SKATT PÅ SKATTADE PENGAR?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ny och just i färd med att läsa in sig på allt vad det innebär att vara familjehem.
Läste just att det är skatt på omkostnadsersättningen.....det är ju inte klokt. barnet ska komma till ett hem och få access till allt vi har hus möbler talefon mat kläder bil mm mm. Allt detta har vi köpt för skattade pengar. Så ska vi betala skatt på barnets omkostnadsersättning.

Alla ni därute som får barnbidraget inbakat i omkostnadsersättningen...kolla så att ni inte måste betala skatt på barnbidraget????

HELT SJUKT...ska de mest utsatta arnen i vårt samhälle ska de behöva betala skatt på pengarna som kan ge dem ett Ok liv.

Nu kommer det att bli ännu svårare att få familjehem.
 
de kommuner som följer kf betalar ut 130kr extra per månad för att kompensera detta. det är ju galet och kommer förhoppningsvis att ändras . (inte kompensationen alltså utan beskattningen)
 
Trygga Rekan..... Du betalar inte skatt på hela omkostnadsersättningen, utan det är de första 5000 kr, som man inte får göra avdrag för längre. Resterande summa av omk.ers, drar man av under kostnadspunkten.
 
Men klokt är det i vilket fall INTE!!!!5.000 är väl en stor del av omkostnaden för dom som är kontaktfamilj eller så....?
 
Håller med dig Eje, helt otroligt fel och mycket pengar för kontaktfamiljer/stödperson m.fl och borde vara helt befriande från skatt.
 
visst , självklart!

men de flesta blir kompenserade, blir man det inte så väljer man ju om man vill jobba för den kommunen. Låter kanske hårt men om man godkänner att inte bli det så är det ju enkelt för kommunen att låta bli.
 
Gissar att det gäller en gång/per familj.....eller person? eftersom det är 5000/deklaration som inte får dras av....
 
Men är inte detta verkligen att krångla till det. ska vi familjehem belastas med att vår deklaration inte längre är enkel och så att säga endasta att skriva på, ???????

Hur mycket skatt blir det då på en omkostnad på 6 000kr drar kommunen den skatten per automatik eller får vi restskatt.
 
Det har aldrig varit så enkelt som att bara skriva under deklarationen. Vi har alltid fått dra av omkostnadsersättningen under punkt 2. Avdrag - Tjänst vit ruta 06. Vi fyller i hela beloppet vi fått i omkostnadsersättning och skatteverket drar skatt på 5000 kr ( inkomståret 07). Alla får skatta för de 5000 kronorna om man haft någon form av kostnadsersättningar, men vi familjehem och kontaktfamiljer kompenseras med de 130 kr/månad och deklarant som skatten beräknas vara. De 130 kronorna ska den kommun betala till familjehemmet som man har mest arvode ifrån ( om man har flera uppdragskommuner). Man kan överklaga ett skatteärende flera år efteråt ( 5 år tror jag det är) om man missat att av i ruta 06.
mat-tilda
 
Trygga Rekan sa:
Men är inte detta verkligen att krångla till det. ska vi familjehem belastas med att vår deklaration inte längre är enkel och så att säga endasta att skriva på, ???????

Hur mycket skatt blir det då på en omkostnad på 6 000kr drar kommunen den skatten per automatik eller får vi restskatt.


nej, kommunen drar inte skatt på omkostnaden utan det gör ni själva på 5000kr och hur mycket det blir beror ju på vilken skatt ni ska betala. men ca 1560 som man ska få extra av kommunen för just detta.
 
Är det / år eller /månad???????

jag tycker att detta inte är riktigt klokt. Här borde väl fribelopp gälla. Studenter kan tjäna upp till 32 000 kr(det ska höjas) utan att skatta men de mest utsatta barnen ska behöva ta av det som är deras pengar....för att Stekar-Berra och Bimbogullan ska få ut mer pengar i form av jobbavdraget

Vart är vi på väg.
 
Trygga Rekan sa:
Är det / år eller /månad???????

jag tycker att detta inte är riktigt klokt. Här borde väl fribelopp gälla. Studenter kan tjäna upp till 32 000 kr(det ska höjas) utan att skatta men de mest utsatta barnen ska behöva ta av det som är deras pengar....för att Stekar-Berra och Bimbogullan ska få ut mer pengar i form av jobbavdraget

Vart är vi på väg.

som sagt så är det 130kr/månaden vilket blir 1560kr/år vilket motsvarar en skatt på drygt 31%. Så barnen blir ju inte utsatta för det.
 
jen

tycker du inte att man utsätter barnen då man tar 1650 kr/ år från dem????????
jag tycker att man tar från de fattiga för att ge till de rika.
 
Trygga Rekan sa:
jen

tycker du inte att man utsätter barnen då man tar 1650 kr/ år från dem????????
jag tycker att man tar från de fattiga för att ge till de rika.


jag förstår inte vad du menar...hur tänker du nu?
vem tar de pengarna från barnen?


du ska bli ersatt med 130kr extra per månad för att kompensera den skatt du måste betala på en del av omkostnaden det blir alltså +-0

den skatt du måste betal på omkostnade får du genom de 130kr extra=ingen förlust :angel
 
Vi blir inte kompenserade.

Det är nog många familjehem som inte fått denna "skatte kompensation" på 130 kr/månad. Vi är nog många som kommer att få restskatt på dessa ca1500 kr som skatten hamnar på ungefär.

En omkostnad är en kostnad för barnen och ska räknas på just det och inget annan. hela detta tänk med att beskatta omkostnaden är ju helt sjukt.....
 
Vi som hade ett sommaruppdrag där omk.ers. uppgick till 6232 kr, vi fick inga 130 kr. Jag har inte satt mig in i det hela ännu, men hur mycket skatt kommer jag få betala då?
 
Ni får betala 1650 kr

Det värsta är att vi blivit felinformerade vi är kontaktfamilj och får 400 kr/ barn och helg i omkostnad. Det är den skattefria delen sa vår soc-tant. Vilket inneburit att vi har gjort av med hela summan och låtit barnen få gå på bio, tom titt, cosmonova, simhall, ridning och en massa som de inte är vana med och värkligen behöver.....och nu går vi back.
 
Ja, det här är helt sjukt, vårt sommaruppdrag kostade mer än vad vi fick i omk.ers. så vi gick redan back innan....

Det jag tycker är så totalt galet är att omk.ers. beskattas överhuvudtaget!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp