Varför?

Ett yngre barn blir placerat via kommun då blir arvodet absolut max låt oss säga 9000:- Har nu kommunen otur och inte hittar ett lämpligt famhem inom rimlig tid måste dom vända sig till en organisation som betalar samma familj minst 14700 :-.

Min enkla undran är, varför kan inte kommunen betala dom summorna direkt till famhemmet eftersom dom uppenbarligen ger det till org?
 
Görmittbästa: Visst är det drygt!

Vi jobbar ihop med supertrevliga handläggare i en kommun men det känns ju lite som man sålt sin själ till djävulen rent arvodesmässigt... och ja, jag är en av dom ogudaktiga som tycker det är ett otroligt viktigt uppdrag att vara ett bra familjehem och jag vill ha cred för det även ekonomiskt!

Trevlig helg alla!
 
Allt handlar om förhandlingar man kan få bra mycket mer av kommun direkt, just nu har jag telning från organisation och får 18, sen har jag en från kommun direkt som jag får 20 för...men då var den sistnämnde från org i början sen ville kommunen att vi skulle gå över till dom direkt, så det blev en vinstaffär för den kommunen i allafall, skulle det varit kvar i org så betalar dom ca 3ggr så mycket ;)
Dessutom så får ju kommunerna lite avlastning när det går genom organisation, för det är ju först o främst deras konsulenter vi ringer när vi vill ha hjälp.
 
Ja det handlar tyvärr VERKLIGEN om att förhandla!
Men tycker INTE att det är ok att det är så och att man ska behöva det!!!

Vi har fått mkt negativ kritik i stort sett varje gång vi velat diskutera ersättning (vilket vi tyvärr behövt göra vid nästan alla placeringar).

När vi tagit upp arvode och lönebortfall har vi många ggr fått höra att "vi bara gör detta för pengar" (vilket självklart INTE är fallet).
Och då har det inte handlat om stora summor utan mer att vi "INTE kan gå back på att ha en placering" (vilket vi försökt förklara men det verkar svårt för vissa att förstå)...

Att vi tex vill ha lönebortfall när vi haft jour-placeringar som enligt Soss inte får lämnas ensamma, och det blir ju en svår ekvation att få ihop att vi både förväntas jobba heltid båda två och samtidigt måste punktmarkera :angel: :angel: (när de inte går i skolan och endast är hemma).... :? :? :?

Vi har nu (efter erfarenhet) valt att endast ta placeringar via organisationer. Då de både ger bättre stöd och handledning mm och mer skälig ersättning.
Och skulle det inte finnas organisationer, så skulle iaf vi (som läger ser ut idag) tyvärr välja att inte fortsätta som familjehem (vilket vore synd för vi brinner verkligen för detta :love: )

Men tycker egentligen att det är fel att det ska behövas organisationer och att det på detta sätt "försvinner" så mkt pengar (våra skattepengar).
Skattepengar som man ju mkt hellre skulle vilja gick till våra barn och ungdomar, så vi skulle kunna hjälpa ALLA på bästa sätt.

Varför inte bara göra en ordentlig granskning och utredning av socialtjänsten. Hitta alla problemområden och där det finns brister.
Sedan omorganisera, sätta in mkt mer resurser där det behövs, utbilda och höja socialtjänstens kompetens gällande barn och ungdomar (vilket behövs i flera fall).
Så vi får en fungerande socialtjänst som har tid, kompetens och resurser så det räcker och blir över.
Sedan ge skälig ersättning (minst den som idag ges via organisationer). Och även bättre villkor för oss familjehem.

Då skulle det sparas MASSOR av pengar och samtidigt troligtvis bli mindre brist på familjehem. :banan: :banan: :banan:

Så enkelt egentligen, men ändå så görs inget av detta.... :? :? :?
 
Tack för era tankar! Skönt att känna att jag inte är ensam om dessa funderingar...

Först ville dom ge dryga 7000 per uppdrag men siffran slutade på 9900 plus omkostn 400 st. Argumentet till vf dom inte kunde gå högre var att inga andra kontrakterade jourhem i den kommunen har mer på plac 0-5 år så då blev det orättvist, men hallå liksom! Jag har fått uppfattningen att det kan ha med uppdragets svårighetsgrad också, eller?

Pratade med en annan kommun nyligen , dom går in med 12 900 st för liknande uppdrag direkt!

Jaja, det finns mycket att lära :)

Må gott
 
Nessie är ni kontrakterad jour?? Då ska ni ha betalt även för tom plats.
Jag är jour direkt till en kommun och har 16.500 i arvode och 7.500 i omkostnad och dä är det kommun direkt!
Sen när jag är jour till organisation så har jag 17 i arvode och dryga 6 i omkostnad, dom kan ju inte kräva att man ska vara hemma som jour och ge en 9000 undra om dom jobbar för den summan....
 
Men vafasen Trixen!?

Jag frågade efter förlorad arbetsinkomst men det får man inte som kontrakterat jourhem sa dom. Det köper jag med en brutto på 17 men 9900? Dom pengarna får jag in på 40 timmar på mitt jobb. Nu känner jag mig korkad :(

Kommunen vill nu ha oss till famhem för syskonen men då lär väl Vl få betala kommunen...
 
Har inte erfarenhet av jour men det låter ju orimligt.
Gick med från början på usla villkor via en organisation.
En hemma heltid 540kr dygn. Lååååångt ifrån en heltids lön.
Har blivit tuffare med åren. Och även om vi fått plats för fler iom egna utflyttade biosar och ett större hus så är det minsta jag begär ett arvode som verkligen motsvarar en heltids lön a 8 timmars arbetsdag resten av dygnets alla timmar är det jag gör gratis.
Har vi fler plac ja då får vi självklart en god inkomst men det varierar ju och jag vill inte bli fast i att behöva ta emot mer än vad som är lämpligt för att få ekonomin att gå ihop.
Har vi haft tre plac har vi oftast varit två hemma heltid.
Sen får vi aldrig glömma de extra utgifter man har som familjehem plus att vi måste spara ihop vår egen akassa och pensionsspara.
 
Tillbaka
Topp