Ännu en krass ekonomifråga =)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ja då kommer ännu en rak ekonomisk fråga :wink: :angel Kanske någon som retar sig igen på pengaprat :roll: Det bjuder jag på i så fall :D

Ni som hämtar och lämnar era kontaktbarn och får milersättning - får ni både skattefri del och den delen som beskattas?
Hur mycket ligger milersättningen på idag?

/Adal

Vi har fått ersättning utöver omkostande för körersättningen och det är 18:- som gäller. Om jag inte har fel för mig så utgår det en viss skatt även på detta.
Klart att vi måste kunna fråga då det gäller ekonomin.
Allt är ju inte självklart. :banan:

bortblåst sa:
Vi har fått ersättning utöver omkostande för körersättningen och det är 18:- som gäller. Om jag inte har fel för mig så utgår det en viss skatt även på detta.
Klart att vi måste kunna fråga då det gäller ekonomin.
Allt är ju inte självklart. :banan:

Nej det är ju inte det :angel tur att ni finns som kan svara mig då :bow
18 kr/mil låter ju ganska lite eg. Är det inte runt 25kr/mil som man har om man kör i jobbet? En del helt skattefri och den andra delen beskattas?

Måste kolla med min arbetsgivare - kommunal sådan. Kan väl jämnställas då :wink:

Tack för svaret!

På ett vanligt jobb är 18 skattefritt och delen över beskattas. Där kan ersättni gen variera mycket beroende på arbetsgivare. Finns dom som bara har 18 kr och det finns dom som har 35 kr.

35:- är jätte bra... Vi har uppdrag från 4 olika kommuner och därifrån får vi endast 18:- och dessa uppdragen är oberoende av varandra. Får väl göra en ny förhandlingar. Hur har ni andra det. Vad säger FACO? skall de vara denna skillnad.................................... :oops:

18 kr är den skattefria delen.
36, då skattar man på biten över 18.
Precis som med typ traktamenten och dylikt.
Många väljer att hålla sig på den skattefria eftersom det kan kosta mer än det smakar att få den högre summan.

honey sa:
18 kr är den skattefria delen.
36, då skattar man på biten över 18.
Precis som med typ traktamenten och dylikt.
Många väljer att hålla sig på den skattefria eftersom det kan kosta mer än det smakar att få den högre summan.

Honey:
jag kan förstå det tänket - det kan bli riktigt knas med skatten ibland. Och ju fler placeringar man har ju större är risken att man får för lite skatt inbetalt om man inte kollar och ev betalar in extra själv.

Så då följer det de normala riktlinjerna ang skatten iaf ... 18 skattefritt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp