Vem ska betala?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våran "m" behöver resurs på dagis och kommunerna diskuterar nu vem som ska betala för det. Är det någon här som vet vad som gäller, vem ska betala dagisplatsen? Kommunen som placerat barnet eller kommunen som barnet bor i nu?
 
För oss var det så att vår egen kommun betalar resursen för ett barn som har ett diagnostiserat handikapp och den placerande kommunen om problemen hör ihop med hur barnet haft det innan placeringen.

Om barnet är inskrivet i LSS vet jag inte hur det funkar????

Sen är det plac soc som betalar själva "förskoleplatsen"...alltså "dagisräkningen".
 
Fick besked av våra kommun som vi bor i att det är den kommunen som barnen är folkbokförda som skall betala. Så är barnen folkbokförada i familjehemmet så är det inte placeringskommunen som betalar. Men det är kanske olika från kommun till kommun.
 
Vi fick assistent i skolan till en av våra :angel:
De sa då att om det var skolan som var orsak till assbehovet så skulle skolan, alltså boendekommunen, ta kostnaden.
Nu var det trolig diagnos (alltså barnets EGNA problematik) som gjorde det och då betalade plac soc.

Krångligt när det handlar om olika kommuner. :?
 
Glömde............... :angel :oops:

Själva fritidsavgiften fick vi tillagt på omkostnaden så, i princip, var det plac kom som betalade själva platsen.
 
Tack för alla svar.

Vårat barn faller under LSS men har även mycket andra behov med tanke på "m"s bakgrund och uppväxt. ("m" har både autims och en utvecklingstörning samt några fler diagnoser)
Jag går hemma just nu med inkomstbortfall motsvarande det vårdbidrag vi skulle haft rätt till om "m" vore vårat bio barn.

När "m" flyttade till oss var det självklart att vi skulle få avlastning men så verkar det inte riktigt vara. Jag har ansökt om dagis 6h per dag, gjorde detta i augusti. Nu har vi fått 3h per dag beviljat och det är den placerade kommunen som betalar.

Tyvärr känner jag att det inte räcker med de timmarna, jag är trött, riktigt trött och behöver avlastning. 3 timmar om dagen är nästan jobbigare än att ha "m" hemma. Att komma iväg är ett helt projekt och ett jättejobb varje morgon. Dessutom tror jag att hon skulle må bra av att vara på dagis en längre stund, då hon kommer in mer i gruppen och de hinner att träna lite mer med henne på dagis.

Jag älskar verkligen våran skrutt och vill att allt ska bli så bra som möjligt, men det är en enormt krävande placering och det tar på krafterna. För att jag/ vi ska orka och vara ett bra familjehem krävs det att man får vila. Dessutom behöver jag lite tid för att hinna med de andra barnen och vardagliga saker som att handla, tvätta, städa osv som inte fungerar när "m" är hemma.

Känns så onödigt med en massa tjafs mellan kommunerna!
 
Vi var kontaktfamilj till ett barn som senare blev placerat här och utredning visade autism och språkstörning så därför "hamnade" barnet inom LSS. Vi var med under hela utredningen och fick redan på barnhabiliteringen reda på vilka rättigheter man har när man har ett barn som är inom LSS. Det första vi blev tillfrågade om var om vi var intresserade/ hade behov av avlastningsfamilj. Då hade barnet redan sina 15 timmar/vecka på dagis för särskilda behov. De timmarna var uppdelade på tre dagar, tror det var mån, ons och fredag mellan 9-14.
Vi tackade dock nej till avlastning då barnet hade umgänge med bio i stort sett varje helg och då kom de och hämtade barnet hos oss. Efter att barnet flyttat hem visade ytterligare en utredning utv. störning också. Förstår dig med de här tre timmarna. Det hade aldrig fungerat för oss och detta barnet heller. Förberedelserna är så långa så det behöver vara lite längre tid på dagen för att det ska "vara värt" all den mödan innan man kommer iväg. I början kunde vi aldrig säga för långt i förväg att vi skulle köra hit eller göra det eller det, för då trodde barnet att det skulle vara NU! Efterson :angel: inte hade nåt eget språk så slängde :angel: sig på golvet och skrek så länge som :angel: orkade. . .
När :angel: blev äldre och kunde förmedla sig bättre så behövde vi förbereda i mkt god tid så att :angel: var med på det.
Avlastningsfamilj är ju inget man betalar för, kanske ska ni kontakta barnhabiliteringen i er kommun och kolla vad de säger?
Skickar några styrkekramar till er!

Tessan
 
Annmari sa:
Har en fråga, betalar man inte dagis och fritidsavgift själva????? :? :roll:

Jo fast bara en liten, liten del av det egentliga kostanden för platsen. Dessutom kräver våran placering resurs vilket är en stor extra kostand för kommunen.
 
Vi har själva betalat både dagis och fritidsavgift i 3,5 år, inget extra tillskott på omkostnadsersättningen. Är det någon som fått tillbaka avgiften från sos? :angel:
 
Jag vet inte hur det funkar, men vi har som sagt en :angel: som har fritids
vilket jag trodde att vi skulle betala, la på det på omkostnaden och väntade mig
räkning men döm om min förvåning när jag undrade över min räkning och de
sa att det är ingen kostnad efter som det går under lss. Vad jag inte vet är om
placerande soc betalar eller inte efter som det är en rättighet man har när man
går under lss. / Lilla ja
 
När vi hade placering från egen kommun debiterades inge fritidsavgift för det skötte dom internt.
Med placering från annan kommun fick vi fritidsavgiften pålagt på omkostnaden.

Varierar tydligen VÄLDIGT mellan olika kommuner................ :?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp