2 veckor, kanske din lila behöver mer tid? Har du pratat med förskolan om det?
Kanske skulle bli bättre om du stannar mycket längre tid vid inlämningen, typ en timme eller två, så bara går tills lilla barnet känner sig lungt. De kan barnen i grupp bättre och har enfarenhet, men borde inte jamföra din lilla med bio barn.
Corri
 
Hej! Vår Liten kom som 2 åring, började på förskola efter 7 månader och inskolningen gick utan problem. VI hade 3 hela dagar med Liten och sedan lämnade vi 5 timmars dagar 5 dagar i veckan direkt i 2 veckor för att sedan gå ner till våra 15 timmar. Inga problem för oss- förskolans personal har fått jobba lite med att ha "sund" anknytning- dvs inte för mkt pussar och kramar för att "smickra in sig", såsom Liyen ville. Vikarier i början hade inget ansvar för Liten- vid vikarier åt alltid Liten vid ordinarie personals bord, byttes på av ordinarie och sov bredvid ordinarie osv.... allt för att Liten inte skulle få för många att knyta an till. Vi har haft fantastiskt förstående personal :bow -både för vårt uppdrag som för barnets situation. Svårigheter har lösts och kommunikationen är mer än god.

Jag är själv förskollärare och har haft olika svårigheter med olika barn , så ha lite tålamod och skapa en god kontakt med personalen. Få dem att förstå barnets - och er situation. Lycka till!!! :smirk:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp