Sömnstörning

Hej
En väldigt trött familjehemsmamma här. För två månader sedan fick jag en liten, 3,5 år. Barnet visade sig ha mycket svårt att somna på kvällen. Det är en kamp varje kväll och det tar ca 4 timmar innan barnet somnar för att vissa nätter vakna vid 2 tiden. Barnet är inte ledset utan det ska tramsas och skrattas, även när barnet vaknar på natten. Jag har varit på vårdcentralen som har remitterat till Barnkliniken då jag vill få melatonin. Jag fick därefter besked att de vill inte skriva ut melatonin utan det är bättre att träffa psykolog genom BVC. Barnet visar tydliga tecken på NPF där sömnstörning är vanligt. Jag är ensamstående och gråter vissa kvällar av mental trötthet. Jag tänker elaka tankar att jag vill avsluta uppdraget. Fy faan rent ut sagt, var hittar jag orken?? Soc och min konsulent vet att hon har sömnstörning, kanske jag ska trycka på att soc tar kontakt med Vårdcentralen. Hur har ni andra gjort med barn som har svårt med sömnen? Jag blir galen snart!!
Barnet får inte sova dagtid.
 
Låter som du hamnat i en jobbig sits.
Svårt att råda även om jag förstår din desperation.
Vi kan ju inte prata med vem som helst Hur som helst bland andra föräldrar och få stöd på så vis.
Har du någon i din närhet som du kan prata med, som du kan lita på inte pratar vidare?
Begära handledning, ibland räcker det för att känna att man inte är ensam i det hela?
Hur fungerar det på dagarna?
Kan du få avlastning dagtid så du kan sova lite själv?
Vilken uppbackning har du av soc/konsulenten?
Vill placerande soc/konsulent att det ska fungera måste du få någon hjälp för att orka!
 
Hej fina du och tack för ditt svar. Jag har nu efter mycket tjat fått melatonin men det fungerar inte som jag hoppats. Barnet somnar men vaknar efter några timmar och då är cirkusen igång. Barnet har varit i annat familjehem innan det kom till mig och jag tror att barnet brände ut det förra familjehemmet. Jag och mitt biologiska har bestämt att säga upp uppdraget om ingen förändring sker. Jag kan prata öppet med min mamma som faktiskt uttryckte, du har tydlig ångest inför kvällarna och så är det. Snart börjar barnet på förskolan men då ska jag jobba så det blir ingen vila. Det är tungt att eventuellt behöva säga upp men jag kan inte heller gå sönder.

Kram
 
Hej fina du och tack för ditt svar. Jag har nu efter mycket tjat fått melatonin men det fungerar inte som jag hoppats. Barnet somnar men vaknar efter några timmar och då är cirkusen igång. Barnet har varit i annat familjehem innan det kom till mig och jag tror att barnet brände ut det förra familjehemmet. Jag och mitt biologiska har bestämt att säga upp uppdraget om ingen förändring sker. Jag kan prata öppet med min mamma som faktiskt uttryckte, du har tydlig ångest inför kvällarna och så är det. Snart börjar barnet på förskolan men då ska jag jobba så det blir ingen vila. Det är tungt att eventuellt behöva säga upp men jag kan inte heller gå sönder.

Kram
Hej!
Har barn med sömnstörning sedan han var liten, är 18 idag. Han vaknar fortfarande på nätterna ibland och pratar och låter, senast i natt. Han får både melatonin och circadin. Vi har tidigare även provat lergigan, atarax, theralen mm.
Vet inte om du vet skillnaden mellan melatonin och circadin? Melatonin är för insomning och cirkadin mer för sovande och är en depottablett som håller i sig ca 8 timmar.
Vår gosse får idag 4 mg melatonin och 2 mg cirkadin. Även om vi skulle dubbla cirkadinet så finns inga garantier för att han sover hela natten.
Cirkadin går ingår inte i högkostnadsskyddet tyvärr.

Vi är två vuxna så vi har kunnat avlösa varandra genom åren. Även haft avlösning varannan helg av min mamma. Också haft kortids när han var 6-11 år.

Nu har vi ingen avlastning sedan många år tillbaka och han sover oftare hela natten än inte även om han är uppe varje natt och går på toa så lyckas han att somna om.

Det jag vill säga är att det är jättetufft att vara helt själv med ett barn som inte sover om nätterna och där nattning tar en evighet. Det är otroligt jobbigt.

Om nu tidigare familjehem inte orkar pga barnet inte sov så är det en väldigt dålig matchning att placera i ett hem med en vuxen. För min erfarenhet säger att man behöver vara två och ha möjlighet till regelbunden avlastning för att orka. Och även om man är två så är det väldigt tufft .

Hoppas du får handledning och det stöd du behöver. Du behöver sätta dig själv först. Skriv ner hur du skulle önska att det var och ta upp det med din handläggare.

Lycka till!
 
Hej igen
Det som gör att jag helt klart överväger att avbryta är just att jag är ensam och jag har sagt till familjehemsföretaget att man Måste vara två på detta barn. Nää det behövs inte har jag fått till svar och avlastning kommer jag troligtvis inte få för det stör anknytningen säger soc, för att barnet är så litet.
Det är som att de skiter i allt så fort ett barn har placerats!

Det är skamligt att inte stötta när jag sedan barnet kom påtalat sömnstörning. Är det bättre då att bränna ut ett familjehem till och dessutom utsätta barnet för en flytt?
Jag har i vanliga fall inga problem med att vara ensam mitt uppdrag men jag Måste få sova!! Jag har haft ont huvudet och varit stressad sedan barnet kom och mitt glada spralliga jag är borta.
 
Hej igen
Det som gör att jag helt klart överväger att avbryta är just att jag är ensam och jag har sagt till familjehemsföretaget att man Måste vara två på detta barn. Nää det behövs inte har jag fått till svar och avlastning kommer jag troligtvis inte få för det stör anknytningen säger soc, för att barnet är så litet.
Det är som att de skiter i allt så fort ett barn har placerats!

Det är skamligt att inte stötta när jag sedan barnet kom påtalat sömnstörning. Är det bättre då att bränna ut ett familjehem till och dessutom utsätta barnet för en flytt?
Jag har i vanliga fall inga problem med att vara ensam mitt uppdrag men jag Måste få sova!! Jag har haft ont huvudet och varit stressad sedan barnet kom och mitt glada spralliga jag är borta.
Jag förstår precis hur du tänker. Det låter som att handläggaren inte förstått barnets problematik och säkerligen inte har erfarenhet av barn med sömnstörning och de har heller inte lyssnat på tidigare familjehem. Får man inte sova så fungerar man helt enkelt inte. Sen kan sömnstörning beror på så många olika saker och man behöver hitta "nyckeln" (om man någonsin gör det) och det kräver tid, stöd och avlastning. Sen är det ofta så att det kan fungera en tid och sen helt plötsligt så fungerar ingenting och man får börja om från noll.

I mitt tycke så behövs en närmare genomgång av en psykolog av barnets svårigheter för att se "vad problemet är" för att det ska bli legitimt och att du på så sätt ska kunna få rätt stöd och hjälp för att utföra ditt uppdrag. Tyvärr så är det ofta inget som man bara får utan man måste strida om allt och under tiden så kanske man går under.

Vi fick ett barn på jour för många år sedan. Man hade massor med information om detta barn då hon placerades i vår familj från ett annat familjehem. Ändå valde man att placera barnet i en liknande familj (vår) och självklart så fungerade det inte utan vi fick säga upp uppdraget efter ca 2 veckor. Fruktansvärt men vi var tvungna att sätta våra andra barn först.
 
Jag har pratat med BVC som har remitterat till psykolog men det är låång väntetid och så länge kommer jag inte klara.
Jag hade ett syskonpar förra året och det gick jättebra. Dels var de äldre men de sov framförallt. Jag klarar mycket om jag får sova. Mitt biologiska stör sig väldigt mycket på detta barn då barnet för sådant liv vid läggdags. Sparkar i väggen och pratar. Till syvende och sist går mitt biologiska och jag själv först.

Nä, soc placerar inte alltid så genomtänkt men det är vi som säger upp som blir skurkar.
 
Förstår att väntan blir för lång. Du gör helt rätt i att sätta ditt biobarn och dig själv först. Vi kan inte hjälpa om vi inte får rätt information från början eller förutsättningarna för att utföra uppdraget ❤️
 
Tack fina du Jag hoppas att nästa placering blir bättre. Jag ska se till att få ordentlig information från soc och sen ska det i avtalet stå att jag ska ha avlastning en helg i månaden. Jag saknar ofta tid med min biotjej och att få en helg i månaden bara för henne har jag saknat.
Så tacksam för ditt stöd ❤
 
Hej
En uppdatering. Efter många tårar har beslutet fattats och om några dagar flyttas barnet till en annan familj. Jag vill skriva, fy fasiken så dåligt stöd jag har fått både från familjehemsföretaget jag jobbar under och soc trots att jag har skickat så många signaler att jag mår jättedåligt pga mental trötthet. Det är under all kritik.
Jag hoppas att det blir bra för barnet.
Kram!
 
Hej
En uppdatering. Efter många tårar har beslutet fattats och om några dagar flyttas barnet till en annan familj. Jag vill skriva, fy fasiken så dåligt stöd jag har fått både från familjehemsföretaget jag jobbar under och soc trots att jag har skickat så många signaler att jag mår jättedåligt pga mental trötthet. Det är under all kritik.
Jag hoppas att det blir bra för barnet.
Kram!
Hej! Så tråkigt att höra :( . Det är svårt att göra ett bra jobb när man inte får rätt stöd. Det låter dock, precis som jag skrivit tidigare, de har inte brytt sig om att lyssna på föregående familjehem och verkar inte ha förståelse eller kunskap kring barn med sömnstörning.
Du gör helt rätt och jag förstår att det var ett otroligt jobbigt beslut ❤️.
Ta hand om dig!
 
Tack snälla för stöd ❤ Nä beslutet har varit svårt för det känns i hjärtat att ett litet barn ska kastas från familjehem till familjehem. Jag tror inte de har varit ärliga till nästa familj och deras placering upplever jag desperat. Detta med tanke på att kommande familj har 7 barn, både biologiska och placerade och ska nu ta en så pass liten med svår sömnstörning. Jag tänker kaos!!!
Men men, snart är fokus bara att läka och ägna mig åt min biologiska dotter innan vi förhoppningsvis blir familjehem igen.

Kramis
 
Tillbaka
Topp