Vem har erfarenhet av...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

AnnaA

Guest
Vi jobbar emot soc och 2 org när de har placeringar som passar oss.
Fick telsamtal idag från attendo och de ska komma på besök. Nu undrar jag vilka erfarenheter och vilka arvoden,omk de har.

Vi jobbar emot en org som nog har lägst ersättningar i hela landet men de drar också det största lasset vilket då man tycker är att föredra i vissa fall. Socplacering vi har nu har större men det gav ju resultat av vad vi sa naturligtvis som ni vet;)
Vi ska ta emot en till, dvs vi har 2 platser och engagemang o tid för en till.

Men är ändå nyfiken vad ni vet om attendo?

Tacksam Anna :bow
 
Har en hel del vänner som jobbar/jobbat åt dom.......
Många säger att dom var bättre förr.......
Vet på stående fot 2 familjer som valt att avsluta samarbetet med dom efter att jobbat för dom ett tag, många tycker helt enkelt att dom blivit FÖR stora.
Det som våra vänner tycker är bra med dom är att dom ALLTID har proffsig handledning varje månad för alla sina familjer.
Däremot så vet jag att Attendo blivit "puttriga" på vissa familjer som även jobbar som jour direkt åt kommuner och sagt nej till attendos förfrågningar för att dom har andra placeringar.... tydligen inte så poppis......
Även hört från flera att Attendo verkligen har dom svåraste fallen.... vissa kommuner har egna jourhem men när det är så svåra fall så att deras egna jourhem inte vill/kan ta dom så placeras dom genom Attendo. Mycket riktigt svåra fall och mycket tonåringar.

Arvodet hos Attendo ligger på 16 000:- och omkostnaden ligger på 5800:-
 
Har jobbat åt de sedan de var Barn och ungdomsgruppen och de var jätte bra då. Sedan de har blivit uppköpte är det många familjer inklusive jag som har lämnat de. Jag känner personligen 7 familjer som har lämnat de sedan sommaren 2008.
Det är inte bara familjer som har lämnat Attendo utan deras konsulenter och även ett av deras fd verksamhetschef som nu jobbar åt en kommun sedan dec 2008.
Vi måste km ihåg att de flesta kommuner i stlm har nu deras egna jourpoolen, sydpoolen( Huddinge, haninge, nacka, nynäsham och en till de söker kontraktered jourhem) jourhemspool( de kommuner i norr stlm också kontraktered jourhem om man inte ta emot mor/barn), stockholmstad, botkryka har startat upp deras jourverksamhet. Sedan har man ABC jourhem i stlm, Skyddvarnet(tror jag det heter) mest barn med utlandsbakgrund.
Det finns en till som är ganska nya en wing av Attendo tror jag, kom inte ihåg vad det heter nu.
Några av dem kommuner som ingår i syd och nor poolen har även egna familjer eftersom deras kontrakterad familjer täcke ej behovet......
Bor man i stlm län och är ett bra jourhem som ser till barnets behov är det inte svart att alltid har barn även om man är ej kontrakterad.
Ring bara till kommuner och presentera er
 
Trygga Rekan sa:
Hur ofta placeras det barn hos en för denna summa på 16 000. Bor i stockholm så detblir väl kö utanför. Hur funkar det-

Men jag jobbar som jourhem åt 2 olika kommuner och när jag började för dom så sa jag: att jag vill ha samma lön som Attendo har annars kan jag lika gärna jobba åt dom.
Båda kommunerna gick med på det. (Nu är vi ganska erfarna och har haft barn i över 12 år)
Hela förra året så hade vi verkligen fullt.... inte särskilt svårt att få jourplaceringar inte, just nu så verkar behovet vara stort.
Men tilläggas kan väl att vi har haft en del "jobbiga fall" så vi har verkligen jobbat 24 timmar om dygnet......

Däremot placeringen vi har som är fast har vi INTE dom summorna för, vilket är helt ok.
 
Trixen sa:
Har en hel del vänner som jobbar/jobbat åt dom.......
Många säger att dom var bättre förr.......
Vet på stående fot 2 familjer som valt att avsluta samarbetet med dom efter att jobbat för dom ett tag, många tycker helt enkelt att dom blivit FÖR stora.
Det som våra vänner tycker är bra med dom är att dom ALLTID har proffsig handledning varje månad för alla sina familjer.
Däremot så vet jag att Attendo blivit "puttriga" på vissa familjer som även jobbar som jour direkt åt kommuner och sagt nej till attendos förfrågningar för att dom har andra placeringar.... tydligen inte så poppis......
Även hört från flera att Attendo verkligen har dom svåraste fallen.... vissa kommuner har egna jourhem men när det är så svåra fall så att deras egna jourhem inte vill/kan ta dom så placeras dom genom Attendo. Mycket riktigt svåra fall och mycket tonåringar.

Arvodet hos Attendo ligger på 16 000:- och omkostnaden ligger på 5800:-

Tack för ditt svar:)

De vet redan att vi arbetar emot soc och org och de lät inte alls aviga ang det. Ska bli intressant och se hur de är då när vi har mötet, bra att du berättade det så vi har det med oss nu:)
Alla org har de svåraste fallen, alla de som inte soc har kapacitet för. Men org har ändå ett spann på svårighet. Vi ex kan ta emot från kriminalvården och missbrukare men vi vill inte ta emot personer med psykiska/fysiska problem. En del fam väljer helt tvärtemot så man har olika skäl-kunskaper att välja en del klienter alt välja bort då de måste passa i ens familj på många sätt. Nu pratar jag om vuxna då det är det vi tar emot. Ålder 17 och uppåt.
Menar att de andra org vi jobbar med har sk svåra fall också. Men vi tycker inte soc har lätta fall. barn med fruktansvärda uppväxtproblem som vi famhem ska knyta an till och stödja genom livet är ju inget lätt fall. Beundrar er famhem som orkar. Själv väljer jag vuxna då de åtminstone är självgående och lättare att ha dialog med.
En del man pratar med tycker tvärtom-hur kan ni tycka om, orka ta emot vuxna?
Tur att vi familjer tycker så olika.
Många vill ha spädbarn, vi vill ha helst 25 åringar:)

//Anna
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp