Ny i Jourhemsvärlen - frågor!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej. Jag har precis blivit utredd och färdig, och eftersom jag bor i en av Sveriges storstäder kommer jag enligt soc sällan gå utan placering (om jag inte vill) Jag börjar bli riktigt nervös nu, på både ett bra och dåligt sätt X) Jag har så mycket frågor som jag skulle vilja ställa, men som är svåra för soc att svara på eftersom de ju inte själva varit jourhemsfamiljer. Jag testar här och ser om nån svarar, känns inte som att forumet är jätteaktivt. :)

Jag ska alltså vara Jourhem, vilket ju betyder att det är snabba ryck som gäller vid en placering. Ni som också varit, kan ni berätta om hur det brukar gå till? Vad är era erfarenheter? Jag vill gärna ha personliga berättelser om hur era liv som jourhemsfamilj varit, hur länge barnen brukar stanna, anledningar till att de blivit placerade (så mycket som ni får/kan berätta förstås), hur ni gjort med barnomsorg under den tid de varit med er osv. Jag har fått massor med information av kommunen, men det slår inte riktiga erfarenheter, och jag känner att jag behöver det för att kunna gå in i det här med hull och hår!
Tacksam för svar //E
 
Hej
Vi har varit familjehem/jour/stödfamilj sedan mitten på 90-talet.
Numera är vi mest jour mot Tre kommuner i vår närhet, även om vi för tillfället och är storfamilj.
Vår kommun brukar ringa när de vet att de behöver ha en familj OM det blir ett beslut om omhändertagande, alltså fråga om vi kan ta emot om det behövs.
Då får vi den lilla fakta som finns om ålder, kön och ibland anledning till omhändertagandet.
Vi vill gärna att det ska finnas någon daglig verksamhet också, skola el dagis, om det är möjligt då vi inte kan/vill lämna en jour (tonåring) själv hemma innan vi känner individen.
De kan stanna allt från 1 natt till 6 månader, det beror på anledningen. Oftast är det inte så länge då vi är s k löshästar och kommunen helst vill ha sina placeringar i de kontrakterade jourhemmen, de får ju redan betalt.
Ibland ringer socialjouren mitt i natten och nå är det oftast över helgen, ringer mest då, tills ordinarie kommun tar över.
Vi har ett rum som alltid står redo med renbäddad säng. Vi har också ett litet lager med tandborstar och urvuxna kläder/mössor/vantar i olika storlekar vilket ofta behövs.
 
Vi får bara ersättning när vi har placeringar.
Är du kontrakterad får du alltid arvode, även när du är tom, och omkostnad när du har placering.
Du tvingas ju dock ta emot vad som helst då, som löshäst väljer vi om vi vill tacka ja eller nej för varje enskild placering.
 
Vi får bara ersättning när vi har placeringar.
Är du kontrakterad får du alltid arvode, även när du är tom, och omkostnad när du har placering.
Du tvingas ju dock ta emot vad som helst då, som löshäst väljer vi om vi vill tacka ja eller nej för varje enskild placering.

Hur mycket? Mer än de <5000 jag får?

Frågar då det i så fall skulle visa sig att de även säger en osanning när de hävdar att de inte kan ge mig arvode (eller underförstår, liknande nivå).
 
Senast ändrad:
Vilket arvode du får beror på vad du är kontrakterad för.
Anne har lagt upp en länk till SKLS rekommendationer under "ekonomi"
 
Hej!
Här kommer en direktlänk till SKL´s rekommendationer för 2019 gällande familjehemsvård.

Det finns inga specifika rekommendationer för "vanliga" jourhem utan bara för kontrakterade. Du hittar rekommendationerna för kontrakterat jourhem sist i dokumentet.

Anne
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp