mullig

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en tjej i skolåldern nu(mellanstadiet) . Hon är inte överviktig men helt klart mullig. Hon är duktig med att förse sig med tilltugg mest hela tiden. Jag tycker att de är viktigt att de känner att de får ta något att äta utan att fråga. Men här har jag fått tänka om.Utan försöker istället att äta mat lite tidigare. Men ibland har hon nyss ätit och vill ha smörgås 30 min efter. Men ta mat de fanns ju kvar,,, men de vill hon inte ha. Det är tydligen smörgås hon bara är hungrig på.
Vet faktiskt inte om hon är hungrig ?! Jag försöker lägga krutet på att få henne o röra sig istället så hon inte märker att man sätter lite gränser,,vill ju inte gärna att de går åt andra hållet ..Som med den andra ?! Då har man ju en med ortorexi och där försöker man sticka till en smörgås så fort man får chansen ,,,och sen den här lilla som inte ska äta så mycket smörgås...Man blir lätt lite snurrig i kolan.
Men frågan är hur mycket man kan prata med henne om de här ? eller om jag bara själv ska försöka styra det... Blev lite svårt i går när man sticker smörgås åt ett barn bara :angel :?
 
Äter hon mycket vanlig mat också? Det bästa är nog att lägga det på medicinsk nivå.. Lägg det inte på henne.. " jag har märkt att du är sugen och småäter jag undrar om du bara är sugen, har tråkigt, varför jag undrar är för att om det kan vara ditt blodsocker, vitaminbrist m.m" bädda in det lite men ändå så du visar att du märkt och framförallt du får höra vad hon säger..
 
Vi fick en placering som var normalviktig med lite hull men fd tjock. När hen flyttade till oss så åts det 24 timmar om dygnet. Inte pga hunger utan av andra anledningar stress, tröst, för att mat fanns osv. Vi pratade väldigt öppet och tydligt och det var bra. Men oftast kan dom inte själva sätta finger på känslorna och då kan man behöva lite Stöd från en som är professionell som kan råda dig.

Vår placering har fortfarande svackor men då kan vi hantera det och prata om det.

I vårt hem får man dricka vatten och äta mat om man är hungrig. Macka är inte alternativ om det inte är frukost eller mellis. Men småäta är inte ok. Men sen har vi haft tandproblem vilket gör det än viktigare att hålla sig ifrån småätande.

Har placeringen bott lämge hos er?
 
Hon har inte varit här länge,,,på väg. Så jag hade egentligen inte tänkte röra i det här. Men nu verkar de ju ta tid med allt... Först trodde jag att de va tillfälligt, men som sagt hon är ju åt de mulliga hållet och de verkar va ett ingrott beteende.
 
Vi har haft liknande här hos oss. Vi har fasta mat tider med mellan mål emellan. Min erfarenhet vårt fall var att små ätande var ett sätt att lugna, tröst för barnet. Samt att hen åt med ögonen - det fanns massor med mat- tillgången var ett problem eller avsaknadens hemifrån. Vi fick bra stöd hos skolsköterskan. I skolan fungerade det bra där fanns inget stort skafferi att hämta mat i. Det gick väldigt bra, frukt blev ett bra alternativ mellan när småsuget kom.
 
jo frukt är bra....men här blir de 8 frukter/dag om man inte är med på tåget :love: vi har slutat med fruktskål på bänken. De gick bara inte... De är verkligen körigt om man kommer bort o de stor en liten skål med godis någonstans..ofta upptäcker de den så otroligt snabbt :angel Så ma kan ju lätt bli lite misstänksam om man kommer in i ett rum där de står en TOM skål... Ja de är verkligen speciellt med familjehem...... :oops: :idea: :roll: Hon är ju inte tre år menar ja..
 
Ta hjälp av BVC för att få hjälp med att bryta beteendet kring mat.

Vår :angel: var äldre men vi fick plocka bort allt som lockade ögonen men det är svårt, vi fick ha stenkoll.

Känner igen det där när vi var borta :)
Åt till det tog slut.....

Vi tog hjälp av skolsköterskan och BUP.
Mat och mättnad var :angel: trygghetskänsla, ett flerårigt beroende mönster som tog sin tid att bryta.

Vi berättade för de runt omkring :angel: så flera kunde hjälpa :angel: i detta om vi inte var med. Men :angel: var äldre än er :angel: .

Lycka till!
 
Tack..ja jag har läst lite här nu.och jag har märkt att just mat är ett vanligt problem.
Men hade inte riktigt kopplat den psykologiska faktorn runt de hela :angel
 
Vi fick en plac som var lite tjock i lågstadieålder. Hela familjen fick ändra sig. Bara vatten till maten (mjölk till pannkakorna dock), mat som serverades på tallriken och att man inte tog själv. Då kan ju ni vuxna portionera ut lagom till er alla. Är man snacksugen kan man ha morotsstavar, gurkstavar eller liknande. Försöka sätta fingret på suget kanske också funkar. Tex har vi ett barn som när vi fick en ny plac reagerade väldigt ilsket. Vi kom fram till att när barnet blev så där argt och ville slå nya plac så skulle barnet komma till mig istället. Så kunde jag hjälpa med det jobbiga inombords. Kanske funkar med suget också. När man är sugen går man till den vuxne och får en kram, får delta i det den vuxne gör osv.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp