umgänge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jag blir så trött! har en placering på 2 år, föräldrarna ringer varje dag och har umgänge 2 gånger i veckan, jag tyckte det var mycket med en gång i veckan men förstår att det är så tät kontakt pga barnets ålder. försökte motsätta mig 2 gånger i det längst men pga av flat soc(mot föräldrarna)så fick de igenom det.
'barnet är lvu placerad och när vi fick förfrågan så hette det att: det var en trolig uppväxtplacering. barnet har bara varit hos oss i 1,5 mån och nu börjar det flaggas för umgänge 3 gånger i veckan. jag tycker det börjar likna hemskolning, men nej barnet ska inte hem enligt soc. men lik f-bannat, skricker föräldrarna så får de som de vill. föräldrarna är hos oss några timmar i veckan och en gång i veckan hämtar de hem barnet i 8 timmar och nu vill de alltså hämta honom en dag till.......de kommer alltså ha umgänge varannan dag om de får som de vill. vad liknar det. är det lugn och ro för barnet? vi har funderat på om vi verkligen orkar med det här? barnet är det inga som helst problem med, hur ljuvlig som helst, men umgängesdelen är väldigt krävande ihop med telefon samtalen. även om de hämtar barnet så blir vi ju uppbokade de tider barnet ska hämtas och lämnas, allt styrs ju av det. det känns mer som att vara dagmamma än att få till sig en ny familjemedlem, föräldrarna flåsar en i nacken hela tiden. är det någon här som har småbarnsplaceringar som kan berätta för mig hur deras umgänge ser ut, vore jättetacksam, eller tycker ni att vi är överkännsliga som tycker att det är för mycket umgänge?
mvh sally
 
vi har en liten på "troligen uppväxt"

& vi har umgänge varannan vecka några timmar här hemma... vid sista tillfället såg vi att h*n kände igen bioförälder & att h*n blev glad... och då hade det t.o.m gått 3 veckor..

Förstår att det känns tufft med flera tillfället varje vecka.. Prata med soc igen och fråga om det är på G med hemflytt..låter skumt!

Lvu och umgänge själva i många timmar hemma hos sig?!
Ja vi är nya i detta men det låter konstigt... lvu plac. vi med och inget umgänge alls utan att vi är med.
 
vår tre-åring åker hem varannan lördag vi lämnar och hämtar. Föräldrarna ska ringa en gång i veckan, men gör det sällan- Förut skulle jag ringa en gång i veckan och barnet var hemma fre em till sön em. Med facit i hand borde vi ha klagat på umgänget. Efter en helg hemma hos biosarna tog det 3-4 dagar att få barnet att fungera igen. Nu fungerar det bra, barnet klarar att vara där en dag och får även träffa släktingar då./sussika
 
jättetacksam för era svar, även de personliga meddelande jag fått. det verkar ju över lag att det vanligaste är att man har umgänge 2 gånger i månaden av de svar jag fått......jag är kanske inte så gnällig när allt kommer omkring då med våra 2 gånger i veckan, skönt att känna att man har rätt till att vara lite gnällig :wink:
ja visst låter det skumt att barnet är lvu placerad med så mycket umgänge.....det känns som föräldrarna styr hela soc.
jag har slängt ur mig till soc. att ska det vara så här så får de leta upp ett nytt familjehem som ställer upp på detta, jag tror de får leta en stund :wink: det är så tråkigt för det känns som man blir körd med.
skönt att få vräka ur sig lite
kramar sally
 
Förstår att du/ni protesterar. Det verkar helt horribelt med en sådan umgängesplan om man inte tänkt sig en snabb hemflytt vill säga och det var det väl inte tal om för ert barns del.

Vi har också en LVUplacering, på uppväxt, och där har bio umgänge 1 gång per månad, 2 timmar varje gång, och då åker vi dit och är med.Telefonsamtalen har tidigare varit begränsade till en gång i veckan men den begränsningen finns inte längre, det funkar ändå.
 
jag tror ju inte att det blir någon uppväxtplacering, för föräldrarna ska bara ha hem barnet, de överklagar ALLT, får de avslag så överklagar de det oxå. så har de skärpt till sig ordentligt, så jag tror tyvärr att de får hem barnet till slut. men som jag tycker så måste väl umgängesdelen vara dräglig för oss så länge det inte är någon annan plan än att han ska bo hos oss, ska han flytta hem......ja då får man ju skola hem.
pust!
sally
 
Förstår faktiskt inte hur ni i familjen orkar :roll: .
Skulle nog själv aldrig orka med ett umgänge som såg ut så. Dessutom måste det ju bli jätteoroligt för hela familjen att passa tider. Frågan är ju också om det är så bra för placeringen. Jag menar, ska det till ett LVU måste det ju finnas starka grunder och man måste ju tänka på barnets bästa ( som innebär lugn och ro i ny miljö, anknytning etc), inte föräldrarnas!

Vi har umgänge 1 gång i månaden, ca 2 h.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp