SGI av arvodet?!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har fått höra att arvodet inte är sjukpenninggrundande, och inte heller a-kassegrunande.
Idag pratade jag med FK och där berättade de att arvodet visst är sjukpenninggrundande!
Jag tänkte att om det nu är fler som trott att det var som jag trott, så får ni nu veta hur det ligger till.
 
Arvodet är som du skriver sjukpenninggrundande, men FK kan vägra att betala ut sjukersättning till dig eftersom du har barnet kvar i familjen och ni får arvodet. De kan sänka ersättningen med t.ex.25% om barnet är litet och vårdkrävande och det finns hemma under sin sjuktid. För mig som ensamstående innebär en sjukskrivning att jag i princip inte får någon ersättning så länge mina 3 fosterbarn är under mitt tak. Kontaktbarnen är ju de enda jag kan bli sjukskriven ifrån och det arvode jag har för kontaktbarnen försvinner ju då,men jag får inte sjukpenning för det bortfallet eftersom jag har arvode för fosterbarnen kvar. För att få sjukpenning får jag inte ha några barn hemma hos mig under sjuktiden.
A-kassegrundande är det aldrig om du inte har en (objekts-)anställning. Arvoden är aldrig a-kassegrundande. Undrar hur det blir om förslaget om allmän anslutning till a-kassa går igenom. Får vi vara med och betala och inte kunna utnyttja?
Mat-tilda
 
mat-tilda - något är ju på gång vad gäller a-kassan i alla fall för oss som är jourhem. Se mitt inlägg längre ner på Ekonomisidan om dom i kammarrätten...
 
Men visst måste man väl få ut ersättning vid sjukdom, om den andre föräldern är hemma för vård av barn, när barnets vårdare är sjukt?! Man är ju inte så pass sjuk, att man försöker utnyttja systemet, vid minsta lilla åkomma. Man förlorar ju dock en hel del på att vara sjuksriven!
Systemet är ju ur balans tycker jag...
 
*smygläst era inlägg o fliker in med en fråga*
Om jag har uppfattat rätt, kan man INTE sjukskriva sig om man fortfarande har barnet hemma?
 
Jag gjorde det i fredags. Sjukskrev mig alltså.
Sambon var hemma för vård av barn, pga barnets vårdare var sjukt. Jag hade hög feber och var sängliggandes mestadels. Vårt barn är krävande och behöver "vårdas" dygnet runt nämligen..
Sen vet jag inte hur det är med långtidsjukskrivning, eller om man arbetar vid sidan om uppdraget. Jag är ju hemma på heltid med vårt barn, men många arbetar nog..
 
Vård av barn får man ju bara tills barnet fyllt tolv har jag för mig. Betyder det att ert placerade barn är yngre, och kan man i så fall vara hemma för vård av barn även när barnet är friskt och går i skolan. Annars betyder det att man kan vara hemma för vård av barn om även barnet är hemma hela dagen, alltså barnet är sjukt. Och då ska det ju inte vara något problem. Men om man har barn placerade som är skolbarn men som behöver tillsyn alla andra timmar, hur fungerar det då?
Jag tror inte att jag förstår riktigt, för kan den andra parten vara hemma pga att jag är sjuk, men barnet är i skolan då är det ju vård av vuxen.....
eller?
 
Vårt barn är 4 år med väldigt speciella behov och jag är anställd på heltid/dygnet-runt för att ta hand om barnet. Barnet är alltså INTE i skola eller dagis om dagarna.
När jag inte kan, pga ex hög feber, så får min sambo ta ur vård av barn. När man ska ange anledning till vården, så finns det ett ställe där man fyller i att barnets vårdare är sjukt (hos FK).
 
OK, då förstår jag. Jag har haft barn placerade som gått i skolan om dagarna, men socialen ansåg att jag behövde trots det vara hemma på heltid. Och då hade nog inte min man fått vara hemma för vård av barn. Nu hände aldrig detta, men jag har ockå hört att man kan inte det precis som "mamman" innan sa. Men det beror kanske på åldern hos barnet.
 
Om du är sjuk och inte kan ta hand om barnet när det kommer hem från skolan kan din make vara hemma 1/2 dag för vård av barn. Han behöver/får alltså inte vara hemma hela dagen...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp