ytterligare placering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jag har lite frågor jag gärna skulle vilja ha svar på.

Hur många biobarn (hemmaboende) har ni som är familjehem och hur många har ni placerade?

Vad lång tid tog det efter eran första placering innan ni tog emot en till?

Har ni placeringar från samma kommun eller från en annan kommun? För och nackdelar?

Vad tyckte eran första kommun om att ni tog emot fler barn?

Hur gör man med evetuellt inkomstbortfall? Jag går hemma nu med en placering och har inkomstbortfall då placeringen kräver det, om vi nu väljer att ta emot ett barn till vad händer då? Om båda placeringarna kräver att jag är hemma delar dom på den kostanden då eller är det fortfarande första kommunen som betalar?
 
Hejsan

Vi har tre biobarn och en placering. Vi håller på och bearbetar placeringskommunen om att vi vill ha en plac till. De har ännu inte gett med sig. Visst kan man köra över dem, men vi vill inte göra det med tanke på att de då kanske tar placeringen + att vårat samarbete har varit så bra.

Det pratades om att vi kunde ta emot en placering till efter ett år, men det året har gått och de har ännu inte gett med sig.

Ang. ink bortfall så pratar kommunerna sins emellan, så det behöver du inte vara orolig för. De löser säkert det till det bästa.

Hur länge har ni haft er placering?
 
Vid vår första placering hade vi en hemmaboende och en till kom under tiden.
Vi syskoplaceringen hade vi en utflugen och två hemma.

För vår del har vi bara haft ett uppdrag i taget (även om det ena uppdraget var 2 barn).
Två barn samtidigt blir det inte igen men två uppdrag vet man aldrig.
Det viktigaste är att det fungerar i familjen innan man tar sig an något nytt.
Om det sedan tar två månader eller två år är olika.............
 
Vi har "bara" haft våran placering i ett halvår och känner nu att vi är redo för ett uppdrag till. När vi tog den placeringen vi har nu sa vi direkt att vi var intresserade av att så snart allt fungerar ta ytterligare en placering.

Jag har pratat med kommunen om att vi är intresserade av att ta emot ett barn till och de sa inte direkt emot men ansåg ändå att vi skulle fundera noga och kanske vänta lite till.
jag kan förstå deras resonemang det vore ju katastof om man tog emot ett barn för mycket och sen orkar men inte någon utav dem.

Det ringde en organisation för ett tag sedan som ville starta en utredning på oss. (vi hade kontakt med dom tidigare men då fanns inte behovet) Vi är nu sugna på att börja en utredning, en utredning tar ju tid sen kan det ta LÅNG tid innan man hittar ett passande barn. Fast vi är lite oroliga för vad kommunen skall säga, dels att vi väljer en organisation istället för dom och sen att vi går in i det även om dom anser att vi ska vänta ett tag.

Vi väljer inte en organisation för att vi inte trivs med kommunen, vi har ett bra sammarbete med bra socialsekreterare. Men något säger mig att det kan vara bra att jobba för två olika om det någongång uppstår problem.
 
Vi har 5 placerade och dom är i ålder 2 år till 14 år, Det finns två skyskon par och en vårdnadsöverflyttad.
Vi har haft 5 placeringa i 15 år och det ha aldrig varit några problem från kommunderna då vi har gjort detta klart redan vid första kontakten. Alla barn har eget rum. Vi har inte haft biologiska barn under denna tiden.
Vi har inte haft updrag från organisation utan bara förfrågan från dom.
Vi tar uppdrag från olika kommun och informera alltid att dom gärna får ta kontakt med varandra.
Dom två minste är ingen uppväxtplacerin utan räknas slussa ut inom 2 år.
Beräkna avsluta vår verksamhet om ca 10 år då vi tänkte pensionera oss......
Hoppas att det fungera :roll:
 
Turnit sa:
Hur gammal är er första placering? Vilken ålder har ni tänkt på nästa? Mkt av detta spelar ju in.

Våran första placering är fem. Vår placering har ett relativt "svårt" funktionshinder vilket gör att hon troligtvis inte kommer att påverkas lika mycket av en ny placering som ett "friskt" barn.

Om vi kommer att ta en placering till kommer vi att ha åldern relativt öppen, det viktigaste är inte vilken ålder barnet befinner sig i utan hur barnet kommer att passa in i familjen.
 
Vi har fått en hel det förfrågningar från andra kommuner och vi är jättesugna på att ta emot ett barn till.

Vi vet att vi har både tid, plats och ork för att ta ett barn till, men kommunen som har placerat hos oss vill att vi väntar ett tag till.
Jag förstår dom för att om vi av någon anledning inte orkar med våran :angel: återstår bara instutition enligt soc och det vore katastrof. Samtidigt kan vi aldrig garantera att vi kommer att orka i 13-14 år till, och detta har inget med antalet barn att göra utan problematiken i sig.

Vi känner oss klara för ett barn till och vill så gärna ta emot en placering till, detta är jättesvårt?
 
Vi har två bio barn, 8,5 och 11 år. Två placeringar (syskonpar) 10 och 12,5år.
Nu börjar vi känna oss lite sugna på en till, då en liten mellan 0 och 5 ungefär.
Men tror inte vår kommun skulle gilla det. Jag jobbar nu 70% och om vi skulle ta en till är tanken att jag ska gå hemma. Och det undrar jag också hur de ställer sig till.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp