Vilket arvode är "rimligt" ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har idag fått förfrågan om en ungdom som behöver placeras ganska akut.
Det framkom att han har ett ganska tufft beteende, typ tar inga tillsägelser, tycker att han är gammal nog att bestämma själv. Han ska dessutom utredas för misstänkt ADHD, får utbrott om han inte får som han vill osv.

Soc. vill gärna att någon är hemma med tonåringen på dagarna i början, tills skolgången fungerar. ( Vet inte om man skulle tolka det som ett krav, tror inte det)
Jag är dock för tillfället arbetssökande, men då måste jag ju lägga det på is ett tag.
Det är tänkt att placeringen ska vara max 6 mån, som det ser ut :? :?
Den stora frågan i sammanhanget , vilket arvode det skulle hamna på, hade dom inte ens diskuterat !!!! Vad är rimligt att kräva ????
 
Jag hade krävt det högsta arvodet. Helt klart. Sen får de ju bekosta att du förlorar din akassa dessa månader du är hemma med ungdomen.

Lycka till!!
 
Okej...Ja det KÄNNS ju onekligen som om det krävs en hel del insatser för denna ungdom...
Men tänk om dom (soc) kommer med nånting mkt. lägre då, hur ska man kunna lägga fram att man tycker att det är för lite ??? Första gången för oss dessutom.... :roll:
 
Hejsan, låter inte som något lätt fall att börja med. Självklart ska du ha högsta i både omkostnad o arvode, säger soss något annat så får dom ta ett förstärkt familjehem, stå på dig!! (vilket jag tycker kan låta rimligt) och då får dom betala 4 ggr så mycket......
Vidare så ska du se till att du får handledning och någon du kan ringa och få tag på om det strular.........och det gör det oftast lördagnatt kl 01 när socialkontoret är stängt :angel

Lycka till o håll oss uppdaterad hur det går.
 
Hej!
Slå ihop summan av högsta rekommenderat arvode + vad din a-kassa är. Den summan skulle jag kräva i arvode om jag vore du, jag skulle alltså inte i mitt avtal kräva ett separat LBF + högsta arvode.
Dessutom ett högre omk.ers. beroende ju på vad för kostnader placeringen beräknas bli.
Min förklaring till att kräva ett arvode där LBF är inkluderat och inte separerat är att då kan DU själv avgöra när DU känner att du kan stå till arbmarknadens förfogande igen.
Då slipper ni diskussion om hur länge LBF ska gälla osv.
Det är inte helt enkelt för sco. att hitta familjehem till ungdomar, speciellt inte ungdomar som kräver mycket resurser.
Många soc. får använda sig av privata företag/org. och stiftelser för alla ungdomar. När man tar ett uppdrag genom en stiftelse kräver dem många gånger att man ska vara hemma och man får vanligtvis också ett högre arvode än vad rekommenderade är baserat på.
Den här placeringen låter som ett sådant "fall" som kan bli svårplacerad i mina öron ivf!
Ett av företagen vi har blivit utredda av betalar familjehemmen 25000 kr/månaden i arvode och ca 7500 kr i omk.ers. Till det kommer också den hjälp man får, med handledning m.m.
Se också till att få skrivet vad som ska ingå i omk.ers., har ungdomen sönder saker? Hur ska sådant bekostas tex,
Lite sådana tankar har jag om det här.
Mvh MGB
 
Vi har accepterat att ta emot killen nu. MEN det har sedan dess framkommit YTTERLIGARE problematik som soc. undanhållit alternativt inte vetat om ( ??) .... INNAN detta kom fram fick vi veta att soc. ansåg att vi skulle få näst högsta arvodet & näst högsta omk. "tills vi ser hur det utvecklar sig, och beroende på hur vårdplanen ser ut" .
Jaja, det kunde ju vara rimligt , då det när som helst gick att omförhandla ersättningen.
Flytten går inom några dagar och imorgon ska alla papper skrivas.
MEN de saker som kommit fram nu är ganska allvarliga och hade vi vetat det från början hade vi nog funderat en extra gång ! Vi bad om en "lättare" plac. då detta är vår första...
Den här killen har uppenbarligen en väldigt stor problematik, som kommer kräva stora insatser från alla håll. "Sista chansen" liksom..
Vi tänker definitivt inte backa nu, men det känns absolut som att vi vill ha mycket högre arvode och omkostnadsers. !!! :roll:
Hur ska vi kunna lägga fram det här imorgon när allt redan är klart ??? Mitt i pappersarbetet....
Tänk om DOM (soc) backar alt. inte går med på att vi kräver mer betalt eftersom vi godkände deras första "bud" ??? ( Vi har dock inte skrivit på något ännu)
Vi ser verkligen fram emot detta, samtidigt som vi känner oss lite "lurade", då problematiken var SÅÅÅ mycket värre än de talat om... :bounce:
 
Tycker detta är typiskt - socialtjänsten alltså!

Nytt familjehem/svår placering/alldeles för dåligt betalt :x

En plac som beräknas till så kort tid som 6 mnd med så mycket problematik och dessutom ska det utredas under tiden.... Tycker att det är helt fantastiskt att denna kommun försöker "komma undan"! Borde plac i ett förstärkt familjehem, kommunerna själva brukar ha det, där du har ersättning för heltid samt arvode och mycket uppbackning, bl.a. med tillgång till stöd och hjälp, även utanför kontorstid...

Lycka till idag!
 
Tveka inte att begära högsta arvode/omkostnad med anledning av vad ni fått veta!
Gör det NU!
Ring och säg som det är.
Bestäm er innan ni ringer om ni ska "ta det ändå" eller är beredda att släppa det om kommunen inte går med på det.

Ärlighet kommer ni längst med..............
 
...som sagt, vi har ju redan tackat JA till att ta emot denna kille och han flyttar in redan på lördag ! Allting blev så bråttom, då vissa akuta situationer uppstod. Vi har inte ens hunnit skriva under avtal, vårdplanen är inte klar osv.... Däremot hade vi godkänt arvodet & omk. ers. tillsvidare, med förutsättningarna att "det när som helst" går att omförhandla.
Men häromdagen framkom som sagt MER omständigheter som gör detta till en mycket svårare placering än vad som först sades.! Soc. vill dock inte riktigt kännas vid dessa fakta, de vill "vänta och se" hur det utvecklar sig. " Det är ju inte ALLS säkert att det blir SÅ jobbigt HÄR ".... Jag förstår ju att de såklart försöker komma billigt undan...
Men vi kan ju inte backa nu, flytten är ju redan på gång ! Det VILL vi inte heller för den delen... Vad vi däremot vill är att få den ersättning vi har rätt till. Riktigt jobbigt läge.... :littlesad
 
Så länge ni inte har skrivit på några papper har ni ALLA möjligheter att tacka nej, speciellt nät det framkommit nya omständigheter.
Att men sen inte VILL tacka nej, det är en helt annan sak men då får man också vara beredd att "ta det" som erbjuds.
Alternativet är att sätta en gräns, typ om två månader, som ersättningen SKALL omförhandlas.

Just det att det blir bråttom utnyttjar en del kommuner till att komma "lindrigt undan".
Men i slutändan är det vi som godkänner eller protesterar mot det som erbjuds..............
 
Det går bra ! Vi fick igenom våra krav på ersättning + att jag måste vara hemma hela tiden pga. omständigheter , så jag får även ers. för lönebortfall. Tyvärr är det ju väldigt osäkert då man endast beviljas lönebortfall i kortare perioder om jag har förstått det hela rätt ? Jag fick beviljat i 2 månader "till att börja med", undrar vad som händer sen ? Han kommer ju att bo kvar här och omständigheterna är detsamma fortfarande. De kommer ju inte att ändras.... Visst , jag har förstått att de kan höja arvodet över det rekommenderade, men SÅ mkt. höjer de väl inte ??
Vad kan man ställa för krav egentligen ??
 
Bra Kråkan, man ska inte ge sig :claphappy:

Lönebortfall är olika hur de lägger upp det. Jag fick lönebortfall beviljat 1 år med en gång när jag var hemma med liten. Vet andra som fått 6 mån i taget. Eftersom de inte tyckte att du behövde vara hemma så vill de nog inte "ta i" utan vill kolla av läget så de inte betalar längre än nödvändigt.

Sara
 
Vi har en 14 åring mad ADHD och sen i nov har vi fått 5500kr i omk för medicin och kläder m.m
Medicinen är jätte dyr och kläder fanns det inte så gott om, så vi handla en hel del.
Vi gör det här i första hand för barnet, men det måste gå runt för oss alla.
Nu snart ska vi på samtal för återspegling av vår utr. vi har fått veta per telefon att vi är godkända men inte mer om arvode och omk.m.m tex om försäkring, om vi ska på semester, vad vi har för rättigheter och skyldigheter gentemot föräldern osv.
Vad kan vi i summa begära för placering som vi har?
Vad ska vi säga när vi kommer till dem om alla mina frågor, förutom att självklart ställa dem.
Tackar för svar till en gröning på området...
 
Jag tycker spontant att man har för låg ersättning och status som familjehem.
Här pratar man om max belopp enligt 2011 arvode ca 11500 kr och omkostnad ca 6000
för det "jobbar" ett familjehem 24 timmar per dygn och 31 dagar i månaden..........
Jag är inte ute efter pengarna, men en bra värdering på den insats man gör borde man få bättre kredit för.
Dessutom är det många kommuner som kan utan att blinka placera barn/ungdomar på Hvb hem mot en dygnskostnad 3000-/6000 dygn och det beslut tar dom
varför inte ge familjehem bättre status??? Är det ett krävande barn med handikapp av olika slag
betala ex 1000/ dygn + omkostnader efter behov ???
Eller ett barn som behöver extra mycket "egentid" för att fungera bra .......ge då även ersättning till familjehemmet för att minska ner sin egen arbetstid så dom kan lägga extra tid och ork på barnet, lönar sig troligtvis i längden
mer resurser till familjehemmen ger troligvis en billigare kostnad på sikt för kommunerna
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp