Vad ska jag tänka på?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er!
Vi har haft avslutning på vår grundutbildning denna vecka, har lämnat basutredning + en del andra dokument som kommunen vill ha. Efter det har vi dessutom hunnit med att haft den lilla intervjun utifrån basutredningen som vi lämnade. Det är vi den enda av familjerna som har gjort. Vi fick en specialtid till det liksom. Jag förstod på något vis att det berodde på något särskilt och efter avslutet av den lilla intervjun fick vi veta att det finns ett litet barn som ska omplaceras.
Och det är där jag gärna vill få råd av er, det här barnet har nog rätt så omfattande omvårdnadsbehov. H*n har vissa funktionshinder, bla svårt med sitt tal, har ev. astma. Finns i planering att h*n ska genomgå en operation också + lära sig teckenspråk. Nu har vi fått veta väldigt lite i dagsläget, vi väntar på att socialen i den stadsdel ska ringa till oss. Så vad jag går och väntar!
Jag vill också säga att det är för mig inte främmande att ta emot ett barn med funktionshinder då jag har en biologiskt son med funktionshinder. Jag är liksom redan inne i den här svängen med barnhabilitering, NP, psykologer, skola, rektor, assist oh gud vet allt vad som följer med.
Jag ska i framtiden har jag tänkt mig försöka söka bilstöd från FK, men det är ju en annan femma.
Min fråga är lite grann som så: Vad ska jag tänka på angående dels arvodesnivån. Jag vet ju i dagsläget inte om det är frågan om att vara hemma med barnet på heltid, barnet är nu snart 4 år. I mina öron låter det som så iaf att man behöver vara hemma med barnet en beskådlig tid. Det kommer ju bli mycket sjukhus och annan verksamhet runt barnet. Där kommer ju också in om man kan begära något extra i omkostnad, jag vet ju själv vad dyrt det är att ligga på las. man får ju som förälder betala för mat osv. Det är även på G med att börja betala för barnet osv inom vårt landsting.
Till saken hör också att h*n har varit en väldigt lång tid i jourhem och det låter ju inte alls bra, jag känner att jag inte kan gå in mycket djupare än så här med info. Vi är ju helt nya på familjehem, jag känner mig väldigt hedrad över ett sånt här uppdrag. Jag vet ju inte just nu men jag tror ju att det troligen handlar om en uppväxt. Det finns nog ingen kontakt alls med biologiskt i dagsläget.
En fråga till, när barnet har varit i jour så länge, då får man väl knappast någon form av startbidrag? Till kläder iaf. Då skickar väl jouren med allt? Men man bör väl ändå få till möbler? Dem möbler som dem ev. har införsskaffat passar väl bra i deras hem, men kanske inte alls i vårt hem.
Har ni orkat läsa allt det här? Tack på förhand
 
1+2+2=MINA GOA BARN skrev "I mina öron låter det som så iaf att man behöver vara hemma med barnet en beskådlig tid."

Självklart ska du begära att du ska vara hemma under en anknytings period. Jag tror även att soc anser detta också då h*n är så liten. Efter det du beskriver så ska du begära det högsta arvodet. När det gäller omkostnaden kan du begära det högsta ellerså skriver in i avtalet vad som kommer att komma utöver omk,delen ex sjukhus vistele. Godta inte muntliga löften om ersättningar! Plötsligt slutar soc,sekr som har lovat och nästa soc,sekr har inte samma synsätt på ersättningar.
Ang startbidrag: allt följer med barnet som tillhör barnet. I jourhemmen har ofta egen möbler o dyl som inte tillhör barnet ex byrå.
Det är svårt att motivera ex ny barnvagn för att man inte tycker om blommigt. Man får ta den barnvagnen och sälja den och köpa en nybegangnad får de pengarna man får ut.
 
Här kommer mina råd:

1 Fullt lönebortfall då du är hemma med barnet första tiden. Se även till att maken får vara hemma (om ni har egna mindre barn) i allafall de två första veckorna med fullt lönebortfall.
Självklart högsta arvode.
Omkostnaden, högsta samt ska soc betala mellanskillnaden då du besöker sjukvården, hab, bup ja allt. och tar ut tillfällig föräldrapenning. (Var noga med att detta skrivs in i avtalet INNAN placeringen). Om det kommer att kosta för sjukvården så ta en snack med dem, är det mycket pengar det handlar om så kan de gott betala lite mera omkostnad.
Dagisavgift är också något som de kan betala ut, utöver omkostnaden.

2. "Startpaket" beror helt på vad jourhemmet köpt. De kanske köpt säng osv, då ska det följa med barnet vid placering.

Jag vill ändå ringa i varningsklockan i all välmening. Vi fick ta emot en liten plutt som i dag 2½ år senare har både det ena å andra. De 2 andra barnen vi har är normala och vi har det jättetufft emellanåt. Man ska orka med allt det extra som det innebär att ha ett barn med funktionshinder, även om man är inne i svängen så skulle jag inte orka med ytterligare ett barn med funktionshinder. Det tar för mycket tid från allt och alla andra. Man hinner inte med helt enkelt och då är jag ändå hemma om dagarna.

Vart kanske lite luddigt men fråga gärna om något är oklart!

Lycka till!

/Sara
 
Tack förtips och råd. Idag ringde soc. så jag fick veta något mer, men det var inte mycket. Barnet är solplacerat, modern har tydligen "dykt upp". Barnet har varit så länge i ett o samma jourhem så idag har han flyttats till nytt jour, stackarn. Ordinarie soc. är sjukskriven så inte vet jag om det har fallit mellan stolarna eller vad.
Det spännande är att soc. kommer till oss nästa vecka, så jag ska städa livet ur mig i helgen. Jag känner mig redan darrig, jösses. Vilken procedur! Känns som om jag är mer pirrig nu än när jag väntade mitt biobarn ju!
Jag undrar lite, för jag har glömt bort. Om detta barn nu har normalgående, när slutar dem använda vagn? Jag har glömt bort! Dessutom så var min son så sen och har ju svårt med sin gång så han hade nog sulky länge och väl. Behöver ett barn som är 3 år o 4 månader sulky? Jag har glömt bort!
Visst är väl juniorsäng lämpligt i den åldern? Spjälis har dem väl vuxit ur för länge sen då väl? Hur är det med barnstol? Min son har idag en pinnstol för barn från Ikea, den borde väl funka på den lilla 3 åringen också? Min son har nog eg. vuxit ur den för länge sen.
Det vi behöver bidrag för är säng och bilstol, ev. då sulky om det inte finns. Resten tycker jag nog det känns som om vi har. Då har man väl varit tillmötesgående också? Vi har redan byrå, garderob, ett sånt där tripptrapptrull skåp från Ikea att förvara leksaker i som också är fyllt av både lego, brio tågbana och en massa bilar. Cykel osv har vi också, jaa, då har jag väl tänkt i praktiska banor?
Jag vill gärna få ett bidrag till vinterutekläder också, jag tror inte jag har kvar sen bio var i den åldern. Kan man begära det? Annars har vi nog både lakan, täcke osv. Nu är jag väl i det blå o svävar förstås! Stackars er som orkar läsa allt min pladder!
 
Bry dig inte om att städa livet ur dig :wink: ..................

Vår nya soc kom med kort varsel en gång så vi, i princip, bara kanade skorna i hallen åt sidan så han kom in (2-3 par per familjemedlem = ca 16-19 st). Vi påpekade att det inte brukade vara riktigt så hemskt men då sa han nåt bra: "Jag hade blivit MER orolig om hemmet varit kliniskt städat. OM det är det, var finns då utrymmet för barnen? Det SKA synas om det bor 4 barn i en familj".

Men visst vill man slippa bli biten i tårna av dammråttorna i a f........................ :D
 
Hej! :wink:
Vi har ett speciellt barn som kräver en hel det sjukhusbesök o dyl. Vi har en "snäll" kommun som ger oss hyfssat med ersättning de ger oss oxå pengar för en hel del utlägg. Vilket är väldigt viktigt då vi har ett sådant speciellt uppdrag.
Vi får 1000 kr extra i mån som skall täcka det mesta av sjukhusbesöken utslaget på ett är. Det första året var vi, jag tror att det var ca.45 besök på diverse sjukhus/tandläkare besök.
MAn skall verkligen kräva ersättning efter uppdragets utformning. Vi tyckte att det var jobbigt att varje gång begära ersättning så pga det blev det som det blev.

Det är väldigt dyrt att ha ett barn som behöver mycket "vård" men hemskt roligt och skulle gärna kunna tänka mig ett barn till med vård behov.
Bara en sådan sak som fika, ett nytt gosedjur- som uppmuntran, glass, min egna mat och allt annat som behövs vid ett besök hos läkaren-operation.
Ha det :idea:
 
Hej eva-c o förstås alla andra också. Kan ju göraa tillägg på hur dyrt det är med parkeringsavgifterna också.....
Mat som man måste köpa, både barn o vuxen måste få i sig och inte kan man ha med sig matsäck liksom. Så jo visst blir det extra kostnader med barn med särskilda behov, men precis som du säger så är det väldigt givande.
Mitt hjärta blöder lite extra för dem här extra utsatta barnen, inte nog med att dem har föräldrar som inte förmår ta hand om de sina, när dem dessutom lider av ett flera funktionshinder så gör det ju inte saken lättare.
Många familjehem verkar inte heller vilja ha "sådana" barn.
Mig skrämmer det inte, jag har redan en bioson med funktionshinder, jag har byggt på mig erfarenheter och kunskaper. Jag känner istället att jag nu får än mer användning av dem.
Känner att det äntligen på nåt vis fanns en mening med att min son skulle få det så jobbigt och det kan jag säga,det känns riktigt riktigt bra för en gångs skull.
Ha en go kväll på er alla, njut och ta hand om er!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp