Snart dags för familjehemsavtal, vad ska vi ta upp?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla,
Snart är det dags för oss att skriva familjehemsavtal. Vår kontakt på familjehemsenheten har bett oss fundera ut vad vi kommer att ha för tilläggskostnader. Dessa kostnader ska bakas in när avtalet skrivs så vi inte behöver få extra utbetalningar vid tex semesterresor.

Vår :angel: är tio år och kissar i sängen varje natt, det blir alltså MINST en maskin tvätt extra varje dag, (ibland två extra maskiner beroende på om även täcke + påslakan blivit blött) och detta vill vi ha extra ersättning för. Men vad kan man begära? Vår kontakt ville även att vi skulle tänka ut kostnad för semesterresor per år samt kostnader i samband med :angel: umgänge med. Ska man tex räkna med inträde till diverse turistattraktioner i kostnader för semesterresor eller är det endast själva resan man ska räkna med? Ska vi räkna med milkostnad vid varje umgängestillfälle?

Har ni andra tagit upp andra kostnader? Isåfall vad? Vi är helt nya på det här och vi känner oss vilsna. Vi vill inte begära för mycket och samtidigt är vi lite rädda för att vi inte vågar ta "rätt" ersättning oxå.

Tacksam för hjälp och lite tips och råd!
 
Man räknar med att det kostar ca 3.30 per maskin tvätt http://www.vattenfall.se/sv/tvatt-och-tork.htm
Kostnaden för en 60 °C tvätt är cirka 3,30 kr varav elkostnaden är 1,30 kr, tvättmedel 1,20 kr och vatten cirka 0,80 kr.
Men sen beror du på om du använder torkskåp eller tumlare, dessutom är inte slitage på tvättmaskinen medräknad så åtminstone 10 kronor per maskin skulle jag räkna, tvättar du 2 maskiner om dagen så bör du få 20:- x 30 dagar vilket blir 600:- extra per månad i omkostnad, du bör även räkna med köp av madrasser, täcken kuddar, dom håller inte att tvättas hur många gånger som helst *veta*.
Milkostnader, eventuella biltullar och parkeringsavgifter ska du självklart räkna med vid alla umgängen
Semestrar.......... tja ett snitt på alla aktiviteter skulle jag ta med, maten däremot har man redan omkostnad för.
Cycklar, datorer, dyra hobbyn såsom ridning dans om hen går på sånt ska också tas upp.
Lycka till och hoppas du får genom dina krav
Titta också på konsumentverkets hemsida, dom har spaltat upp bra vad olika åldersgrupper kostar i mat, fickpengar, lek, bostadskostnader, mat, hälsa och hygien osv.
 
Tack för ditt svar! Jag har försökt att leta mig till dessa tabeller på Konsumentverkets hemsida, men hittar ingenting :? ? Det här med semesterkostnad är jättesvårt tycker jag.. Vi har skrivit upp 4000:-/år men då har vi bara räknat med själva resekostnaderna. Vi har landställe på Gotland och reser dit ca 3 ggr/år, och då har vi inte räknat med aktiviteter och andra resmål, (så som Kolmården, Gröna lund etc) som vi oxå besöker 1 ggr/år.

Vad gäller umgänge så har det hittills varit så att föräldern tagit sig till vår hemkommun och träffar :angel: här. Däremot skickar jag med 250:- i fickpeng som ska täcka :angel: kostnad för lunch, middag, lördagsgodis och någon aktivitet lördag och söndag.

När det gäller umgänge i förälderns hemkommun, (som ligger 18 mil ifrån vår hemkommun) så har vi räknat milersättning samt 600:- i fickpeng som ska täcka ovanstående utgifter. När :angel: umgås med föräldern i hemkommunen är det under loven och då bor :angel: hemma hos föräldern.

Kan man få ersättning för "fickpeng"? Kan det räknas med i omkostnaderna? Vår :angel: vill gärna börja på innebandy och detta kostar 900:-/år. :angel: har inte börjat än, men har uttryckt en önskan om att göra det, och den kostnaden ska jag absolut ta upp.

Är det något annat vi ska tänka på? Har vi tänkt alldeles för mycket ang någon utgift eller för lite? Som sagt, jag är grymt tacksam för alla tips!
 
Vi har aldrig skickat med extra fickpengar när :angel: varit på umgänge!
Tvärt om, våra soc har ansett det viktigt att föräldrarna fått betala det för att känna sig delaktiga.
Men, det är som allt annat, olika från soc/fall till soc/fall............
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp