ÄNTLIGEN en tid för intervjuer !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
På fredag kommer dom hem till oss för andra gången och nu ska vi äntligen bli intervjuade enl. Kälvesten :claphappy:
Jag är dock JÄTTENERVÖS för vilka frågor det kommer och om man kan "svara fel", vad som händer om jag och mannen svarar olika osv... :?
Snälla ni som har genomgått denna intervju, VAD lite mer konkret frågar dom ? Vad tyckte ni var dom jobbigaste frågorna att få ? Jag vet bara i stora drag vad dom vill veta, men det skulle kännas sååå mycket lugnare om man var LITE förberedd ! :roll:
Håll tummarna för oss, detta är något som funnits i mina tankar större delen av mitt vuxna liv & nu är det verkligt ! :banan:

Först önskar jag er lycka till - och sen, slappna av...låt frågorna och svaren bara bli som det kommer. Förbered inte några svar utan låt det falla sig naturligt - det blir bäst så :D
Så tycker iaf jag - och vill tillägga att vi gjort kälvesten ett par ggr och inte alls upplevt det som problematiskt!

Vi har också gjort Kälvesten, tror vi har gjort den 3 gånger sammanlagt + en mängd andra intervjuer där dem inte går lika djupt.
Jag har bara ett litet råd som vi inte hade pratat om och det var om ekonomi. Jag ska ärligen erkänna att det är min sambo som har full koll och insyn ang. vår ekonomi och när då sådana frågor kom så hade jag väldigt dåliga svar att ge.
Det kändes inget vidare för min del, så, det är väl mitt enda lilla tips kanske, att ni bägge två vet hur er ekonomi ser ut.
Annars håller jag med Fox. Låt frågorna komma, slappna av, man får ta paus. Jag själv har en förmåga att dribbla ut i periferin i mina svar på ett väldigt omständigt sätt som nog gör att mina svar blir långa. Därför brukar min intervju bli lite längre än min sambos.
Sen så tycker jag det är så olika vem som intervjuar en hur man reagerar på vissa frågor.
Det kommer komma frågor om barndomen, uppväxten, kanske första sällskap man har haft, hur man upplever sitt förhållande/äktenskap. Syn på barnuppfostran, frågor om VARFÖR vill du vara familjehem!
Jadu, vår första intervju varade i 4,5 timme, den andra intervjun blev vi gemensamt intervuajde efter att vi först hade skrivit våra respektiva livshistoriker och det är något som jag rekommenderar att man gör och lämnar. (Det var också väldigt roligt att skriva sin livshistorik).
Den tredje intervjun blev vi separat intervjuade, men i vårt hem och den blev lång, men också den som jag själv blev allramest bekväm och nöjd med.
Jag känner mig rätt så tom i skallen efteråt och det är riktigt skönt med en promenad kan jag tycka.
Men god lycka till och grattis till att ni är en bit på väg nu!
Mvh MGB

Vad kul!! Grattis....

Håller med förgående skrivare...bara koppla av och låt frågorna komma.

Skulle ni svara fel, eller olika så har ni möjlighet att rätta det när de går igenom intervjun med er.

Min man och jag svarade olika när det gällde kris. Jag sa att det var när vi fick missfall och tiden efter det.

Min man sa att vi inte haft nån kris...hmmm..undrar vart han varit under vårat förhållande :angel:

De pratade med oss vid genomgången och min man fick en chans att uttala sig. Så allt löste sig....

Lycka till!!

:banan: Tack för era svar ! Intervjuerna gick över förväntan, tog ganska precis 3 timmar.
Efteråt pratade jag och min man lite om frågorna och hur vi hade svarat...Det visade sig att vi hade fått OLIKA frågor ! ?????? :? Trodde att det var samma iallafall inom samma kommun ! Hur som helst lät det positivt för vår del, på måndag ska våra egna döttrar få säga sitt :D Hon som var här trodde att det fanns 2 olika tjejer som skulle kunna funka i vår familj, så nu håller vi alla tummar vi har ! Hoppas verkligen att vi kan få slippa den evighetslånga väntan som en del verkar få uthärda.
Det lite lustiga i sammanhanget är att härom dagen hörde en org. av sig och var intresserade...! Allt på en gång :rollhappy:
Kan man "lägga org. på is" så att säga ifall att det inte blir nån plac. från kommunen som gör utredn. nu ? Alltså, kan man tala om för dom att man fortfarande är intresserade men att man just nu är involverade med kommunen ??
Krångligt förklarat , men ni förstår nog... :D

Var är liga och säg precis som det är.
Ni har fått förfrågan från en kommun och vet inte "vad som händer".
De är vana vid sånt här och kan ta det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp