Känner oss grundlurade...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Efter vår gullfrö flyttade in hos oss för 8 veckor sedan och man sa vid förfrågan om uppdraget att det handlade om minimalt umgänge...nu 8 veckor senare säger soc. alltså att det ska vara umgänge 1 gång i veckan!!! Jag har abslut inget i mot umgänge men det var inte de som var dealen vid antagandet av uppdraget, barnet är dessutom uppväxtplacerat och SOL placerat..känns verkligen som att luras in i uppdraget liksom, vad ska man säga nu?? Vi säger upp oss uppdraget?? Nä det har de räknat ut att vi inte gör, gullfröt är ju underbart...Måste nog ta upp ersättningen till diskution igen....ingen umgängesplan är gjord...ingen vårdpaln..ingenting...de liksom händer ingenting...vi får veta typ ett par dagar före att nu ska niosarna komma!!! Det funkar inte så här...någon som har tips ..någon känner igen nått liknade?? Vad att göra?!?
 
Ni ska givetvis förhandla om er ersättning. vad det gäller förändringar i umgänget och förutsättningar överhuvudtaget så ingår det liksom i fosterhems-uppdraget att vara dynamisk.Det är inget fast uppdrag med samma förutsättningar från början till slut. Barnets bästa är det som ska styra.... Inte ert bästa ellet biosarnas eller Soc bästa.
 
Ställ krav på att det görs en umgängesplan, både för er och barnets skull. Detta för att kunna förbereda barnet.
Bor ni i samma kommun som bio? Då bordet det väl kunna fungera med ett par timmars umgänge i veckan? Har man restid så är det svårare med korta, täta umgängen men desto viktigare med en plan för att kunna planera "det övriga" livet. Ställ krav!
 
Nej, biosarna bor i grann kommunen, men soc. ignorerar totalt att vi har en familj med fler barn som ska fungera , senast idag var jag tvungen att maila dem IGEN för att få veta om det ska vara nått umgänge nästa vecka, eftersom vi inte fått umgängesplan ÄN, vi är OOOOTroligt flexibla och förutom umgänge har föräldrarna fritt att ringa, vi har kontakt med webcam 1 gång i veckan och jag skriver veckologg med foton som sänds varje vecka, så vi ska nu på möte till soc för att kräva omföörhandlign av ersättning. Jag vet att det ingår i uppdraget att det liksom kan förändras , men soc sa uttryckligen vid erbjudandet av uppdraget att minimalt umgänge skulle vara och att detta var för barnets bästa...sedan tycker de att vi nu ska också lämna barnet varannan vecka för övernattning hos biosarna?! Då sa jag faktiskt nej med tanke på barnet för att de reagerar så starkt bara vid umgänge på 2,5 timma under dagtid och vi närvara dessutom under umgänget. Känns som de spelar på att vi tycker om barnet..men hallåå vitycker om barn annars skulle viinte ha tagit uppdraget, liksväl som vi är stödfamilj till andra barn och har egna barn....men soc ska väl inte kunna liksom säga vadå ni gick ju med på detta när ni tog uppdraget utan att stå för vad man sagt...det ordnar sig nog för jag är förr optimist :razz:
 
Godmorgon.
Jag kunde inte låta bli att fråga vår fam.hemssekr ang detta. Hon blev mkt förvånad över att det är umgänge 1 ggn i veckan. Är tanken att det är en uppväxt så ska barnet ha en chans att knyta an där det bor, det ska först och främst fungera där. Det är där det firar födelsedagar och jul. Biosarna är gäster i vårat hem, och ska respektera detta.

Ta kontakt med er soc, hjälper inte det så vänd er till chefen. ( Kanske var er jag svarade på en annan sajt, ber om ursäkt för det dubbla i så fall )

Ni är en familj och den måste ju fungera även att ni har en placering.

Nu vet jag inte hur gammalt barnet är. Men kan referera till vår plac som är 13mån. Skulle inte vara på tal om övernattning, vi har umgänge 1 ggn i mån, ska vara två timmar, men då barnet inte orkar så blir det mellan 40min - 75min. Längsta var i julas. 1½timme.

Vi är med under umgänget, kanske de kan få gå ut med barnet själva längre fram, men inte nu.

Vår plac reagerar med att sova dåligt, vara mkt oroligt, inte kunna komma till ro, dagarna efter ett umgänge. Har blivit mkt bättre sedan det knöt an till familjen. Så det är viktigt att er placering får samma chans. Det är så otroligt viktigt för den fortsatta utvecklingen.

Stå på er. Använd att det är för barnets skull. För det är det ju!!

Lycka till.....
 
tack för ditt svar! Barnet är 3 år och vi ska ha möte med soc.sekr.och dess chef till veckan, men har inga större förhoppnar inför det mötet men ska hålla optimismen uppe, jag är ju som sagt en obotlig optimist.
 
Hur har det gått för er?Vi kunde inte förhandla om umgänge utan blev uppsaga efter 1år med motivering att vi var för pålästa och skulle bli för svåra att samarbeta med om frmtida umgänge,och att barnet då skulle ta skada.Soc,ändrade sig inte en mm,utan de var dom som bestämde umgänget punkt.behöver jag säga att hela fam.är i chock och att vi i detta sorgearbete känner oss så kränkta??Vi ville så gärna vara delaktiga i vården och hade bara barnets bästa i åtanke(trodde vi)Hoppas det har gått bättre för er!
 
Hejsn, hur det har gått? Tja vi kämpr väl än men känner att soc, mer förstår att de hr gjort lite fel och det börjr lätta upp däremot är det inte bra för vårt gullfrö med umgänget hn hinner alldrig få en fungerande vardag eftersom umgänget och dess reaktioner av det är såtäta...för hoppningsvis när vi ska gör anytt umgängesschema till sommaren att det glesas ut lite...däremot har soc här insett att vi har brnets bästa i fokus och är mer pålästa så de är noga med sitt eget agerande och uttal, någon uppsägning tror jag inte det blir, men ser ju på ert inlägg att mn kn bli chockat översade...fattar ibland inte hur vissa saker kn vara för barnets bästa....detta hr jag inte riktigt accepterat...men att jag styr umgänget mera är helt klart...barnen är aldrig ensam med biosana och går aldrig på toletten med dessa ....mm....det är bara att kämpa vidare...för barnets bästa...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp