Umgänge med bios.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Vi har en placering och är ett tillfälligt jourhem som kommer att bli familjh. Jag undrar om umgänget med bios, kan det vara möjligt att vi skall vara den som övervakar träffarna med bios under umgängesträffarna samt åka med på planerade utflykter?
Det är tänkt att besöken skall ske genom att vi som jourh skall åka till en annan kommun, brukar inte soc ha någon som övervakar?

Bios får ej träffa barnet själv!
Vid telekontakt har barnet mått väldigt dåligt.
Snälla är det någon som vet?

Tack på förhand!
 
Hej!
Min erfarenhet är att det finns lika många sätt till umgänge som det finns förvaltningar. Lättas är ju att du pratar med socialsek. som har gjort placeringen. Oftas har dom ju erfarenheten från den familjen. Annars så får ni prova er fram. Men oftas brukar någon från kommunen vara med vid första träffarna. Det är viktigt att ni som jour/familjehem får in bra rutiner på umgänge.
Lycka till
 
Om man är jour får man kanske "ta den biten" också.
Men som familjehem kan du absolut säga ifrån.
Vi har haft placering med bevakat umgänge.
Vi satte som krav att det INTE skulle vara i vårt hem med oss som "vakter".
De timmarna var de enda vi hade som avlastning i ett mycket jobbig uppdrag.

Placerande kommun ordnade med kontaktpersoner som var med.
Det fungerade mycket bra.
 
Håller med tidigare att är man jour får man ta det, men som familjehem ska ni klart säga vad ni tycker känns bra för er.

När vi fick vår placering, var vi alldeles gröna, men vår familjehemssekr tyckte att umgängena skulle vara hemma hos oss, pga att placeringen var så liten, knöt an till mig och jag skulle vara med.

Under umgänge har jag funnits med i bakgrunden så att barnet kunnat se och nå mig om det behövs.

Nu senare umgängen så har vi varit ute och gått och det funkar bra.

Så känn efter hur DU vill att umgängena ska vara och prata med din familjehemssekr.

Lycka till
 
MIKKEL: har försökt pm:a dig svr men det fastnar i utkorgen :?

Vi har en väggfast telefon i hallen, den användes vid de samtalen. :idea:
Lagom så att vi kunde cirkla runt och "tjyvlyssna" utan att det var uppenbart. :angel
Söndagskvällar innebär ju allmännt pyssel inför veckan som kommer, lite kvällsmat, tömma diskmaskinen o s v.

OM de började prata om saker de inte skulle var det bara att ställa en avledande fråga så de tappade tråden. :evil:
Funkade 9 av 10 gånger.............

Hoppas det inte gör något att jag svarar på ditt PM här istället................
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp