Gå på förskola

Hur är egentligen reglerna när det gäller familjehemsplacerade barn? Har de rätt att gå på förskola?

Oavsett vad så har jag för avsikt att fortsätta ha barnet på förskola ca 30 h/vecka, men jag vill gärna veta vad som gäller så jag vet hur jag ska agera om det blir prat.
 
Ja. Vi har haft fullt lbf och varit hemma heltid. Vi hade däremot detta som en träningsperiod på 6 månader där det ofta blev att vi fick ställa in förskolan flera ggr i veckan eller bara gå dit en liten stund. Så våra små var på förskolan mellan 5-20 tim i veckan.
 
Det beror väl på varför de ska vara på förskolan och vad soc säger om det? Det kan ju vara så att du behöver avlastning och återhämtning en stund varje dag eller att barnen behöver vara på förskola för att träna på att vara med andra barn i grupp exempelvis. Men att tänka att du jobbar åt soc och behöver förskola åt barnen känns knepigt. Det är ju i så fall barnen som är ditt jobb tänker jag. Om det inte är en himla massa möten du måste gå på gällande barnen förstås, då förstår jag ditt resonemang. Men om barnen är på förskola 30 timmar per vecka förstår jag inte varför du har lbf, då skulle du väl kunna jobba?
 
Det beror väl på varför de ska vara på förskolan och vad soc säger om det? Det kan ju vara så att du behöver avlastning och återhämtning en stund varje dag eller att barnen behöver vara på förskola för att träna på att vara med andra barn i grupp exempelvis. Men att tänka att du jobbar åt soc och behöver förskola åt barnen känns knepigt. Det är ju i så fall barnen som är ditt jobb tänker jag. Om det inte är en himla massa möten du måste gå på gällande barnen förstås, då förstår jag ditt resonemang. Men om barnen är på förskola 30 timmar per vecka förstår jag inte varför du har lbf, då skulle du väl kunna jobba?

Jag vill inte ge all info, och då blir det förstås inte helt lätt att svara. Men ja, det är en himla massa möten och väldigt många telefonsamtal. Barnet har stora funktionshinder och jag ska ta reda på en massa info och hålla i en massa saker runt barnet.

Att jobba är som jag ser det omöjligt, eftersom vi har ca 3 möten/vecka och en massa telefonsamtal.
 
Hej!
Familjehemsplacerade barn har också rätt att gå i förskola. Däremot så kan det se olika ut med reglerna kring hur många timmar man får ha barnet på förskolan. Om man inte arbetar så har barnen rätt att gå ett visst antal timmar, i vissa kommuner är detta 15 timmar/vecka, andra 30 timmar/vecka. I en del kommuner så anser man att vara familjehem är som vilket arbete "som helst" och man får då ha barnen så mycket som man behöver. Det finns också gånger då man, precis som hjärterum skriver, behöver avlastning eller att barnet behöver träna på att vara med andra barn i grupp.

Vi har haft en placering där jag var hemma med LBF och vi skolade in barnet tidigare då vi fick en jourplacering. Det var inga problem. Placeringskommunen till det första barnet såg det som en lång inskolning för barnet, ifall det inte hade fungerat. Vi har även fått utökad barnomsorg pga vi behövde avlastning för ett annat barn, trots att jag var hemma (dock inte med LBE den gången). Vi fick då träffa en kurator innan som sammanställde litegrann anledning till utökningen, hur vi mådde, hur det såg ut i familjen osv. Utifrån den sammanställningen tog sedan förskolechefen beslutet att vi fick utökad barnomsorg.

Att du får LBE är inget som kommunen där förskolan finns behöver veta utan det är placeringskommunen som avgör det, om de tycker att det är okej att fortsätta betala ut LBE trots att barnet går på förskola.

Om andra haft tankar och åsikter, det vet jag inte, men det har fått stå för dem i sådana fall :). Jag har haft en bra kontakt med förskolan och har varit ärlig med hur vi mår och hur vi kämpar för barnen. På så sätt så har de fått en helt annan förståelse för vår situation. Detta gäller även idag när barnet går i särskolan. vilket är väldigt skönt.

Anne
 
Tillbaka
Topp