Ni som är hemma på heltid - hur får ni ihop ekonomin?

Hej!

Mitt inlägg riktar sig till er som är hemma på heltid med era familjehemsbarn. Vänligen men bestämt undanbedes diverse kommentarer och pekpinnar om att ”man inte gör detta för pengarna” - det är jag redan fullt medveten om. Men däremot skulle vi/jag inte kunna göra detta utan ersättningen. Så jag tycker att man måste kunna prata om den utan att det blir dålig stämning Tack på förhand.

Vi bor i ett stort hus med flera lediga rum, åtminstone 3, som vår familj inte behöver. Vi är två vuxna och två små barn. Tanken är att ta emot tonåringar/ unga vuxna i syfte att försöka ge dem ett tryggt hem och stabil tillvaro när livet är kaos. Vi är än så länge inte utredda men har haft detta i åtanke i flera år nu. Jag har varit i kontakt med både kommun och privat familjehemsföretag tidigare.
Jag vet att vissa uppdrag kräver att en vuxen är hemma på heltid ex i förstärkta familjehem, att det finns behandlingsfamiljer med en hemma på heltid osv. Men sedan finns det ju också familjehem som tar emot flera barn där en vuxen väljer att vara hemma på heltid. Jag är fullt medveten om att varje placering är unik och att ersättningen även baseras på dess svårighetsgrad (ej ålder som tidigare).

Nu till mina frågor.

Hur många placeringar har ni samtidigt? (givetvis ska man inte ta emot fler än man klarar av för ersättnings skull).

Tycker ni att ekonomin går ihop på ett bra sätt?

Sparande till resor/nöjen?

Eget Pensionssparande?

Uppdraget räknas ju inte som en tjänst utan som just ett uppdrag - vilka konsekvenser medför det (som man kanske inte tänker på)?

Hur tänker ni/ hur gör ni i er familj? Dela gärna med er av era erfarenheter! Om man inte vill svara på allt här kanske vi kan höras enskilt.

Det ska tilläggas att jag har en sambo som jobbar heltid med en hyfsad lön.

Tack på förhand!
 
Tillbaka
Topp