Vad "folk" tycker...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:?
Jag var borta hos bekanta igår kväll. Vi pratade om folk i allmänhet o kom in på ett par som hade fosterbarn from 80-talet.
Hur mycket pengar de får -ja o frun var ju hemma i alla år så det är klart att de har en 20000 rent i månaden, har de fler barn kan man ju räkna ut att det blir ett sätt att försörja sig på! Jag försökte flika in att så mkt pengar är det inte alls tal om om man tar från kommunen som ändå är vanligast!
Men jag blev nedröstar...jag valde att inte vara aktiv i diskussionen för att HÖRA hur tongångarna går :oops:
:? Ingen diskussion om att barnen behöver tid, att du får föräldrar du måste komma överens om tom bjuda in i ditt hem 1g/v kanske sätta din egen familj åt sidan för detta barnet....

Ja är det inte så att "folk" bara ser vilka pengar som "håvas" in ,vilket jag tycker är förtjänt (om man nu tycker 8kr/h är mkt) i o m det till viss del ger avkall på sitt liv man gör för att berika det med annat andras barn!

Klart att det finns "folk" som gör det för pengarna :evil: men tack o lov är det en nål i en höstack! VI ÄR MÅNGA som gör det av hjärta o medmänsklighet för barnen, vår framtid!

Det här blev långt o rörigt men Jag blir lite upprörd o vill höra era erfarenheter!

Ha en trevlig Vasaloppssöndag!
MammaC

Har också hamnat i sådana diskussioner och försökt inflika hur det FAKTISKT är............
Ibland går det, ibland inte.
Nu har vi hållt på med detta väldigt länge och har en bekant, tillika kusin, som jobbar inom socialtjänste och vi brukar hamna "på samma sida"..........

Men det är LÅÅÅÅNGT ifrån alla som förstår vad det verkligen handlar om!

Jag brukar erbjuda dom som går in i diskution om vår ersättning att dom gärna få ta våra barn en helg... Givetvis för samma timpeng som vi. Men ingen har nappat på förslaget än... Har även ebjudigt dom 50:- lappen jämt. Men inte ens då. Men snacka skit det kan dom. Specielt om sådant som dom inte har en anning om utan bara hört på "stan" om.
Läst att någon annan skrev om att det är dax att vi familjehem strejkar... Ja varför inte. Men först måste vår insats tas på allvar.

Folk tycker.... om allt! Jag tycker också att det finns många som beundrar oss för att vi över huvud taget öppnar vårt hem för andra barn och orkar med att engagera oss. Vi gör ett bra jobb verkar folk tycka!
Jag brukar kontra med att vi inte känner oss "duktiga" för att vi är familjehem. Det är liksom ingen uppoffring utan en möjlighet att få uppleva och känna en massa (både på gott och ont). För vår del har det varit turbulent kring vår placering kanske mest för att soc och vi inte har haft samma syn på vad barnet behövt. Då tycker jag att det jobbiga med att ha lånebarn har varit soc inblandning och brist på stöd.
Med detta vill jag säga att arvodet innefattar långt större arbetsbeskrivning än vad som någonsin kan mätas. Många tänker nog att det bara handlar om arbete med barnet men du involverar hela dig själv, ditt känsloliv, dina barns liv och öppnar även din hem för tyckande för alla möjliga människor - såväl soctanter, psykologer som biofamilj.
Du kan leva i en berg och dalbana, ibland går man ett steg framåt och två tillbaka. Barnet är till låns och du vet aldrig säkert hur framtiden ser ut. HUR skulle man rimligtvis kunna förstå och sätta ett pris på allt detta? Timarvode? Nej, uppdraget är så mycket större än vad någon som inte själv varit med kan förstå.

Kul med så många svar... :claphappy:

Jag håller med er alla i era svar, MEN jag blir så irriterad över att "folk" yttrar sig på ett så klumpigt sätt utan att se det från från hela bilden ATT det finns barn som behöver en familj till ATT man ger plats för fler i sin familj ATT man gör det för barnen o sin egen skull ATT man kanske behöver lite pengar för det så att man kan hjälpa andra utan att stjälpa sin egen ekonomi ATT det inte är "fult" (missförstå mig rätt) att vara familjehem ATT....

Visst, pratar man med "folk" o förklarar osv så förstår de flesta om jag skulle säga att jag skulle vilja bli/blirFamiljehem. "folk" pratar så där i allmänhet utan att ha en aning om vad de egentligen säger/sårar.

VI vet ju vad vi står för o vad vi vill....o ni som redan är sträck på er för det fantastiska ni gör för de här barnen o dess familjer :claphappy:
....o kanske vi måste prata mer om det i samhället så det blir mer uppskattat o respekterat i allmänt snack bland "folk"

PUST detta blev också långt men jag tror jag fortfarande är lite irreterad :D förlåt mig!

Ha det bra!/C

PS Absoult finns det "folk" som anser likväl som oss att det är beundransvärt att man släpper in andra i sitt hem, så klart det är inte de jag blir irriterad över utan det är den där klicken som tar sån energi!!!!...

Naturligtvis förstår jag hur du känner inför andra människors "dumma" tyckanden, mammac. Och även känslan av att vilja försvara sig och alla andra i vår situation. Jag har själv varit med om folks tyckanden kring handikappade barn, kritik över att ta sommarbarn (trots att vi gjorde det helt gratis - så det var inte pengakritik), till alla möjliga val vi gjort som familj. Kritiken har dessutom kommit från vår egen släkt :roll:
Med åren har jag börjat sätta mig över folks tyckanden. Ofta är det ett system i detta. Det är folk som inte förmår så mycket själva - annars kunde de ju annars själva satsa på denna lukrativa bransch :angel Ibland tror jag också att de bara är avundsjuka. :evil:

Nej, den negativa kritiken har nog som syfte att sänka oss runt omkring. Personerna måste väl ha vetat att du var familjehem och genom att framföra sin kritik mot någon annan så fick du också din del av sleven. Dessa människor som kommer med negativ kritik är aldrig intresserade av att höra hur det faktiskt är...för det är ju inte kunskap de vill uppnå :smirk: ...bara trycka ner andra. Låt inte dessa energisugar ta bort glädjen och stoltheten för det du gör. De är ju bara små maktmänniskor som försöker framhäva sig själva genom att trycka ner någon annan. Skit i dem! :smirk:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp