Måste läras allt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en Liten i övre förskoleåldern. Bott hos oss i 3.5 år. Tidigt omhändertagen. Bodde på barnhem o sedan i jour i 18 månader. Vi har kommit långt med denna Liten som inledningsvis inte gjorde ngt som man inte får. Gör heller inte så mkt nu som är fel. Liten har varit - o är fortf distanslös, dock mindre nu än förr. då kunde h*n krama o pussa alla- som om h*n sa ÄLSKA MIG till varenda en. Hjälp vad vi har arbetat med detta. Men kan bli så konfunderat att vi hela tiden måste lära Liten saker som för så många andra är självklart. Vi fick i 2 års tid träna barnet i att det är ok att kliva ur sin säng när det vaknade, att det var ok att säga vad man vill. Fortfarande måste sådana "nya" saker läras. Det senaste idag - som gör att jag skriver denna tråd är att Liten inte hade somnat när jag tittade till denne. Jag frågade varför h*n inte kunnat somna. "Jag vill att sova i din säng med dig bredvid". Saken var den att Liten då hade legat i över en timme. Tänk om h*n bara kommit ner o sagt det till mig då jag fixade med annat!Då hade jag kunnat lyssna på Litens önskan. H*n kan inte bestämma alltid, men försöker ju uppmuntra de ggr h*n uttrycker sig så klart o tydligt. Men idag , ikväll kunde jag inte tillmötesgå det, då jag skulle iväg på en sak bara minuterna efter h*n sa sin önskan. Samvetet gnager. Vet ju att Liten , som är mkt sen i sin utveckling på många plan, hade behövt mig ikväll, men jag kan bli så frustrerad över att h*n inte gör sin röst o vilja lite mer tydlig i sådana sammanhang- allt ska tydligen läras!!! :littlesad . Hur kan man mer bemöta denna Liten. Vi har ju många bra sätt- men kan vara nyttigt att få reda på om ngn annan gjort på annat sätt än att prata med barnet, att berätta att det gärna får berätta vad han/hon vill..... Om någon förstår lite av "problematiken" ....
 
Hej! Ja, hur gick det .... Fick ju inte någon större ( läs ingen) hjälp från soc, Hab eller spec.oedagog då jag konkret frågade om detta. Nu har barnet fått flertalet diagnoser - bland annat autismspektrumdiagnos o adhd o är allt annat än lätt att ta hand om . Mkt svår att förstå sig på o då har jag ändå arbetat m barn på korttidsboende m barn m mkt särskilda behov.... Det är mkt sin ej fungerar , kan jag kort säga. O i nuläget vet vi inget om framtiden då barnet ev efter 7.5 år ska tillbaka till bio. Heltokigt . Men vet inte om jag är så upprörd längre :( Barnet kräver så enormt mkt
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp