Vuxenplacering - eget boende/i familjen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hej alla goa glada kollegor

En fundering har fastnat i hjärnan :roll:
Vuxna som placeras i familjehem bor ibland inne i huset med famhemmet och ibland i eget boende hos famhemmet.

Vad händer med omkostnadsersättningen?
Eftersom det många gånger är dyrt/dyrare med eget boende än inne i familjens hus så undrar jag hur resonemanget ang omkostnaden förs.

När en vuxen placeras är ju omkostnaden X kr.... Om placeringen då bor i huset så är det ju inga direkta extra kostnader med tex el. Vattenförbrukningen och mat brukar ju många gånger räcka till med en liten ökning.

Men om det är eget boende så springer iaf maten iväg i kostnader, vattnet och elen kanske har egna abonnemang dessutom och då ökar det ju i kostnader här med?

Så ni som haft vuxna placeringar med eget boende på tomten... Hur funkar det?

och Turnit :rollhappy: det är inget på G här... bara en nyfiken fråga :razz:

ha en bra dag!!
kram Adal
 
Hej
Har en bekant med vuxen plac. Och hon har fått extra nu i vinter när elen gick upp .
Däremot står hon för all mat .Middag och lunch serveras inne dock .Dom har mao frukost och kvällsmål hos sig.Har högsta omk.Vill dom plac ha extra har det gått på deras fickpengar ( har varit högre än vanligt ). Vill dom ha abonnemang har det varit en diskussion mellan dom plac och den som placerat i detta fall org.
Hon har oxå ett högre arvode än normalt vilket täcker lite extra kostnader som det ändå blir.

Mvh Vilda Barn
 
Klart att du ska vara nyfiken... men jag tänkte stoppa direkt eftersom det inte är något på G.
Men grundfrågan uppstod efter ditt tips :claphappy: vilket jag är väldigt tacksam för.
kram

Turnit sa:
Adal....intressanta frågor....

Och ja....jag ska aldrig mera vara nyfiken...... :oops:
 
Vi har en lägenhet på 60m2 som vår placering bor i med egen ingång men vi får ingen ersättning för det alltså bara vanliga omkostnadsdel och lönen. Tidigare hyrde vi ut lägenheten innan placeringen nu har vi placering och Hyran är vår lön , Trist man kanske ska höra sig för efter fler organisationer. idag arbetar vi privat organisation, Hade tänkt att ha ialla fall 2 i boendet men det gick inte enligt denna organisation det blir bara bråk sa de. kan tilläggas att vi bor i Sthlm
 
Hur kan dom säga "att det bara blir bråk" med två boenden?? Är det någon särskild målgrupp ni har?
Vi har faktiskt haft 6 stycken boende samtidigt, visserligen så var det bra matchat o otroligt bra och olika åldrar men det gick aldeles utmärkt.
:claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp