Nytt kontrakt, lägsta omkostn. första nivå på arvode, omförh

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fick hem kontraktet igår. :angel: (13 år) har en lindrig utvecklingstörning, adhd och ytterligare diagnoser.

Kontraktet innebär 4440 i omkostnadsersättning ( Alltså inte förhöjd)
Arvodet är lägsta förhöjda,
Det ska bli en vårdnadsöverflytt senare. och kontraktet nu bestämmer ju vad vi kommer ha sen. ;Med tanke på hans svårigheter, han kan inte vara ensam, tappar bort saker, gör sönder saker osv. Strular mycket i skolan vilket innebär inkomstbortfall i vissa fall. Även många möten att gå på osv. Så hade jag känt mig mer trygg i att få högsta av både omkostnadsdel och arvode. Den svåra delen är hur jag ska förmedla detta. Vill inte klampa in å "kräva" , mycket känslor i att man vill hjälpa och ta hand om :angel: . Och det vet dom också. Har alltid haft lägsta ifrån dom innan, trots att han ingått i LSS.
Några tips?

Sedan funderar vi på att åka på semester. Hur funkar det för hans del? Ansöker man eller är det nåt man ska spara från omkostnadser.? Har inte fått nåt riktigt svar när man frågat.
 
Re: Nytt kontrakt, lägsta omkostn. första nivå på arvode, om

Jag skulle ALDRIG gå med på det! Med de diagnoser som han har kommer de inte hitta någon annan som ens är villig att ta uppdraget med högsta rek. Skriv inte på för sen är det väldigt svårt att förhandla utan det är nu det gäller.
Har du en relation till pojken sen tidigare så att de spelar på de känslorna?
Det brukar stå i kontraktet om semesterpeng ingår i omkostnaden (om den är förhöjd) eller om det betalas utöver.
Lycka till!
 
Re: Nytt kontrakt, lägsta omkostn. första nivå på arvode, om

Håller med Björken skriv INTE på!!
Tänk över ordentligt om du verkligen vill skriva på en vöf.... vi hade en ängel med liknande diagnos och jag är så glad att jag inte skrev på vöf...då skulle vi stått ensamma när det började hända helgalna saker när våran ängel var 15-16....

4000 i omkostnad är ett skämt, om du går in på konsumentverkets sida och tittar vad dom räknar med för en 13-åring så kommer du snabbt inse att du kommer gå med förlust så det skriker om det!! Ta summorna från konsumentverkets sida, och stick under näsan på soss, spalta upp vad det kostar på riktigt!!

Ängelns del i hushållet (hyra, el, sopor, media, vatten, försäkring, slitage) lär vara minst 3000 om ni inte bor i en hydda i skogen,
Matkostnader ca 1.800 (lunch borta)
Kläder ca 500:-
Hälsa, hygien (mediciner, frisör mm) 250
Hobbyn, nöjen 300? (räkna ut hur just ni lever)
Fickpengar 600
Telefonpåladdning 200
Kommunala färdmedel 300 eller vad det kostar hos er
Milpengar, biltullar, parkeringspengar (hur mycket skjutsar ni)

Ängeln behöver en ny telefon ibland, förmodligen en dator, cyckel.........
Åker ni på en solsemester och en skidsemester med skidhyra, skidskola lägg undan 1000 i månaden till semestrar....
Sen är det mycket småsummor som man inte tänker på som skolfoton, klassresor/klasskassa, presenter till födelsedagskalas, julklappar mm

Så spalta upp och skicka till din soss....när du börjar räkna så ser du att även hösta omkostnade är snålt tilltagen........
 
Re: Nytt kontrakt, lägsta omkostn. första nivå på arvode, om

Nje,,håller med tidigare inlägg. De kommer bli "överraskningar " ju äldre barnet blir. De är min erfarenhet.De måste finnas o spela på. De tar av energin och tid ändå så den ekonomiska biten måste va klar .Så men slipper oroa sig för den ÅXÅ. Man ska kunna leva lite bekvämt som kompensation om tiden o energin sviktar framöver. Man ska kunna ha råd med de lilla extra. Att ta hand om sig själv o övriga barn i familjen,,utan att behöva tänka ekonomiskt.
 
Re: Nytt kontrakt, lägsta omkostn. första nivå på arvode, om

Bra " melodi"- precis! Lär det är extra tufft m placeringen kan msn behöva extra annat för att orka. Massage har jag unnat mig- för att orka att vara en bra familjehemsförälder. Inte bara en gång jag flytt till massage i massören fått hämta papper då tårarna runnit pga oron för placeringen....
 
Re: Nytt kontrakt, lägsta omkostn. första nivå på arvode, om

Hej,
Kan bara instämma: det är mycket lättare för er att få mera nu än sedan när problemen kommer. För det dyker alltid upp ekonomiska frågor längre fram och då är det ofta kalla handen. Stå på dig!
 
Re: Nytt kontrakt, lägsta omkostn. första nivå på arvode, om

Tog upp kontraktet och sa att vi borde få högsta på både omkostnad och arvode. Hon menade på att han gick under sol nu och inte LSS men det är ju samma rekommendationer. Sen sa hon nåt om att vi får det högsta utesluter det möjligheten att söka "extra" sen. Angående vöf så kommer det bli ganska snart. Han har ingen riktig vh nu utan en tillfällig och det måste bli nån riktig.
 
Re: Nytt kontrakt, lägsta omkostn. första nivå på arvode, om

Systern sa:
Tog upp kontraktet och sa att vi borde få högsta på både omkostnad och arvode. Hon menade på att han gick under sol nu och inte LSS men det är ju samma rekommendationer. Sen sa hon nåt om att vi får det högsta utesluter det möjligheten att söka "extra" sen. Angående vöf så kommer det bli ganska snart. Han har ingen riktig vh nu utan en tillfällig och det måste bli nån riktig.
Be dom specificera var "extra" innefattar, lbf, milersättningar, cykel, datorer, semester, glasögon eller vad.............
Tänk sedan efter om det är ok saker att "ta eget ansvar för" eller om det är saker ni vill ha extra för i fortsättningen.
Annars innebär det ju att er :angel: kommer att gå under er ekonomi på samma villkor som övriga barn.
När man har högsta är det kanske lättare att lägga undan för större utgiftsposter, så gjorde vi.
Fast vi visste att det handlade om 2-3 år, inte vöf.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp