JAAA .... Julsida för stämning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alla behöver hjälp till och från med att hitta julstämning . :idea:
Goda recept , julmusik , tips , knep , humor ...... allt som gör att glädjen sprider sig som en farsot mellan oss :wink:
Inför advent krävs god musik som ger inspiration men inte gör så man somnar helst :razz:
Gärna något så det spritter i benen och energin flödar antingen man vill det eller ej :banan:
Så här är mitt bidrag för tillfället och jag ser fram mot alla bidrag :claphappy:

http://www.youtube.com/watch?v=9aw3yqeH ... re=related

eller den som kan
http://open.spotify.com/album/777a0xNhaysnf8fuHkIHjV

Denna musiken gör mig glad och i julstämning inför ..... och många glada tokiga minnen

Kom an katten ... det svänger ju :wink:
:banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan:
 
Jupp jag vet .... vissa tycker INTE om skivan eller vissa låtar . Nej detta är inte allt jag lyssnar till :wink: men jag har en bred humor :D

En liten anekdot som hör ihop med denna skiva , det krävs nästan att man hört deras variant av "pepparkaksgubbar" för att förstå :D
Min sambo har ett barn sedan tidigare med en annan . När :angel: gick på dagis tränades det frenetiskt inför Lucia och när :angel: kommer helgen innan dom ska ha Luciatåget får vi besked att :angel: ska träna på pepparkaksgubbar . :angel: är totalt ointresserad och vägrar att börja med någon form av samarbete . Jag kommer då på att varför inte försöka göra det hela lite roligare så jag spelar Lars Vegas Trio Pepparkaksgubbar . :angel: lyssnar fassinerat och vi kan börja träna så smått och mellan varven så busar vi och spelar den låten . Vid överlämning så frågar min sambos ex om :angel: kan texten nu och vi svarar ja för det kunde :angel: .
Dagen efter Luciatåget ringer ett argt ex och i utskällningen får vi reda på att :angel: helt sonika valt att rappa pepparkaksgubbar i stället . :oops:
Kan tillägga att det lugnade sig fort och vid nästa överlämning skrattade vi alla gott och varje jul spelas den vid något tillfälle och ängel rappar med :banan: .
 
Jag kom på att jag kanske ska förklara lite varför jag blir lite tokig vid jul .
Min första jul firafe jag med min sista fosterfamilj som jag fick stanna hos till jag flyttade hemmifrån .
Där fick jag tillåtelse att vara barn :D . Min fostermamma fick veta att jag aldrig firat jul (bios ursäkt att vi var jehovas vittnen gav jag inte mycket för ens då eftersom det tydligen gick hur bra som helst att råsupa) så min fostermamma la extra energi på att göra julen speciel innehållande ALLT som vi syskon missat . Förberedelserna inför ju la hon upp så att det byggdes upp en spänd förväntan ,trots att jag inte vågade hoppas på något kunde jag inte låta bli att börja känna ett litet pirr i magen . Kanske ändå .
På julafton var det blandade känslor . Spänd förväntan blandat med rädsla .
Förberedelserna satte igång lugnt och sansat . Sedan var det dags för att äta . Gode tid . All denna julmat . Hur mycket som helst . Och ingen sprit :? . Sedan Kalle Anka med kaffe , julmust , julkakor , julgodis , min första ris a la malta :smirk: . Och ingen sprit :? . Kalle Anka slut och TVn stängs av och efter en stund knackar det på dörren . Knip i magen och oron kommer tillbaka . En tomte med en säck :? som går och sätter sig och pratar med oss allihop och frågar om vi skött oss :razz: , mina fosterföräldrar spelar med och det är en varm härlig känsla . Julklapparna delas ut och tomten går och vi börjar öppna paketen och alla pratar med alla glatt och uppsluppet och dom små sätter igång och leker med de nya leksakerna . Ingen sprit :? . Allt är glatt och avslappnat med småätande , pratande och skämtande i en underbar varm harmoni . Klockan går och det blir dags att gå och lägga sig .
Ingen sprit ! Inga gräl ! Inga slagsmål !
Juldagen är en slags upprepning av julafton men med deras släkt och ett låååångt långbord med fina porslinet .
Ingen sprit ! Inga gräl ! Inga slagsmål !
Följande dagar upprepning fast då i mycket mindre skala och behöver jag nämna det ?
Ingen sprit ! Inga gräl ! Inga slagsmål ! :D
Den känslan dom gav mig då följer fortfarande med mig . Varje år likadant . Jag blir lika glad och förväntansfull som en 5 -åring . :banan:
Det är en liten del av ALLA delar till en barndom som mina älskade fosterföräldrar gav mig :love: .
Behöver jag nämna att sen jag själv bildade familj är dom jularna upprepning av den första julen jag fick när jag var 16 år . :D
Så jag vet vad ni ger era änglar och det behöver ni åxå veta :bow :claphappy:
 
Blir tårögd när jag läser om din första jul! Så härligt att du fick en riktig jul tillslut, utan sprit och tråkigheter. Det finns så många bra familjehem, det är synd att den bilden sällan lyfts fram...
Hoppas du får en riktigt mysig advent och jul tillsammans med din familj!
 
Här kommer mitt bidrag till julstämningen! Recept på pepparkakskolor. Försvinnande goda!! :razz:

Peppakakskolor

½ dl ljus sirap
1 dl strösocker
2 dl Vispgrädde
50 g Smör
2 tsk pepparkakskrydda

Mät upp alla ingredienser förutom pepparkakskryddorna i en kastrull. Låt koka ihop sakta till en tjock konsistens. Rör om med en träslev och håll uppsikt så att kolan inte bränns eller kokar över. Koka tills termometern visar 120°, eller gör ett kulprov; häll 1 tsk kolasmet i ett glas med vatten. När kolan går att forma till en kula är den klar.
Låt smeten svalna något och rör sedan i pepparkakskryddorna. Placera ut knäckformar på en bricka och skeda upp kolan och låt stelna. Förvara svalt.
Tips: Smörj gärna brickan med lite smör så att formarna inte välter.

( Jag brukar hälla upp smeten direkt i en form klädd med bakplåtspapper och sen skära till vanliga kolor.)
 
Bara tänkte att jag verkar kanske galen så en förklaring behövdes :D
Trots allt hur många kan säga att dom mins i detalj sin första jul :wink:
Kolan ska jag definitivt prova :claphappy: . Måste prova själv först och göra den mjölkfri så inga misstag sker sen .
Ett recept på pepparkakscheese cake kanske faller någon på läppen :wink:

75g smör eller margarin
25 pepparkakor

FYLLNING
250g gräddädelost
2 dl créme fraiche

1 . Klä en avlång bakform som rymmer ca 1½ l med plastfolie
2 . Smält matfett . Krossa pepparkakorna ien mortel eller matberedare till ett smul . Blanda i matfettet .
3 . Tryck ut hälften av pepparkakssmulet i bakformen så det täcker botten . Ställ i kylskpet . Mixa osten med créme fraichen tills den blir slät och luftig .
4 . Ta ut bakformen ur kylsåpet och bred ostkrämen på pepparkaksbotten . Ta resterande smul och fördela jämt över ostkrämen och platta till sådet blir jämt och fint . In i kylskåpet tills servering . Strax innan servering skär i lagom kuber .

Nu gillar inte jag mögelost men min svärmor blir salig och svägerskan tycker ju inte det är fy skam hon heller :wink: .
Hoppas på mer jul här :D ..... Första advent nu till helgen ..... Nu börjar förberedelserna .... Smittar av mig på :angel: arna och en av tvillingarna deklarera vid middasbordet att i år ska minsan h*n göra julköttbullarna , ville inte slå ner modet genom att berätta att vi blir över 25 st ...... sa jag att h*n bara är 10 år .
 
Nejdå, du framstår inte alls som galen! (Säger jag som är minst lika tokig i julen! :D ) Men visst är det en speciell högtid. Förväntningarna som byggs upp, ljusen, maten, familjen. I love it!! :love:

Låter spännande med cheesecaken. Måste testas! :razz:
 
Skönt med fler som blir galna :D .
Och det är inte vad du får ut av det själv , utan den näst intil frenetiska villjan att alla andra ska få uppleva glädjen , värmen och gemenskapen . Det tror jag ni här inne kan ta till er mer eftersom ni redan tycker om att ge något speciellt , krävs ju en viss slags folk för att villja vara familjehem :wink: .
Glädjen av att ge ...... det är ju exakt vad familjehem och jul är !

Nu ett specialrecept som jag förbereder i förväg så värmer man bara det man behöver till julbordet :wink:

Julrevben

1 kg tjocka revben a la skånska revben typ
3 st lagerblad
5 st pepparkorn
2 st tärningar oxbuljong

Glace
1 del tomatpuré
1 del dijonsenap
1 del honung
1 del matolja

Benen på revbenen är avsågade ca 5 cm mellanrum men sitter ihop i köttet . Skär efter var benen är delade och dela opp köttet . Lägg i kastrull och täck med vatten , salta ev. lite . Lägg i kryddor och buljong . Sätt på plattan och låt sjuda .
Sätt på ugnen 175 grader
Under tiden revbenen är på spisen börja med glacen . Blanda alla ingredienser till en jämn smet , smaka av . Så som det smakar kommer det att smaka när det är färdigt .
När revbenen är halvklara plockar du upp dom och lägger på ett galler som ligger på en djup ugnsform .
Pensla revbenen med glacen och in i ugnen .
Ta ut revbenen mellan varven , vrid , pensla mer .
Detta behöver inte en gigantisk koll utan man kan göra lite annat mellan varven :wink:

Detta är grundkryddningen , ni kan med fördel t ex lägga i ingefära i koket för att ge den smaken , ingefära är som gjort för griskött . Det bästa med detta recept är att det går fortare än att grilla revben som vanligt och det garanterar att köttet blir mört . Fick det faktiskt av en riktig kock . Dom är snälla .
För att stoppa detta i frysen när det är dags : låt det svalna i ugnen över natten , sen i frysen .
Har men tonåringar håller man tummarna att dom inte varit hungriga på natten :rollhappy: LOL
 
nebulosa sa:
Bara tänkte att jag verkar kanske galen så en förklaring behövdes :D
Trots allt hur många kan säga att dom mins i detalj sin första jul :wink:
Kolan ska jag definitivt prova :claphappy: . Måste prova själv först och göra den mjölkfri så inga misstag sker sen .
Ett recept på pepparkakscheese cake kanske faller någon på läppen :wink:

75g smör eller margarin
25 pepparkakor

FYLLNING
250g gräddädelost
2 dl créme fraiche

1 . Klä en avlång bakform som rymmer ca 1½ l med plastfolie
2 . Smält matfett . Krossa pepparkakorna ien mortel eller matberedare till ett smul . Blanda i matfettet .
3 . Tryck ut hälften av pepparkakssmulet i bakformen så det täcker botten . Ställ i kylskpet . Mixa osten med créme fraichen tills den blir slät och luftig .
4 . Ta ut bakformen ur kylsåpet och bred ostkrämen på pepparkaksbotten . Ta resterande smul och fördela jämt över ostkrämen och platta till sådet blir jämt och fint . In i kylskåpet tills servering . Strax innan servering skär i lagom kuber .

Nu gillar inte jag mögelost men min svärmor blir salig och svägerskan tycker ju inte det är fy skam hon heller :wink: .
Hoppas på mer jul här :D ..... Första advent nu till helgen ..... Nu börjar förberedelserna .... Smittar av mig på :angel: arna och en av tvillingarna deklarera vid middasbordet att i år ska minsan h*n göra julköttbullarna , ville inte slå ner modet genom att berätta att vi blir över 25 st ...... sa jag att h*n bara är 10 år .

Hej :)

Vill börja med att tack för din underbara erättelse från barndomen jag och min mamma grät en liten skvätt när jag var där och fikade

Det går jätte bra att göra kola mjölk fritt vi gör varje år både knäck och kola mjölk fritt :)
Använder den svarta grädden hm vet inte vilket märke ;) och kan inte kolla då jag inte är hemma :)

Lycka till
 
nebulosa sa:
Bara tänkte att jag verkar kanske galen så en förklaring behövdes :D
Trots allt hur många kan säga att dom mins i detalj sin första jul :wink:
Kolan ska jag definitivt prova :claphappy: . Måste prova själv först och göra den mjölkfri så inga misstag sker sen .
Ett recept på pepparkakscheese cake kanske faller någon på läppen :wink:

75g smör eller margarin
25 pepparkakor

FYLLNING
250g gräddädelost
2 dl créme fraiche

1 . Klä en avlång bakform som rymmer ca 1½ l med plastfolie
2 . Smält matfett . Krossa pepparkakorna ien mortel eller matberedare till ett smul . Blanda i matfettet .
3 . Tryck ut hälften av pepparkakssmulet i bakformen så det täcker botten . Ställ i kylskpet . Mixa osten med créme fraichen tills den blir slät och luftig .
4 . Ta ut bakformen ur kylsåpet och bred ostkrämen på pepparkaksbotten . Ta resterande smul och fördela jämt över ostkrämen och platta till sådet blir jämt och fint . In i kylskåpet tills servering . Strax innan servering skär i lagom kuber .

Nu gillar inte jag mögelost men min svärmor blir salig och svägerskan tycker ju inte det är fy skam hon heller :wink: .
Hoppas på mer jul här :D ..... Första advent nu till helgen ..... Nu börjar förberedelserna .... Smittar av mig på :angel: arna och en av tvillingarna deklarera vid middasbordet att i år ska minsan h*n göra julköttbullarna , ville inte slå ner modet genom att berätta att vi blir över 25 st ...... sa jag att h*n bara är 10 år .

Hej :)

Vill börja med att tack för din underbara erättelse från barndomen jag och min mamma grät en liten skvätt när jag var där och fikade

Det går jätte bra att göra kola mjölk fritt vi gör varje år både knäck och kola mjölk fritt :)
Använder den svarta grädden hm vet inte vilket märke ;) och kan inte kolla då jag inte är hemma :)

Lycka till
 
Uups .... var inte meningen att någon skulle börja gråta :littlesad .
Ville ju bara förklara varför jag blir alldeles tokig och lite knäpp och vääääldigt barnslig .

Jodå vet exakt vilken grädde du menar , använder alltid den här hemma men har inte vågat koka den så varm och så länge . Men eftersom ni har gjort det så behöver jag inte en provrunda när barnen gått och lagt sig ju :razz: kan vi koka kola gör glatta livet ju . Bästa är ju att den är ju i stort sett alergisäker då ju :D .
:claphappy:
Tack så mycket Skorpan , nu sparade du mig både tid och kilon ehrmm :wink:
:claphappy:
 
Härligt med jultråd:))
Jag är jultokig, julmusik spelas dagarna i ända, spotyfy är toppen...

Mitt tpis idag: mjuk pepparkaka med lingon i, med topping (som morotskaka) sååååå gott!! Jag gör i långpanna dagarna innan då blir den extra saftig, frysta lingon på toppen...
 
lät ju mums :razz:

mammac sa:
Härligt med jultråd:))
Jag är jultokig, julmusik spelas dagarna i ända, spotyfy är toppen...

Mitt tpis idag: mjuk pepparkaka med lingon i, med topping (som morotskaka) sååååå gott!! Jag gör i långpanna dagarna innan då blir den extra saftig, frysta lingon på toppen...
 
Ja den är det, jag ska se om jag hinner skriva ner den imorgon:))

Brukar även ställa fram ett julpysselbord till barnen så de kan pyssla ifred när de vill utan att jag stör med " plocka undan nu, vi ska äta" :))) det ska vara smällkarameller i mängder (Men inte i min gran) sockerborgar, julkort, målade lyktor...
 
mammac sa:
Ja den är det, jag ska se om jag hinner skriva ner den imorgon:))

Brukar även ställa fram ett julpysselbord till barnen så de kan pyssla ifred när de vill utan att jag stör med " plocka undan nu, vi ska äta" :))) det ska vara smällkarameller i mängder (Men inte i min gran) sockerborgar, julkort, målade lyktor...

Härligt att höra Carina bi har också ett pyssel bord som står framme förra året va det i köket då dom 4 *3 år måste vakas över hela tiden så det inte blir lim i håret eller klippt hår.. Så i en vecka åt vi alla målen i vardags rummet :) gick jätte bra men i år är liten här så blir nog att duka upp pyssel i vardags rummet ;)

Stor jul kram till er !!!
 
nebulosa sa:
Uups .... var inte meningen att någon skulle börja gråta :littlesad .
Ville ju bara förklara varför jag blir alldeles tokig och lite knäpp och vääääldigt barnslig .

Jodå vet exakt vilken grädde du menar , använder alltid den här hemma men har inte vågat koka den så varm och så länge . Men eftersom ni har gjort det så behöver jag inte en provrunda när barnen gått och lagt sig ju :razz: kan vi koka kola gör glatta livet ju . Bästa är ju att den är ju i stort sett alergisäker då ju :D .
:claphappy:
Tack så mycket Skorpan , nu sparade du mig både tid och kilon ehrmm :wink:
:claphappy:


Hej igen :)

Ingen fara det var lycko tårar :) din berättelse hade verkligen platsat i den nya läroboken för familjehem som vi är med och utvärderar. Har läst den för några av mina vänner och alla blev tårögda över din underbart fina historia att det ändå finns hopp trotts att man är 16 år !!

Ang att koka grädden ;) skulle höra kola sås en dag men glömde av den och då blev det knäck ;)
Haha sånna misstag kan vara bra ;)

Stor jul kram från oss som med alla barn satte samman pepparkaks husen igår ;)

Inte så traditionella men fina em riddarborgen med rapunzel och ett par riddare :)en dom små är jätte nöjda men dom stora ville inte ha riddar Borg så dom gjorde ett eget :) supet fint blev det synd att jag inte vet hur man lägger till bilder :(


Men ändå stor jul kramar från ännu en jul tokig !!!
 
åh nebulosa, när jag läser om din första jul så ryser hela jag. Jag blir både glad och tårögd.
Vi "firar" jul här för fullt, vet inte om mina :angel: är kvar och jag tänker ge dem julstämmning så dem klarar sig ett bra tag framöver!!!
musik, mat, kärlek, pyssel och pepparkakor!!
 
Så glad jag blir att min historia kunde användas till något bra :claphappy: :banan: .
Och att det nu var glädjetårar phu en suck av lättnad .

Och ännu gladare blir jag av att få veta att jag inte är ensam om mina tokerier med julstämning och pyssel . Jag kom fram till att december är en månad som ägnas enkom till barnen och att ge dom julstämning och bygga upp en bubblande förväntan . Fast mellan varven dyker förtvivlan upp upptäckte jag :wink: . Igår skulle vi sätta upp julstakarna . Barnens "jobb" . Dom bestämmer och jag bryr mig inte det minsta vad andra säger och hur pyntningen är arrangerad . Julstakarna hade råkat ut för något under året dom väntat på att få komma fram igen . Inte en enda fungerade . Min ena tvilling var förtvivlad . H*n hade putsat fönstret (10 år så det får jag göra om när skolan är :wink: ) och sedan fungerar ingen . Ska köpa nya på Rusta 29:- st och behöver ca 8 st . Sedan får vi se var dom hamnar , ibland kan det se riktigt galet ut med pyntet , men det enda jag blandar mig i är om dom försöker sätta all julgranspynt på ena sidan granen . Min gräns går vid att binda upp granen för att den inte ska välta . Jag har haft pinnar och allt möjligt dom hittat och målat , klippt och klistrat som julpynt både i granen och på andra ställen dom tyckt det passar :rollhappy: .
Jul , jul , strålande jul ..................... :banan:
 
ja det är ju barnens högtid...
själv sitter C och jag och gör fina pepparkakor.. godis och kristyr :razz: de ska med honom till mamman i helgen och då lägger han ner hela sin själ i arbetet... gott dessutom att få stoppa en liten bit i munnen ibland.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp