Vår första placering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej hopp jag är ny här och har läst olika inlägg i ca 2 veckor. Vi går i väntans tider, ska få får första placering i slutet av april. Känns så onödigt att vänta när H*N finns där och bor hos jourfamiljen. Våra biobarn är mycket förväntansfulla. Barnet som kommer är en bebis.
Bara 2 månader. Är det någon som försökt amma sin placerings bebis? jag tänkte försöka men blev dålig eftersom jag inte fick äta min blodtrycks medicin.
Tänkte iallafall ha bärshal och bära bebin hela tiden nära den första tiden. Har ni några andra bra tips på anknytning?

Jag är barnlös och våra biobarn är min mans från början (men de känns som mina nu) =)
Jag vågar nästan inte visa för soc. att jag är glad för att få bebin eftersom det är en stor nackdel för mig som barnlös att vara fosterförälder har jag lärt mig. Svårt att förhålla sig tycker jag.
Kanske knäppt. Jag har vetat om att jag inte kan få barn i 10 år och det har varit en process men jag känner inte att jag just behöver ett eget barn som är mitt. jag vill ha vardagen med ett litet barn för att jag vet att vi som familj har mycket att ge och om jag då delar föräldraskapet med bioföräldrar är det helt okej. Det gör jag med de övriga barnen i familjen.
 
Först vill jag gratulera till er första placering.
Så bra att ni får en liten då det gäller er första.
Att du inte själv har bio barn ser jag inte som något hinder, utan det kan vara posetivt. Då har alla barn samma plats i ditt hjärta..... Jag har nämligen själv inga biosar och har haft familjehem sedan 94. Det har genom åren blivet en del placeringa både då det gäller längre och kortare placeringa i alla åldrar. Jag kan ju känna fördel till att inte behöva dela min uppmärksamhet. Vår älste placerade kille är i dag 21 år och bor fortfarande hemma, han var 6 år då han kom. Han ser sig själv i dag som vårt biologiska barn. Men han såger själv även att det har varit så skönt att inte behöva dela oss med tex. våra biologiska barn om det hade funnits sådana. Njut av tiden då er placering är lite. Att det skall ta tid att slussa ut fårn jourhemmet kan kanske tyckas märkligt. Men jag förstår att socialen har sådana rutiner. Men jag förmodar att ni får vara med en del under tiden och att ni skall komma in på ett mjukt sätt för barnet. Att du skall amma ser jag inte som nödvändigt utan jag tycker att du skall finna andra sätt till anknytning. Det ger sig då ni kommer igång.

Lycka till
 
Hej o grattis till plaseringen... :rollhappy:

Jag vet att det är mycke diskutioner runt barnlösa o familjehemsuppdrag, MEN
Det som är viktigast e att hitta en anknytning o arbeta proffsigt mot de biologiska, sen spelar det ingen roll hur många bio-barn du har själv.

Har själv 2 plaserade som kom till oss från tidigare familjehem där familjerna inte "släppt in " barnen i familjen, inte fått följt me för att bio-barnen behöver egen tid osv...
Det är små barn jag talar om så vilken typ av familjeförhållande du en har är det inte det som avgör hur bra du är som mamma !!!!
Så lycka till önskar er all lycka o välkommen i soc- träsket :claphappy:
 
Hej!

Grattis till bebisplaceringen. Jag tror till och med att det kan vara positivt att du inte ammar. Om föräldrarna finns med i bilden an det ses som ett stort hot mot dem att du tar över som mamma genom att amma deras barn, något som de inte får göra. Missuppfatta mig rätt, du kommer att ses som mamma av bebisen men det är en balansgång att samtidigt erkänna bioföräldrarna som föräldrar. Det är svårt att dela föräldraskapet med någon annan, men fungerar det kan det bli hur bra som helst för barnet. Jag håller med en tidigare talare som sa att anknytningen kan ske på annat sätt.
Jag önskar er LYCKA TILL

Många lyckokramar från mig!!!!

Tre
 
Grattis! vad spännande!

Ang ammnig så är det väl bara att vända på steken! Jag som bioförälder skulle inte uppskatta om någon annan ammade mitt barn. Jag tror säkert att du hittar andra fina sätt att kyta an till ditt lånebarn, för hur det än är så är de just lånebarn :oops: men inte mindre älskad för det!

Lycka till!
C
 
Hej igen!

Vill knyta an till det som mammac sa. Dessa barnen är oss bara till låns. Vi tog emot ett litet barn på ca 6 månader som första placering. H*n stannade i två år för att sedan flytta hem. Man måste alltså ta dem till sig och älska dem som de vore ens egna och som om de skulle stanna för evigt, men också vara beredd på att släppa dem när det är dags. Detta är en svår ekvation att få ihop.

Kramar Tre
 
Hej!

Jag vill också gratulera till ert första uppdrag och önska lycka till! :razz:

Samtidigt vill jag även önska dig/er välkommen till forumet.
/Adal
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp