När göra orosanmälan?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan en orosanmälan göras under eller efter en hemtagningsutredning? Eller ska man vänta till en dom har fallit i rätten. Detta gäller ett LVU. Förskolan undrade idag vad det kan göra för det barn som nu riskerar en flytttill bio. De ser stora isker för att barnet kommer ta skada av en flytt pga aknytning, kulturella situationen, språk, osv....

Kan de göra något för att hjälpa barnet vara kvar hos oss, familjehemmet???? :?
(skönt med förskolepersonal som bryr sig!!!) :bow :banan:
 
Be dem anmäla så många ggr det behövs. Både genom förskolan och personalen privat. Nu och OM det blir ett efter.

Håller alla tummar och tår att det inte går så långt!
 
Gör mitt bästa... sa:
Kan en orosanmälan göras under eller efter en hemtagningsutredning? Eller ska man vänta till en dom har fallit i rätten. Detta gäller ett LVU. Förskolan undrade idag vad det kan göra för det barn som nu riskerar en flytttill bio. De ser stora isker för att barnet kommer ta skada av en flytt pga aknytning, kulturella situationen, språk, osv....

Kan de göra något för att hjälpa barnet vara kvar hos oss, familjehemmet???? :?
(skönt med förskolepersonal som bryr sig!!!) :bow :banan:
Varför ska barnet flytta hem???
 
Vilka i vår närhet- barnets närhet kan och bör göra anmälan? :? Vad ska en sådan innehålla? :? Till vem ska den? :?
Om orosanmälan gös- vem graskar den? Tas den upp under de rättsliga processerna eller "stannar" den hos soc? Och vad kan den exakt göra för nytta?

Vill ju att den beaktas innan eller då ärendet ska upp i rätten!!! För att visa rätten att barnet ej bör hem till bio- visa att det finns oro för en ev sådan förändring. Kan inget om det här- hjälp!!! :?
 
Gör mitt bästa... sa:
Vilka i vår närhet- barnets närhet kan och bör göra anmälan? :? Vad ska en sådan innehålla? :? Till vem ska den? :?
Om orosanmälan gös- vem graskar den? Tas den upp under de rättsliga processerna eller "stannar" den hos soc? Och vad kan den exakt göra för nytta?

Vill ju att den beaktas innan eller då ärendet ska upp i rätten!!! För att visa rätten att barnet ej bör hem till bio- visa att det finns oro för en ev sådan förändring. Kan inget om det här- hjälp!!! :?

Jag har själv gjort en orosanmälan vid ett tillfälle. Jag ringde till socialen och berättade att jag ville göra en orosanmälan. De ställde då massa frågor och jag berättade allt som jag visste. I detta fall var jag anonym då det var väldigt känsligt men jag vet att det kom in i allafall en anmälan till i samma ärende där då anmälaren var känd.

Vill man göra en skriftlig anmälan så skriver man vem det gäller och skriver så mycket man vet om situationen och varför man är orolig.
Om man är anonym vid en anmälan via brev så är det svårt för socialtjänsten att ställa följdfrågor och "ta det på allvar" så att säga.

Alla anmälningar som kommer in i ett ärende måste de titta på och göra en bedömning om de ska gå vidare med den eller inte.

Hälsningar
Sara
 
Gör mitt bästa... sa:
Vilka i vår närhet- barnets närhet kan och bör göra anmälan? :? Vad ska en sådan innehålla? :? Till vem ska den? :?
Om orosanmälan gös- vem graskar den? Tas den upp under de rättsliga processerna eller "stannar" den hos soc? Och vad kan den exakt göra för nytta?

Vill ju att den beaktas innan eller då ärendet ska upp i rätten!!! För att visa rätten att barnet ej bör hem till bio- visa att det finns oro för en ev sådan förändring. Kan inget om det här- hjälp!!! :?

Vem som helst kan göra det .Alla som känner en oro BÖR göra det. Den ska beskriva oron för barnet. tex konkreta saker som hänt, barnet sagt eller som man befarar kan ske, risker osv. Till de berörda socialsekreterarna och deras chef vid ett pågående ärende annars till anmälningssektionen. En utredning ska då startas precis som alltid vid en orosanmälan för barn. Det finns inga begränsningar i vem eller hur många gånger man kan anmäla. Jag har gjort ett stort antal anmälningar Och jag anmäler så länge oro kvarstår. Antingen nya saker som tillkommer eller samma sak om ingen förändring sker. Så i ert fall ska en anmälan innehålla sådant ni sett/hört under umgängen telefonsamtal, saker barnet sagt, hur barnet reagerar på bio och vilka risker ni ser vid en hemflytt. Förskolan anmäler baserat på saker barnet sagt, hur barnet mår och risker de ser med en hemflytt o s v. Anmäl skriftligt och muntligt. Du kan göra en och om du har en partner så kan h*n göra en, era släktingar/vänner, personal på dagis OCH förskolan.

STORT lycka till!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp