Tonåringar igen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
lite fler frågor till tonårsvana folk... :D

datoranvändning:

- datorspel (och, för all del, TV-spel), hur mycket får era tonåringar spela??
- internet, fb mm, har ni filter, eller låter ni ungarna ha fri tillgång till nätet, och i så fall, går ni in o kollar historik? 'Kräver' ni att ha tillgång till deras fb-konto? osv (allt matnyttigt här mottages m tacksamhet)

mobiltelefon:

- betalar ni eller barnet abonnemang etc? (under förutsättning att barnet själv har hand om barnbidraget)
- om telefonen går sönder, försvinner, blir stulen... köper ni eller barnet ny?

moppe:

erm... vad kostar det att ta moppekort???

många frågor blir det... :bow

kram
K
 
Dataspel - alla sysslor ska vara gjorda typ läxor os v

Internet - finns trådlöst i huset. Som med spelandet, överenskomna sysslor ska vara avklarade. Viss koll behöver man men inte minutiös. Jag är "vän" med sonen för att ha lite koll på vad han pysslar med på fb (att jag sedan kan hans lösen också vet han inte :angel )

Mobil - barn ska inte ha abonnemang, kontantkort räcker gott. Vi har köpt till 5000 SMS/mån för 499 kr under ett år (Telia). Tanka kortet för ringande är en förhandlingssak beroende på storleken på månadspengen.

Förlust - beror på HUR det händer. Slarv, var med och hjälp till. Olyckshändelse så finns det hemförsäkring.

Moppe kort kan jag inte hjälpa dig med .........än :angel :wink:

Lycka till som tonårsförälder!
 
Tusen tack för detta utförliga svar!!! :bow

Speciellt det där med telefonen... jag (vi) är så borta när det gäller allt sånt... har själv införskaffat mitt livs första mobil helt nyligen, och mannen har ingen...

KRAM

K
 
Vad gäller mobil kan jag också rekommendera sms 499:-/ år (5000st sms/ mån). (Telia)
Vad som gäller för dator tror jag är individuellt beroende på vad barnen gör resterande tid, men självklart läxor först
 
Vår biopojk på 14 skulle kunna spela på dator el tv-spel dygnet runt om han fick. Så vi har en regel att han ska läsa lika mycket som han spelar. Funkar kalas och har gjort i flera år.
 
ang. telefonkort kan jag tipsa om halebops kontantkort.
när du laddar på 200 kronor eller över får du gratis sms(3000, dte räcker ju långt :D) i en månad.
400 kronor klarar man sig ok på, om man ringer ett par samtal om dagen.så slipper man abonnera.

lycka till! :claphappy:
 
Moppekortet ligger på 4000-5000 beroende var ni bor!
Vi har stått för det, även Epakort och körkort.
Epatraktorer o bilar men det är för att vi bor som vi gör !
Men det ger tillbaka mycket på oss :D Dom stora hjälper till mycket <3
Datorerna börjar vi släppa på mer o mer våra ungdomar är 16 och 18 år
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp