Matpengar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag håller helt med Kråkan..... Jätte bra skrivet. I den situationen du befinner dej är ju oftas familjehemmens vardag.
Fetta forumet är guld värt för oss i denna stiuationen... Den ger styrka och stöd.
 
Bra Skrivet!

tillbaka till inlägget: Matpengar

1. hur kan socialen tillåta att barnen ska umgås med bio om dem inte har mat hemma??????
2. Om jag skulle måste skulle jag skicka med mat istället så jag vet att pengarna går till rätt saker.... o till BARNET
3. menar ni att soc tycker att barnen ska sova där då det inte finns pengar till mat(konstigt sagt men ni förstår nog*L) räcker det inte med några h om de inte klarar av att ta hand om sitt barn...

:? :? :? :?

mammaC
 
Bra skrivet "Kråkan"! :claphappy:
Det är nog inte många (icke familjehem) som vet hur det FAKTISKT är att vara just familjehem. Det är ingen dans på rosor där man bara håvar in lättförtjänta pengar. Utan ett dubbelt heltidsjobb! Ett underbart jobb som ger så otroligt mycket, även om det känns som om man ofta jobbar i motvind.

Vid vår förra placering (tonårs) skickade vi med ca 40:- dag. Men det var inte varje gång. Berodde på hur "dagsläget" i biofam var....
 
Håller helt med Kråkan , detta gör vi inte för pengarna , har för skoj skull räknat ut min timpenning , tror den låg på ca 6-7 :-/ tim
Kramisar på er alla familjehem
 
Tack kråkan att du skrev vad jag tänkte o många med mig :bow

Till ämnet matpengar vill jag bara förklara att det har att göra med vad vi får i omk.
Jag har talat med min soc och de sa såhär:
När vi får den minsta omkdelen så räcker den bara för den delen barnet bor hos oss och ska vi ge biosar ex matpeng så antingen ger soc direkt till bios när :angel: är där vid umgänge el så ger man famhemmet det högre omkdelen, alltså får man prata om vad som ska ingå när man tar emot el när det dyker upp ex extra såhär.

Så vi som har lägsta behöver inte ge mer än fickpeng vid umgänge för ex lite godis osv
Vår soc måste vara väldigt bra och ha andra regler isåfall :wink:

Till mammac vill jag säga att du av många biosar sitter i den situationen där ni tycker att soc ryckt bort hela era liv och det är svårt om du är här på forumet och bara känner dig mer förtryckt av oss när du läser allt vi vädrar om....eller hur?
Det finns forum för er och er situation säkert också och vi skulle aldrig gå in där och skriva negativt om er. Vi vill inte annat än ha ett gott samarbete med er men vi sitter ju på helt olika sidor av barnet och barnets bästa är inte alltid båda till gagns hur man än vänder och vrider på det...tyvärr
Jag hoppas det ska gå bra för dig och dina barn!!!!
 
Men om placeringen åker o hälsar på en släkting då, i ca en vecka ? Vem betalar resan och ska man skicka med matpengar då ? Hur mycket ska man beräkna i matpengar för en vecka i såfall ? Det är en tonåring, som äter MYCKET.... :angel
 
Nää, det ska inte skickas med nåt!
Möjligtvis att resan kan betalas om det är ett positivt umgänge.
Står det inte i rekommendationerna att om bortvaro understiger 14 dagar skall ingen justering göras?
Eller är jag ute och cyklar?????
 
Får ni ingen ökad ersättning så behöver ni inte heller stå för utgifterna, det vanliga är väl att man ber om en extra omkostnadsersättning för den typen av utgifter.
Vad gäller matpengar eller inte så känns det helt främmande att skicka med pengar till biosarna, har de inte råd så kan de få extra stöd från sociala. Fickpengar däremot tycker jag att man kan skicka med, vilken summa beror väl på åldern och vilka aktiviteter som planeras, men även här tycker jag att soc bör stå för det som är extra kostsamt.

Och visst är det som honey skriver att det är 14 dagarsregeln som gäller.
 
Har faktiskt ingen aning om det är ett "positivt" umgänge, bara att det är en ganska avlägsen släkting som plac. saknar o inte har träffat på några år. Men om släktingen frågar efter matpengar då , är det biosarna som ska stå för det isåfall ??? Vi har högsta omk, och det är KNAPPT att det täcker allt i dagsläget...
 
Om jag bjuder in någon till mitt hem, släkting eller ej, inte tusan tar jag betalt då!
Jag bjuder ju in för att JAG vill träffa DOM/DEN.

Skulle aldrig ta upp pengafrågan ö h t.
Se til att :angel: har fickpengar och en laddad mobil så att :angel: kan höra av sig om det är något!
 
Jag håller med om att ni behöver ett andningshål där ni får ventilera ostört det ska ni givetvis få göra därför blir detta mitt sista inlägg är desutom rädd att förstöra min positiva syn på mina barns fam.hem som jag har en god relation till o vise versa får ofta gliringar om att fam hemmet tjänar stora summor på mina barn men jag tar dom ALLTID i försvar att så är inte fallet i förhållande till tid o engagemang (Är desutom rätt insatt då jag har en släkting som fram till pension drivit famhem i många år) Kråkan ditt försvarstal va onekligen gripande o rörande Men mitt svar va ändå inte riktat till dej Eller hur ?? utan till pers som nedlåtande tycker att biosar kan skaffa sej ett jobb det jag menar är om biosarna (tex jag som har sjukbidr pga depression) är så friska nyktra el vad det rör sej om att dom kan arbeta o för övrigt är välordnade Så vore barnet/barnen inte famhem placerade Eller hur ?? Hänger ni med ? Därmed skulle famhem få skaffa sej en annan försörjning med annan löne nivå (är själv sjukvårdsbitr) Förstår inte varför jag reagerar på det här som tex matpengar har själv varken begärt el fått en krona trots 4-5v umg år Men det var väll ändå det den här diskusionen handlade om från början vilket kanske några av er missat Den snikenhet jag nämde i tidigare inlägg har inte att göra med matpengarna i sej Självklart ser jag till att mina barn får mat Utan det är vissa av ers missunsamhet o attityd "ATT DOM SKA INTE HA" som gör mig FÖRVÅNAD
 
Forts på mitt förra inlägg .Hur kan man vara så sniket småaktig att man inte skickar med barnens matpengar om föräldrarna har det svårt,det gagnar inte umgänget precis notera att jag skrev BARNENS MATPENGAR Soc betalar för uppehälle bla barnens mat Inte för famhems mat el biosars mat utan just BARNENS MAT oberoende på var dom äter o vi pratar väl om barnens bästa ändå? Eller är det ngn löjlig prestige? (resonemanget att biosarna måste ändå äta klingar illa det måste famhem också) Men fortfarande är det väll ändå BARNENS MATPENGAR Stor eloge till hönanhedvig o fox mm ni värkar vara underbara famhems föräldrar vid synta fördoms fria generösa,hoppas era värderingar överförs till barnen så dom bär med sig det in i vuxenlivet Till alla "hoppande bananer"mm Vill jag säga:Nivån är patetisk låg attityden skrämmande fientlig ,att om jag inte visste (antar jag i alla fall) att det är vuxna människor skulle jag tro nått helt annat men jag vet att största delen av er är underbara människor som jag högaktar synd att denna lilla klick har fått mej att trilla in i den hårda värkligheten av vad endel av er faktiskt tycker om "oss" som av olika anledningar behövt skiljag från våra barn som för min egen del var så smärtsamt att jag ville sluta existera,unnar inte min värsta fiende detta Lycka till allihopa ! Behandla din nästa som du själv vill bli behandlad o framförallt Empati ps till mamma haj du är en sann eldsjäl ds
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp