Veckopeng/månadspeng till tonåringar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Eftersom vi är på gång (om allt går bra) att ta emot en tonårstjej bubblar man ju nästan över av alla funderingar...EN sak jag tänker på är hur mycket egna pengar en tjej i åldern 15-17 år bör få att röra sig med ? Vad är lämpligast att ge isåfall, veckopeng eller månadspeng ?
Vi har visserligen erfarenhet av 3 egna barn, varav 2 tjejer 17 resp. 19 år men där har vi liksom inte haft någon specifik summa utan de har fått när de har behövt... Är det någon som har råd att ge utifrån egen erfarenhet ?

Undrar lite annat också, tex. hur ni andra har introducerat "regler" och vad som gäller hemma hos er ? Ska man vara "snällare" i början och inte komma med pekpinnar direkt eller gör man det svårare för placeringen då ? Jag vet att hon inte har haft mkt. gränser där hon bor nu...
 
Spontana tankar här....Börja inte med veckopeng/månadspeng första tiden, känn av.

De regler ni har för egna barnen ska självklart gälla för henne också. Även pengar. Ni kan inte ha veckopeng/månadspeng till henne och de andra får när de behöver.

Regler bör inte ruckas på, men kanske få henne känna sig välkommen genom att få den mat hon gillar första veckan.

Ta alla regler mm med en gång. Dra inte på det.

Lycka till!!
 
Jag skulle vilja svara så här och det är av anledning att just det ämnet togs upp alldeles nyligen i en samtalsgrupp som jag medverkar i där några andra par lyfte just den här frågan om samma regler eller icke.
Det går inte alltid att ha samma regler för alla barn/ungdomar, vare sig det är ens biobarn eller lånebarn.
En familj svarade tex att hennes 2 egna biodöttrar hade fått olika regler, den ena dottern kunde ringa hem och fråga om det var ok att få stanna en timma till för att dem såg en film. Mamman sa att det är ok, för hon vet att dottern står för sitt ord och är pålitlig, medan den andra dottern inte alls är så pålitlig då den dottern måste ha ett mycket stramare regelverk, ger man den flickan lillfingret så tar hon helt enkelt hela handen och utnyttjar situationen. Ytterligare argument för det var att den ena flickan behöver ha sina timmars sömn, medan den andra flickan klarade sig med något mindre. Så där var det barnens olikheter som styrde.

Så därför fick jag själv mig en tankeställare, då jag själv har tänkt som så att har vi sagt att man ska vara hemma kl. 18 så gäller det för alla. Till min egen bioson så får jag lov (med min kvinnliga o mammiga list) att säga kl. 15.30 då jag egentligen menar kl.16, sonen kommer helt enkelt alltid en halvtimme senare än vad jag har sagt.

Sen finns det ju en massa andra regler förstås också......
och där är vi.......
fortfarande,
även med biosonen,
inte bara med lånebarnen,
som tex att spola toa efter sig och tvätta händerna, tacka för maten, och en väldig massa fler saker ändå.
Lär känna er ungdom, fråga basgrejjer om vad barnet absolut INTE tycker om för mat, berätta om er och visa runt hemma hos er, har ni som familj tex fasta köksplatser så kan det ju vara bra o berätta om så inte barnet sätter sig där ovetandes om att det var favoritplats för någon annan och det blir griniga situationer. Nu lät kanske det här som en "löjlig" bagatell, men det var enbart ett exempel taget ur luften.
När vi hade vår låneungdom hos oss, började vi med att ta det ganska lugnt, vi var mest hemma första tiden, efter ett litet tag åkte min sambo och vår låneungdom på bio en kväll, någon eller några dagar senare upptäckte h*n ett par dataspel som var intresseranta, där nådde jag ungdomen, då jag kunde hjälpa till när hjälpbehovet fanns. Sedan uttökade vi alltmer, då ungdomen började följa med min sambo och träna styrketräning och då äntligen fick vi ungdomen att börja äta mat! (H*n levde annars enbart på chips, Red Bull, snus och Coca-Cola), ja, den ungdomen var en sorglig liten figur, men med oändliga behov.
Vad det gällde pengar så hade vi fått förhållningsorder om att portionera ut hans veckopeng i mycket små mängder, då han inte alls kunde hålla i pengar. Så har vi aldrig behövt göra med våra biobarn, så där har vi tex olika regler angående den grejjen.
Nu var det här tyvärr bara ett sommaruppdrag, då barnets pappa behövde en kort tids avlastning, var vad som var sagt.

Annars så tror jag också att man får väga in vad ungdomen har för historik, jag hoppas verkligen att ni har fått veta någonting om det! Vi blev för något år sen utredda av en org. som mestadels fick ungdomsuppdrag, ofta ungdomar med diagnoser, dem hade KBT som hjälpmedel, dem sa att deras framgångar med sina ungdomar får dem genom att finna en "nyckel" så man når fram till barnet/ungdomen.

Ett annat familjehem som jag har träffat sa att deras ungdomsplacering har så stora behov av deras närvaro, alltså fysiska närvaro, det barnet/ungdomen var ett övergivet barn, där har dem funnit en nyckel genom att spela ett spel. Dem sa det att det känns förvisso himla tradigt o spela ett o samma spel, men dem får ta den smällen nu under "inkörstiden".

Lycka till, ni alla som hjälper ungdomar i nöd gör ett fantastiskt jobb tycker jag.
Lycka till
Mvh MGB
 
Tack !
Det är ju faktiskt alldeles logiskt det du skrev MGB, om att man inte alltid KAN ha samma regler.... Även om man så gärna vill vara millimeterrättvis så ingen känner sig särbehandlad ! Nu har vi inte hela bakgrundshistoriken kring denna ungdom , då vi fortfarande är i "förstadiet". SÅ mkt. vet vi att det tydligen inte är hos barnet problematiken ligger, men det vet man inte helt säkert antar jag ! Återstår att se..... :angel:
Men jag undrar IALLAFALL vilken summa som kan vara rimlig att antingen potionera ut, eller spendera varje månad ? Jag får nästan skämmas när jag inser att vi inte har någon riktig koll på hur mkt. våra egna barn har fått varje månad... :oops:
( Ja, jag får erkänna att dom är ganska bortskämda... :angel , men inte odrägligt bortskämda iallafall )
Tack igen för kloka råd !
 
Våran 15åring får 500kr i månaden

17åringen bor på internat och får disponera sitt studiebidrag.

19åringen är ju myndig och förvaltar sina pengar själv.

Vår lille plac är för liten för både veckopeng eller månadspeng
 
Mycket kloka ord MGB!

Kan man inte också se det lite så här.....Att man ju har samma regler,MEN lite olika tillämpning av reglerna beroende på barnets personlighet och referenser......?

Jag tror också på att vara ÖVERTYDLIG tills man ser vad som går in......Och då menar jag att även försöka sätta ord på barnets/ungdomens känslor....till och med flera olika känslor som kan poppa upp när man beskriver olika regler, varför man har dom.....och konsekvenserna av att bryta dom!

I början lever ju barnet/ungdomen i ett kaos och då behövs ju att man verligen PRATAR!
 
Angående summan pengar tycker jag det är svårare.....
Vi har gjort så här att vi kommit överens med barnen om VAD pengarna ska räcka till och sen satt en rimlig summa utifrån det....
Har en snart-12-åring här hemma nu som jag tror ska få hela barnbidraget insatt på ett konto och där hon själv får stå för det mesta utom ytterkläder och skor......Den ungen är så ekonomisk att det nog är bästa affären för oss alla att göra så..... :wink:

.....Medan vi också har en 14-åring som får 200 kr i månaden och vi vuxna sen får handla åt.....och också bestämma vilka fritidsaktiviteter som får kosta vad.....Här har vi alltså en daglig kommunikation om pengar....Och det HAR blivit bättre....Nu funkar dom 200 kr till småkrafas och räcker mest hela månaden!Så tanken börjar komma att vi lägger på lite och infogar ett ansvarsområde till som pengarna ska räcka till....favorittidningen eller så.....Och vi har visat vilken summa vi kommer upp till.... :oops: .!!!!Till ungdomens stora förvåning!Hon trodde ju att 11-åringen fick mycket mer....

Allting är relativt!!! :idea:
 
Veckopengen ja, faktum är att vi rätt så nyligen har börjat introducera det i biosonens liv trots sina 9 år. Orsaken till det är att han har varit så ointresserad av pengar, men alltid har velat få nya PS2 spel varje gång vi åkte o veckohandlade.
Vi har inte tyckt att det är ok eller ens nödvändigt o köpa nya PS2 spel varje vecka, men han har ändå försökt så varje gång vilket gjorde det hela riktigt tjatigt o mig på dåligt humör.
Därför valde vi för inte alls länge sen att ge honom veckopeng, av den väljer han själv att antingen långtidsspara den till ett WII som han har önskat sig under en längre tid, eller att korttidsspara till varje nytt spel han ser o blir förälskad i.
Ytterligare en anledning till att vi till slut introducerade veckopengen var att det blir ett tydligt verktyg att se hur en liten summa peng regelbundet sparad till slut blir en stor summa, vilket är något vi själva står för.
Därför får han 50 kr/veckan av oss, jag har ingen aning om det är för mycket, jag minns att det var den summan jag själv hade i veckopeng som barn/ung innan jag fick ta över hela barnbidraget och förfoga över det.
Utöver den här 50kronan biosonen får så står vi för lördagsgodis, men då han behöver gå ner i vikt + att vi fick en yngre syskonplacering för några månader sen där dem barnen känns lite för små för introducering av godis så har vi dragit ner hårt på det, och det har gått fantastiskt bra. (sonen har också gått ner lite i vikt)

Jag tror att om det är Swedbanks familjeekonom ochh kanske konsumentverket som brukar ha tabeller över "lämpliga summor". Jag googlade på veckopeng och fick fram följande: http://www.nordea.se/Privat/Kundf%c3%b6 ... 07384.html

Veckopeng barn 6-9 år Ålder Veckopeng kr

6 20

7 25

8 25

9 30

Månadspeng barn 10-17 år Ålder Månadspeng kr

10 130

11 140

12 200

13 280

14 440

15 600

16 730

17 950

(så med andra ord så får vår bioson lite för stor veckopeng om man ska gå efter den här tabellen)

Men det är väl så att dem siffrorna får man ta med en nypa salt, för återigen, så har alla barn olika behov och olika familjer ha olika ekonomier, olika åsikter om vad man tycker är ok i summa och vad som ska ingå m.m i veckopengen.

Mvh MGB
 
Våra 10- och 7-åringar får 50 kr i veckopeng.
Det skall räcka till godis, ev en tidning och gärna spara någon krona.
Har en gottegris och en som hellre köper än äter :smirk:

Däremot så får de inte veckopengen TILL helgen utan på söndag em eller måndagen.
Detta för att de inte skall lära sig att "springa iväg ochh handla" direkt när de fått den.
Nu får de hålla i pengarna tills helgen som kommer.

Inför "utdelningen" går vi också igenom om de själva tycker att de har rätt till hela eller om vi skall göra avdrag för att de inte skött något av det avtalade som SKA skötas för full veckopeng.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp