Flytta till annan ort

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej, vi är familjehem åt en liten kille. Han va 3 månader då han kom till oss och nu är han två år. Han kommer troligen aldrig kunna flytta hem till bioföräldrarna. Han är det första och sista barnet vi kommer ta emot. Skulle han, av någon anledning, inte längre bo med oss så skulle vi inte fortsätta vara familjehem.
Nu är det så att jag fått ett jobberbjudande. Ett sånt där erbjudande som man bara får en gång i livet. 30 tusen mer i lön och otroligt spännande. Dock skulle det innebära att vi skulle behöva flytta ca 7 h med bil från orten vi bor på idag.
Är det någon av er som vet hur en flytt skulle påverka vår roll som familjehem?
 
Hej!
Vad spännande! Förstår att det snurrar många tankar :).
Hur soc tänker vid t.ex. en flytt är så olika. Några tankar som jag får är hur umgänget ser ut idag? Om ni har täta umgängen så blir det svårt tänker jag. Men det kanske finns lösningar som att ni reser till föräldern och sover över på hotell exempelvis en natt. Man gör det till ett litet äventyr.
Sen beror det också på hur soc ser på att åka långt för uppföljningar. Avståndet gör att det blir svårt att göra det på en dag utan det blir 2 dagar som går åt. Om det inte går att flyga men det blir oavsett en ökad kostnad.

Mitt tips är att skriva ner hur just ni tänker kring flytt. Hur allt praktiskt kan lösas både med umgänge och uppföljningar. Det visar då på att ni tänkt igenom det hela och att ni är beredda att lägga ner extra tid på att upprätthålla exempelvis umgänge.
Sen vet man inte hur utfallet blir och det är nog bra att involvera soc så snart som möjligt i era tankar för att ni ska kunna fortsätta planera. Kanske säger de blankt nej då vet ni det och kan fundera vidare hur ni vill göra. Eller så säger de ja och ni hittar en väg framåt för att det ska bli så bra som möjligt för alla inblandade.

Lycka till!
Anne
 
  • Like
Reactions: Tht
Är pengar så viktigt för dig? Räcker det inte med arvodet ni får för er placering?

Varför rycka upp barnet från sin nuvarande miljö?
 
Är pengar så viktigt för dig? Räcker det inte med arvodet ni får för er placering?

Varför rycka upp barnet från sin nuvarande miljö?
Jag tror inte att pengarna är det viktigaste här utan som familjehem ska man kunna vara en "vanlig" familj och vanliga familjer flyttar ibland. Att få ett jobberbjudande som man bara får en gång i livet är något man behöver fundera över. Självklart är familjen viktigast men man måste även se till sig själv. Att i samråd med socialtjänst, bioföräldrar och kanske andra i nätverket så får man prata om det, om det går att lösa på ett bra sätt för alla, stora som små.
 
Jag tror inte att pengarna är det viktigaste här utan som familjehem ska man kunna vara en "vanlig" familj och vanliga familjer flyttar ibland. Att få ett jobberbjudande som man bara får en gång i livet är något man behöver fundera över. Självklart är familjen viktigast men man måste även se till sig själv. Att i samråd med socialtjänst, bioföräldrar och kanske andra i nätverket så får man prata om det, om det går att lösa på ett bra sätt för alla, stora som små.

"Vanliga familjer flyttar ibland" - då är jag ovanlig då? Jag har bott på samma ställe i 40 år.

Och nej, man behöver inte och ska inte se till sig själv. Det blir väldigt långa och påfrestande resor för barnet, så att det inte står i proportion till den högre lönen. Oavsett om han ska flytta hem till bioföräldrarna eller inte så har han rätt till dem. Soc ska säkerställa en nära och god kontakt.

TS, hur det umgänget ut idag?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp