Varför ringer ingen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Trodde man hade ett stort behov av familjer, har mailat massor av kommuner om oss...en har ringt och sagt stt man inte placerade så små barn som 0-3år så ofta, men att hon behöl mitt namn om det skulle dyka upp nåt, men nån kommun borde väl vilja göra en utredning? Har också tänkt om och vi kan tänka oss ett barn mellan 0-5år...Det ska ju passa hela familjen...
Eller ringer dom när dom behöver ett familjehem....???
Ska jag ge upp tanken eller? Vill ju verkligen bli familjehem;(

Kram till alla goa mäniskor!
 
Hej!
Förstår frustationen över att behöva vänta.. Vi fick vänta ganska så länge på förfrågningar efter att de gjort utredningen.., och just som du skriver, så är det inte så många små barn som placeras (vilket iofs är bra att de inte far lika illa som äldre).
När de finner behov av att placera en liten och de anser att ni matchar bra, så kommer de garanterat att höra av sig!

Har ni provat organisationer också? Ibland lämnar soc vidare ärenden till olika org, som i sin tur matchar och placerar.

Önskar er lycka till!!

/Jajja
 
utredning när?

Är det så att en del kommuner utreder intresserat familjehem först och sen matchar med eventuellt barn, medans andra utreder familjer först när kommunen ser att det finns ett behov?
 
Hej!
Jag har varit med om både och. En kommun placerade och sedan utredde och en annan har utrett men ingen placering, tredje kommunen utreder för varje barn. Så det är nog olika.
 
okej, intressant att det kan vara så olika. Jag blir utredd nu men någon placering är inte aktuell ännu. Vi tar en sak i taget. Känns spännande.
 
När man vill ta hand om så små barn kan man få vänta LÄÄNGE innan det händer något. Hur länge vet jag inte för vi väntar fortfarande och vi har ändå sagt upp till 10år. Vi har nog kontaktat lite drygt 15olika kommuner och organisationer, kanske fler än så. Har inte blivit utredda än men har haft hembesök från 2ställen och ett tredje ska komma. Vi kommer att få gå Pride-utbildning till hösten. (Ett år efter hembesöket)

Lycka till! Man vet ju aldrig när det dyker upp något, det kan bli idag och det kan bli om flera år... Bara att vänta, vänta och åter vänta!
 
Och hos oss hinner inte barnen flytta ut, förrän nästa flyttar in. Ack så olika det kan se ut. Vi är sk. jourhem med 3-4 platser i storstad ålder 0-18 år. Mitt råd är att anmäla er även till storstäderna om det är möjligt med tanke på avstånd o annat. Tänk i sådana fall då på att det kan finnas flera olika familjehemsenheter i samma stad, som var och en har sin egen lilla familjehemskrets, vilket inte alls hindrar att man anmäler sitt intresse till flera enheter.
 
Har kontaktat hur många ställen som helst känns det som och än har det inte dykt upp någon. Väntar otåligt!

Någon som har tips på kommunder som har extra stort behov av familjehem? Som därför måste leta även lite längre bort. Vill ju komma igång!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp