Jourplacering som inte får gå kvar i sin förskola??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har fått ett syskonpar som jourplacering,6-åringen utreds för ADHD vilket vi ser att h*n har,jag har stor erfarenhet av ADHD så därför kan jag säga så.
H*n är frivilligt jourplacerad av sin mamma tills hon mår psykiskt bättre men h*n får inte transport till sin förskola som h*n saknar enormt mycket och har en fröken som känner h*n väl och vet behoven h*n har precis.
Alla vet att har man ADHD så är ramar,regler och dagliga rutiner väldigt viktigt men soc säger stopp för h*n har inte skolplikt!! :bounce: det är bara förskola säger dom,hur kan dom?
Var tog BBIC vägen??
Min man som har körkort arbetar och jag är hemma med barnen vi har vilket de vet om så han kan inte köra den långa biten,nu vet jag att jag måste kräva för barnets skull att det löser sig,det är synd om trollet som har enorma behov och är igång från morgon till kväll och jag som är hemma försöker stimulera både h*n och lill-syskonet som är 1 år,inte enkelt.
Hur hade ni gjort?

Hoppas dte inte blev för rörigt...
 
Fiaflopp sa:
Vi har fått ett syskonpar som jourplacering,6-åringen utreds för ADHD vilket vi ser att h*n har,jag har stor erfarenhet av ADHD så därför kan jag säga så.
H*n är frivilligt jourplacerad av sin mamma tills hon mår psykiskt bättre men h*n får inte transport till sin förskola som h*n saknar enormt mycket och har en fröken som känner h*n väl och vet behoven h*n har precis.
Alla vet att har man ADHD så är ramar,regler och dagliga rutiner väldigt viktigt men soc säger stopp för h*n har inte skolplikt!! :bounce: det är bara förskola säger dom,hur kan dom?
Var tog BBIC vägen??
Min man som har körkort arbetar och jag är hemma med barnen vi har vilket de vet om så han kan inte köra den långa biten,nu vet jag att jag måste kräva för barnets skull att det löser sig,det är synd om trollet som har enorma behov och är igång från morgon till kväll och jag som är hemma försöker stimulera både h*n och lill-syskonet som är 1 år,inte enkelt.
Hur hade ni gjort?

Hoppas dte inte blev för rörigt...


JAg hade hävdat att om man ser till barnets bästa så ska ha åtminstonde få gå på förskolan 3 dagar i veckan så att han får den stimulans han behöver och är van att få.
Samt att ska ni orka så måste ni få den hjälpen. Har själv haft ett aktivt barn hemma utan skolgång vilket är otroligt tufft för barnet för det finns inga andra jämnåriga hemma att leka med på dagtid. Är det en längre tid h*n ska vara hos Er så kanske en förskola i närheten är bättre.
Lycka till!
 
Hejsan....jag hade nog fortsatt ifrågasätta. Kanske pratat med chefen för soc.

Vi ska ju tänka på barnens bästa. Är det långt till förskolan?

Tycker att de helt enkelt får betala taxi för barnet.

Jag kan inte så mkt om ADHD, men det lilla jag vet är att rutiner och ramar är viktigt.

Önskar er all lycka till.
 
tack för era snabba svar...
Ja det är långt till förskolan och det visste ju kommunen när dom placerade dem hos oss tycker man.
Precis det vi tycker,barnens behov i centrum och detta barn behöver verkligen skola med allt vad det innebär även om det är förskola så är det väldigt viktigt!

Det är chefen som säger ifrån ang taxi men skol-fröken skulle ringa soc och motivera varför det är så viktigt.
Ang skola i närheten så är det mamman som säger stopp eftersom det är viktigt att hennes barn har svenska lärare.Hmm...det finns det ju givetvis här men precis som i de flesta skolor så är det blandat vilket ju är jättebra!
 
Fiaflopp sa:
Det är ca 5 mil till förskolan enkel resa.

Ja det är ju en bra bit att åka.Men ett par dagar i veckan borde barnet få gå i alla fall tycker man men det kanske är att föredra att byta förskola. Men det är inte lätt när bio sätter sig emot detta.
Svenska lärare jag förutsätter att alla i våra skolor pratar svenska oavsett var man kommer ifrån. Så det är ju trångsynt!Suckar....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp